ביום העצמאות: ישראל מתחדשת בשמורות טבע חדשות

שר הפנים אריה דרעי חתם על הכללתם של 17 אתרים נוספים ברחבי הארץ שיוכרו כעת כשמורות טבע וגנים לאומיים • בין השמורות החדשות יהיו שמורת טבע ים "ראש כרמל" -השמורה הימית השנייה בגודלה אחרי ראש הנקרה -  ושמורת טבע כרי נעמן, השריד האחרון לביצות מישור החוף הצפוני בישראל

שמורת טבע נחל כזיב / צילום: יניב כהן רשות הטבע והגנים
שמורת טבע נחל כזיב / צילום: יניב כהן רשות הטבע והגנים

ביום העצמאות, ישראל מתחדשת בשמורות טבע חדשות. שר הפנים אריה דרעי חתם על הכללתם של 17 אתרים נוספים ברחבי הארץ שיוכרו כעת כשמורות טבע וגנים לאומיים. מדובר בכ-111,000 דונם, הכוללים מגוון רחב של בתי גידול ומשתרעים על שטחים שמצפון הארץ ועד לאזור מזרח לכיש בדרום.

שאול גולדשטיין, מנכ״ל רשות הטבע והגנים, מסר כי "הכרזה על שמורות היא הכרה בצורך לשמר מקום בטבעו, על כלל המערכות הטבעיות המקומיות. הכרזה על גנים לאומיים היא הכרה בצורך לחבר את האדם למשאב טבעי ולאפשר לו ליהנות מנופש בחיק הטבע. כל הכרזה עוברת תהליך תכנוני מסודר (תב"ע) ולאחריו מגיע שלב ההכרזה. כל התהליך לוקח שנים ובמהלכו התכנית מתעצבת בהתאם לדרישות של כלל הגורמים. אחרי שנת 2020 בה לא הוכרז אף אתר, אנו שמחים לקבל את המתנה של הכרזת 17 השמורות והגנים החדשים, ונעשה הכל שיתאימו למטרותיהם. בתוכם יש שמורה ימית חדשה, ים כרמל, שמתווספת לאחותה הצפונית ובכך מקרבת את ישראל לקראת קיום אמנת ברצלונה".

אלו הן השמורות שיהנו מעתה ממעטפת ההגנה של המדינה עליהן, ומתחזוק קבוע של רשות הטבע והגנים:

שמורת טבע ים "ראש כרמל" - שמורת טבע ימית המשתרעת על פני 50 אלף דונם והיא השמורה הימית השנייה בגודלה אחרי ראש הנקרה. בשמורה התגלו ספוגי אלמוגים מרהיבים המהווים בית גידול לחיות ימיות רבות, והיא תגן כעת גם על המבנה הגיאולוגי הייחודי באזור. בשמורה טווח עומקים גדול והבדלים בתוואי השטח בין אזורים תלולים מאוד לבין אזורים כמעט שטוחים. הבדלים אלה מייצרים מגוון רחב וייחודי של בתי גידול ימיים ועושר מינים ייחודי. באזור מתגוררים צבי ים, חתולי ים, עדרי דגים,נחשוני ים וחלזונות במגוון צבעים וצורות ועוד.

שמורת טבע הבטיחה - נמצאת לחופה הצפון-מזרחי של הכנרת, וכוללת את הדלתא של נחלי הגולן (דליות, יהודיה ומשושים) בזרימתם אל הכנרת. זוהי מערכת הניזונה ממים איתנים, מתוקים ונקיים החשופה לשיטפונות, מה שיוצר מערכת אקולוגית דינמית. בשמורה השתנות תדירה של מפלס המים לאורך תקופות השנה מה שמכתיב את מהות בית הגידול המיוחד של ביצה, לגונות ואגם וקשרי הגומלין ההדוקים ביניהם. ישנה חשיבות גדולה לשמר את האזור על הדינמיקה הטבעית שלו.

שמורת הטבע מג'רסה - נמצאת בצפון-מזרח הכנרת וכוללת בתחומה חלק מנחל דליות הזורם אל הכנרת. בתחום השמורה נמצא "המסלול הרטוב" - קטע נחל שאורכו כ- 800 מ' של הליכה במי הנחל, המתאים לטיול בחודשי האביב, הקיץ והסתיו. התכנית מסדירה את דרך הגישה לאתר ואת מערך קליטת הקהל בו.

שמורת טבע מגרסה / צילום: יעקב שקולניק
 שמורת טבע מגרסה / צילום: יעקב שקולניק

שמורת טבע הר סאסא - אושרה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז הצפון, במסגרת תכנית ל"יערות ושמורת טבע הר סאסא". השמורה מהווה חטיבת שטח של חורש ים-תיכוני צפוף ואיכותי, הנמצאת בצפון הארץ, בהמשך ישיר לשמורת הר מירון. כמות שטחי ההחדרה למי תהום בגליל העליון הולכת ומצטמצמת בעת האחרונה בשל פיתוח מואץ. שמורת הטבע הר סאסא בשטח של כ-11,655 דונם, תבטיח הגנה על אזור להחדרת מי גשם למי התהום, בגלל תכסית הצומח הצפופה המצמצמת את הנגר.

שמורת טבע הר מירון הרחבה, נחל כזיב עליון - נחל כזיב הוא מהנחלים הבודדים בארץ המקיימים בית גידול של נחל עם זרימה קבועה של מים נקיים ממעיינות הנובעים בערוץ. נחל כזיב עליון - הוא קטע במרכז ובמעלה נחל כזיב, המחבר בין שמורת הר מירון לשמורת נחל כזיב ומהוה נדבך ראשי במסדרון רוחב אקולוגי וחשוב בגליל.

