יפן אישרה הזרמת כמיליון טון של מים מזוהמים מתחנת הכוח הגרעינית בפוקושימה

ההזרמה תעשה כדי לקדם את הליך פירוק הכור שנחרב בזמן רעידת האדמה והצונאמי בשנת 2011 • מדינות באזור הודיעו כי הן מתנגדות למהלך

תחנת הכוח בפוקושימה, יפן / צילום: Shutterstock, Santiherllor
תחנת הכוח בפוקושימה, יפן / צילום: Shutterstock, Santiherllor

לאחר שנים שבהם מתקיימים דיונים בנושא, ממשלת יפן אישרה היום (ג') צעד שנוי במחלוקת המעורר את זעמן של שכנותיה: הזרמת יותר ממיליון טונות של מים מזוהמים מתחנת הכוח הגרעינית המושבתת בפוקושימה.

זאת, כך לפי הממשלה, כדי לקדם את הליך פירוק הכור שנחרב בזמן צונאמי ורעידת אדמה בשנת 2011. איגוד הדייגים בפוקושימה הזהיר כי למהלך תהיינה "השלכות קטסטרופליות" על תעשיית הדיג.

לאחר פינוי המים והחומרים המזוהמים, תוכל מפעילת הכור לחדש את תשתיותיו ולקבל מחדש אישורים רגולטוריים. לפי טוקיו, מהכור יפונו כ-1.3 מיליון טונות של מים מזוהמים בפסולת רדיואקטיבית (בדומה ל-500 בריכות אולימפיות), שאחסנתם במכלים נאמדת בעלות שנתית של כ-100 מיליארד יין.

במהלך הליך פינוי המים, חברת החשמל של יפן המפעילה את הכור, תסנן את המין המזוהמים בכדי להפריד מהם רעלים בהליך מורכב ומסובך. כשהחומר הרדיואקטיבי - טריטיום ידולל לרף נמוך, ישוחררו המים לאוקיינוס.

רעידת האדמה גבתה את חייהם של 20 אלף איש

תחנת הכוח הגרעינית בפוקושימה נהרסה לחלוטין בעת רעידת האדמה והצונאמי הקטלני בצפון המדינה ב-2011, אירוע שגבה חייהם של כ-20 אלף בני אדם. הרעש והצונאמי פגעו במערכות חשמל וקירור בתחנה, ושלושה מששת הכורים שלה הותכו. יותר מ-160 אלף בני אדם שגרו ברדיוס של 20 קילומטרים מהמתקן הגרעיני בעיר נאלצו להתפנות מבתיהם בשל סכנת הקרינה, והחלו לשוב אליהם רק שלוש שנים לאחר האסון.

המים בכור משמשים לקירור מוטות דלק שנמסו, ועדיין חמים מדי ומפיצים קרינה חזקה מדי מכדי שניתן יהיה להסירם. לפי חברת החשמל של טוקיו המטפלת בכור (TEPCO), ריכוז הטריטיום במכלי הכור עודנה גבוהה, למרות השנים הרבות שחלפו.

הזרמת טריטיום ברמה נמוכה לים היא פעולה המתבצעת בכורים נוספים בעולם, המזרימים באופן קבוע לאוקיינוס שיירי מים מזוהמים על החומר הרדיואקטיבי, שנחשב לבעל סיכון נמוך. לפי מאמר שהתפרסם בסיינטיפיק אמריקן בשנת 2014, טריטיום החודר למערכת העיכול עלול להגביר את הסיכוי לחלות בסרטן.

הפגיעה בענף הדייג ביפן

ענף הדיג בפוקושימה ספג ירידה של כ-85% בהיקף התוצרת המועברת לשווקים, לעומת התקופה שקדמה לאסון ב-2011. למעשה, ביפן עצמה ובמדינות סמוכות ישנם צרכנים שגם בימים אלו נמנעים מפירות ים ודגים המיובאים מאזור פוקושימה, בשל חשש בריאותי, ודייגי האזור חוששים ששחרור מים מהכור עלולה לגרום לחששות כבדים בקרב הצרכנים והמדינות המייבאות דגים מיפן.

התוכנית של ממשלת יפן לשחרר אל הים מים מתחנת הכוח תחל בעוד כשנתיים, וההזרמה צפויה להמשיך לאורך עשרות שנים. הממשל הסיני הודיע כי הוא מתנגד למהלך היפני, וקוריאה הדרומית הביעה "חשש כבד" מפני השלכות התוכנית על האזרחים והסביבה הימית, והודיעה כי תגביר את אמצעי הניטור והבדיקה באזורה. גם טאיוואן הסתייגה מהמהלך.