בחירות 2021 | פרשנות

החיזור הגורלי של נתניהו וקרב הבלימה של לפיד: 5 דברים שקרו בסופ"ש בפוליטיקה

יאיר לפיד חזר מארה"ב והחל לנהל קרב בלימה נגד הניסיונות של בנימין נתניהו להרכיב ממשלה • הכנסת עדיין משותקת, ויו"ר הוועדה המסדרת ח"כ מיקי זוהר לא מוצא דרך לפתור את הפלונטר • כך נראתה המערכת הפוליטית בסופ"ש

יאיר לפיד ונפתלי בנט בשבעת הכנסת ה-24 / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
יאיר לפיד ונפתלי בנט בשבעת הכנסת ה-24 / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

1. אחרי חופשת חשיבה והתייעצויות של שבוע בארה"ב, יו"ר יש עתיד יאיר לפיד חוזר לזירה הפוליטית עם לו"ז צפוף של שיחות עם ראשי הגוש שלצדו ועם מטרה כפולה: קרב בלימה נגד בנימין נתניהו והכנת התשתית לממשלה חלופית במידה שנתניהו אכן לא יצליח להקים ממשלה.

לפיד אמר במהלך השבוע האחרון למקורביו שהקמת ממשלה עם בנט היא לא "ספקולציה פוליטית", אלא ניסיון לחלק מחדש הקלפים במגרש הפוליטי. שהמטרה שלו היא "להיפרד משנאות ישנות ולייצר פה משהו חדש - ברית של ישראלים הגונים".

הפגישה הראשונה של לפיד היא עם השותף-אויב בני גנץ, אבל מעניין יותר אם גם בנט יסכים להיפגש איתו בזמן שהוא משדר שהוא עושה מאמצים גדולים להקמת ממשלת ימין עם נתניהו.

2. חיזור גורלי: נתניהו ניסה ביום שישי את מזלו מול מי שנראה האגוז הקשה ביותר לפיצוח - גדעון סער ועובר ממדיניות של התעלמות למדיניות חיזור וחיבוק. באירוע "שישישראלי" של סגן השר יואב קיש בפארק הלאומי ברמת גן אמר נתניהו "אני קורא כאן לגדעון סער, הליכוד זה הבית שלך. גדלת בבית הזה. אתה תתקבל כאן בזרועות פתוחות! זה לא הזמן להקים ממשלת שמאל. בוא תצטרף אלינו ונקים יחד ממשלת ימין יציבה כדי להבטיח יחד את עתידנו בארצנו. כולנו מאמינים בזה ונעשה את זה יחד ואת יום העצמאות הבא נחגוג בממשלת ימין יציבה".

תגובתו של סער או אנשי מפלגת תקווה חדשה טרם התקבלה. הוחלט במפלגה על דממת אלחוט.

3. תלאות הפעלת הכנסת. נתניהו אמנם קיבל את המנדט ראשון להרכבת ממשלה, מה שנתן לו את האפשרות גם להוביל ולשלוט בוועדות הכנסת הקבועות שיוקמו, אך גם בחזית הזו יש לליכוד קשיים שנראים כרגע בלתי ניתנים לפתרון.

יו"ר הוועדה המסדרת ח"כ מיקי זוהר יידרש בתחילת השבוע לנסות שוב להקים את ועדות כספים וחוץ וביטחון, אך הוא יוכל להוביל את המהלך רק לאחר הסכמה על חלוקת הנציגות לפי מנדטים.

בעוד את רע"ם הליכוד יכול לשכנע בתוכנית החלוקה המתוכננת, בימינה עושים לליכוד חיים קשים ולא מוכנים להתיישר כחלק מהניסיון להיות גם במגרש של הימין ועדיין רלוונטיים במגרש של לפיד.

4. סמוטריץ' מחזק את הקמפיין נגד רע"ם ויוצא גם במוצאי השבת בסרטון שנראה ממש כאילו אנחנו עדיין בעיצומה של מערכת בחירות נגד השיתוף פעולה עם התנועה האסלאמית.

לפני שבת צייץ: "נתניהו עד כה לא רמז אפילו שבכוונתו להקים ממשלה שתתבסס עליהם ותחזק אותם בחברה הערבית (כמו שחיזקנו בשנות השבעים את התנועה האסלמית בעזה והקמנו במו ידינו את ארגון הטרור חמאס). נתניהו התחייב שוב ושוב במהלך מערכת הבחירות לא להקים ממשלה שתישען על עבאס ואני לא מעלה בדעתי שהוא חושב אפילו לפעול בניגוד להתחייבות הזו ולהקים ממשלה שתתבסס על תומכי טרור אנטי ציוניים ומסוכנים".

סמוטריץ' לא נותן ליום אחד לעבור בלי להבהיר לנתניהו: אין לך ממשלה (עם רע"ם).

5. היום שאחרי: בגוש רק לא ביבי עובדים חזק כדי לקבל את המנדט מהנשיא ריבלין אם נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה. הסיבה: קל יותר להשביע ממשלה בהימנעות הרשימה המשותפת מאשר לאסוף 61 חתימות לתמיכה בבנט להרכבת ממשלה (שדורשת תמיכה אקטיבית של עודה וטיבי בראש ממשלה מהימין).