שמורת טבע כרי נעמן - היא השריד האחרון לביצות מישור החוף הצפוני בישראל ויש לה חשיבות רבה מבחינה אקולוגית-סביבתית. יש בה שקעים לחים, בריכות, שטחים מוצפים ושטחי אחו ביצתי. האתר משתלב בתכנית האב והמתאר של כל נחל הנעמן, המבוססת על טיולי נוף וטבע במספר שמורות לאורך הנעמן וכרי נעמן בכללן.

שמורת טבע חוף נחל תנינים - נמצאת לאורך חוף הים התיכון ממערב לקיבוץ מעגן מיכאל ומצפון לישוב ג'אסר א-זרקא. רצועת חוף זו משלבת בתחומה שטחי ביצה ומלחה, דיונות, שפך נחל ואתרי מים מליחים, המהווים כולם יחד בית גידול לאוכלוסיות גדולות ומגוונות של בעלי כנף, ציפורים נודדות, מקייצות וחורפות. בתחום התכנית בדרומה, נמצא "גשר וילהלם". גשר קשתות עתיק שנבנה ע"י השלטון התורכי לקראת ביקורו של הקיסר הגרמני וילהלם השני בשנת 1889. התכנית קובעת את הגשר כאתר לשימור.

שמורת טבע נחל תנינים / צילום: יניב כהן רשות הטבע והגנים
 שמורת טבע נחל תנינים / צילום: יניב כהן רשות הטבע והגנים

גן לאומי היפודרום קיסריה - ההיפודרום המזרחי נמצא מחוץ לחומות הצלבניות של קיסריה, ממזרח לגן הלאומי המוכרז. מכלול ההיפודרום הינו יחיד בארץ וייחודי בעולם מבחינת רמת ההשתמרות של חלק ממרכיביו. זוהי אחת העדויות השלמות ביותר למרכיב חשוב בתרבות העירונית של האימפריה הרומית-ביזנטית. התכנית כוללת את שטח ההיפודרום (קירקוס) העתיק, וכן מערך כניסה כמתחם לקליטת קהל, תוך שמירה על הממצאים הארכיאולוגיים ועל 'רוח המקום'.

גן לאומי קיסריה הרחבה - תוספת שטח לגן הלאומי עתיקות קיסריה המוכרז, על מנת לאפשר הסדרת חניה ומערך קליטה לקהל הרב הפוקד את האתר הן לסיורים במקום והן למופעים בתיאטרון הרומי המפורסם.

גן לאומי נחל רובין הרחבה - נחל שורק מתחיל את מהלכו בהרי ירושלים ונשפך לים התיכון מצפון לקיבוץ פלמחים. בחלקו זה המערבי, נקרא הנחל בשמו הערבי ואדי רובין. שטח הגן לאומי באזור זה כולל נחל, דיונות חופיות, רכסי כורכר, חוף ים ומפגש של מי הנחל המתוקים עם מי הים. מגוון בתי הגידול הללו מקיים כאן נישות אקולוגיות רבות ושונות, והופך בית גידול למינים רבים של עופות מים וחוף, כמו גם לצבי ים, סרטנים נדירים בחלקם, ומיני דגיגים המוצאים מפלט מסערות החורף במי השפך הרדודים.

שמורת טבע ברכת רחובות - נמצאת בין שטחי החקלאות של מושב ישרש ושל מושב סתריה, ממערב לכביש 40 וממזרח לרחובות. השמורה כוללת שטח המוצף בחורף, ומטרת ההכרזה לשמר ולשקם את בית הגידול הייחודי של ברכת החורף ושטחים מוצפים עונתיים שסביבה, על החי והצומח הייחודי בהם.

שמורת טבע גבעת את - ממוקמת באזור המעבר בין החבל הים תיכוני לחבל המדברי וכתוצאה מכך מתאפיינת בבתי גידול ומינים שלרבים מהם זהו גבול התפוצה הדרומי או הצפוני.

שמורת טבע גבעות גד הרחבה - גבעות מעוגלות בעלות פסגות שטוחות ברום של כ-300-400 מ' מעל פני הים. חורש ים תיכוני נמוך הדרומי ביותר בישראל. הממשיך ברצף את השמורה המוכרזת גבעות גד.

שמורת טבע תל חרקים - שרידי עיר או ישוב כפרי על גבעה, בגדה הצפוני של נחל אדוריים, בדרום שפלת יהודה. מתקופות הברונזה הקדומה והמאוחרת, הברזל, הפרסית, הביזנטית והממלוכית. על פני השטח יסודות של מתחם מרובע, סביב התל קטעים של חומה. בקרבת התל מערות חצובות, מחילות, גתות ובורות מים.

שמורת טבע גבעות גומר - גבעות קירטוניות מתונות של השפלה הדרומית. בין הגבעות ערוצים ששימשו לחקלאות בתקופות קדומות. השטח מאופיין בבתות ספר-ים-תיכוניות וריבוי גיאופיטים. שפע זוחלים ומינים רבים של ציפורי שיר ועופות דורסים.

גן לאומי מערות חזן - הגן הלאומי נמצא מדרום למושב אמציה. במקום שרידי ישוב שהתקיים בהפסקות כ-700 שנה מסוף ימי בית שני ועד לתקופה הערבית הקדומה, ומערכת מסתור מתקופת מרד בר-כוכבא הכוללת מתקנים חקלאיים ובורות מים המקושרים במנהרות ומחילות תת-קרקעיות.

גן לאומי תל בית מרשם - אתר ובו שכבות ישוב החל מהמאה ה-22 לפנה"ס ועד לסוף התקופה הביזנטית. רצף של כ-2600 שנה. באתר נמצאו ממצאים מעניינים רבים ובהם שתי טבעות חותם, הנושאות כיתוב בעברית.