למי קראתם בדיחה? המטבע האהוב על אלון מאסק סוגר שבוע חלומי עם עלייה של מעל 420%

דוג'קוין, מטבע קריפטו שנולד כבדיחה, הוא כעת אחד מ-10 המטבעות המובילים עם שווי שוק של כ-41 מיליארד דולר - לא מעט בזכות תמיכתם של שני מיליארדרים ומובילי דעה, אלון מאסק ומארק קובן

מטבע דוג'קוין / אילוסטרציה: Shutterstock, mk1one
מטבע דוג'קוין / אילוסטרציה: Shutterstock, mk1one

דוג'קוין (Dogecoin) הוא מטבע קריפטו שנולד כבדיחה. כעת הוא אחד מ-10 המטבעות המובילים עם שווי שוק של כ-41 מיליארד דולר - כך על-פי נתוני CoinMarketCap.

המטבע, שנוצר בשנת 2013, צמח רק ב-7 הימים האחרונים ביותר מ-420% ובאלפי אחוזים מתחילת השנה. שערו הנוכחי עומד על 0.32 דולר למטבע אחד. לפני שנה הוא נסחר תמורת 0.002 דולר, ושווי השוק שלו הסתכם ב-250 מיליון דולר.

שני מיליארדרים ומובילי דעה, אלון מאסק ומארק קובן, תומכים בדוג'קוין במיוחד באופן פומבי. קובן, הבעלים של קבוצת ה-NBA דאלאס מבריקס, כבר הודיע לאחרונה כי יקבל תשלום במטבע עבור כרטיסים למשחקי הקבוצה, ושניהם לא מסתירים את תמיכתם במטבע בחשבונות הטוויטר שלהם. 

מייסד טסלה אלון מאסק צייץ כבר באפריל 2019 שהדוג'קוין הוא המטבע הקריפטוגרפי המועדף עליו, אך הקפיצה הגדולה התרחשה ב-28 לינואר השנה, בשיא סערת גיימסטופ, כאשר מאסק צייץ עטיפה דמיונית של מגזין " Dogue", וערך המטבע קפץ בחדות. אחד מהמשתמשים ב-Reddit אף פירש זאת כתמיכה של מאסק בקהילה שלהם, וכתב: "מר מאסק איתנו... לירח". בימים שלאחר מכן נרשמה ירידה, אך הסאגה לא נגמרה שם.

מאסק המשיך להביע תמיכה פומבית במטבע, ואף ספג ביקורת מצד כמה משקיעים בוול סטריט. כך למשל, בפברואר האחרון יצא מאסק בסדרת ציוצים סביב המטבע. "לא גבוה, לא נמוך, רק דוגה", צייץ. המטבע קפץ מיד ב־80% במסחר באמצע היום וירד מעט בהמשך.

כעת בצל הזינוק החד במטבע המשיך מייסד טסלה לצייץ ציוצי תמיכה במטבע.


מאיפה בכלל הגיח המטבע הזה לחיינו, ומי עומד מאחוריו? מפתח תוכנה בשם בילי מרקוס ראה לפני כשמונה שנים כיצד הביטקוין נוסק, והחליט להשיק מטבע קריפטו משלו כסוג של פרודיה, כזה שאף אחד לא ייקח ברצינות. בהתחלה המטבע הזה זכה למעט איזכורים ברשת, אך נשכח תוך זמן קצר. ואז הגיעו קהילת "המשקיעים הצעירים" של WallStreetBets ב-Reddit, ובעיקר אלון מאסק ששמו אותו על המפה.

בפברואר האחרון דווח ב"וול סטריט ג'ורנל" כי מרקוס, שכבר לא עובד על דוג'קוין, כמעט ולא האמין שקוד שכתב במשך שלוש שעות בסוף שבוע בודד הפך למטבע קריפטו השווה מיליארדי דולרים בשווי שוק כולל. "הרעיון שדוג'קוין שווה 8 סנט רציני בדיוק כמו שגיימסטופ תהיה שווה 325 דולר", אמר מרקוס, בן 38. "זה לא הגיוני. זה סופר-אבסורדי. העיצוב של המטבע היה אבסורדי". מאז כאמור זינק הדוג'קוין ביותר מפי ארבעה.

מי שרוצה לרכוש דוג'קוין יכול לעשות כן בבורסות קריפטו ובפלטפורמות מסחר שונות, כולל רובין הוד (שאינה זמינה בישראל). אגב, בבורסת הקריפטו קוינבייס שהונפקה השבוע, בינתיים אין בינתיים אפשרות לסחור בדוג'קוין.