"הממשלה תצביע כבר ביום ראשון על תקציב חירום לנכי צה"ל"

נכי צה"ל דורשים כי ימונה ראש קבוע לאגף הנכים במשרד הביטחון, ותיערך בו רפורמה מקיפה • שר הביטחון גנץ הודיע על מינוי פרויקטור לנושא, וביקש מרה"מ לאשר תקציב ראשוני מיוחד לטיפול בנפגעי הלם קרב • נתניהו ומנכ"ל משרד הביטחון מבטיחים שהחקיקה תקודם בהקדם

מחאת נכי צה"ל: "שמים סוף להפקרות נכי צה"ל" / צילום: איל יצהר
מחאת נכי צה"ל: "שמים סוף להפקרות נכי צה"ל" / צילום: איל יצהר

ראש הממשלה בנימין נתניהו אומר כי סיכם עם שר הביטחון בני גנץ על "עזרה ראשונה וגם רפורמה כוללת לטיפול בפצועים, בנכים ובהלומי קרב. בפגישה עם יו"ר ארגון נכי צה"ל, עידן קלימן, אמר נתניהו כי הסיוע הזה יאושר בתוך שבועיים בממשלה. 

לדברי נתניהו, "מצוקתם של נכי ופצועי צה״ל היא אמיתית, כבר הרבה שנים שלא עדכנו את ההסדרים ביניהם, דרושה גם עזרה ראשונה וגם רפורמה מקיפה. זו ההצעה, ואני חושב שהיא חשובה מאוד, מתקנת עוול נורא ומטפלת במצוקה". 

יו״ר ארגון נכי צה״ל, עידן קלימן, מסר: "אנחנו נמצאים בימים קשים מאוד, כשחבר שלנו שוכב שרוף בבית החולים. אנחנו שולחים לו מכאן קודם כל החלמה מהירה, ומצפים להחזירו למשפחת נכי צה"ל ולעזור לו בשיקום המחודש שלו. אני רוצה להודות לשר הביטחון בני גנץ ולך אדוני ראש הממשלה על כך שאתם מתעלים מעל כל שיקול פוליטי ושמים את פצועות ופצועי צה"ל במקום לו הם ראויים, ובו כל ממשלת ישראל נרתמת לעזור ולתקן את העוולה הגדולה הזו".

מנכ"ל משרד הביטחון: "כוונה לבצע שינוי עומק"

מנכ"ל משרד הביטחון אלוף במיל' אמיר אשל אומר כי כבר בישיבת הממשלה הקרובה יובאו כמה הצעות החלטה מעשיות בסוגיית הטיפול בנכי צה"ל. בשיחה עם עיתונאים אמר אשל כי שיחות שניהל בימים האחרונים מראות שיש רצון כן וחוצה מפלגות לטפל בסוגיה ולהביא פתרונות מידיים שלא יהיו תלויים בהיבטים הפוליטיים.

לדברי אשל, "נחוץ שינוי של ממש בטיפול של אגף השיקום בנכים, קפיצת מדרגה של ממש ולא טיפול קוסמטי בלבד או אמירות של יחסי ציבור". בשינויים העיקריים: טיפול בוועדות הרפואיות שעליהן, כדבריו, התקבלו תלונות רבות ויש בהן כשלים. כן דיבר על שינוי של ממש בסוגיית הלומי הקרב נפגעי פוסט טראומה, שאיציק סעידיאן היה אחד מהם. הוא אמר כי השבוע יושלם התחקיר בעניינו של סעידיאן, שמקיף את כל שלבי הטיפול בו, כדי למצוא את הכשלים שהביאו אותו למעשה הקיצוני של שריפת עצמו.

אשל נתן גיבוי לעובדי אגף השיקום, שעושים לדבריו עבודת קודש מסורה וסייעו לשיקומם של 70% מנכי צה"ל. עם זאת, אמר כי הם עובדים במצוקת כוח אדם קשה ולעיתים עובד אחד מופקד על אלפיים תיקים של נכי צה"ל הנדרשים לטיפול. הוא הוסיף כי לבד מהמחסור במשאבים העובדים פועלים לפי חוקים ותקנות שחלקם אינם מתאימים ויש לשנותם.

בתשובה לשאלת גלובס אמר כי המקרה הטרגי של סעידיאן הביא לעת רצון והוא מאמין כי למרות המשבר הפוליטי ניתן יהיה לקדם חלק ניכר מהמלצות ועדת בן ראובן. שעסקו בשינויים בתהליך השיקום, וקודם לכן לא ניתן היה לאשרן בגלל הבחירות.

אשל אמר עוד כי הכוונה היא לבצע שינוי עומק, לרבות בדיקה על מיהם נכי צה"ל הנדרשים לטיפול. ועדת גורן הובילה לפני יותר מעשר שנים שינוי מהותי בטיפול באנשי קבע, שחלו או נפצעו לא בהקשר לשירותם ועברו לטיפול הביטוח הלאומי. "המודל הזה יעבוד גם על אוכלוסיות נוספות", אמר היום אשל והבהיר כי לאחר הבדיקה יובאו המלצות פרטניות בהקשר לכך. הכוונה היא ככל הנראה לגבי חיילי צה"ל שנפגעו או חלו ללא קשר לפעילותם הצבאית.

אשל הבטיח כי התהליכים יהיו מהירים ככל שניתן וכי צוות המשימה שהוקם לשם כך, יקבל את כל הכלים הנדרשים להצליח להביא את השינוי.

מאות נכי צה"ל הפגינו

מוקדם יותר היום, מאות נכי צה"ל הפגינו היום בקריה בתל אביב בעקבות האירוע שבו איציק סעידיאן הצית את עצמו לאחר שפניותיו לאגף השיקום לא נענו.

כמה עשרות נכי צה"ל חוסמים כעת רחובות מרכזיים סמוך למשרד הביטחון בקריה בתל אביב, במחאה על אוזלת-ידו של אגף השיקום בטיפול בנכי צה"ל ועל רקע האירוע שבו הצית את עצמו איציק סעידיאן, נכה הלום קרב, שבקשתו להעלות את אחוזי הנכות שלו סורבה. הוא נפצע אנושות. 

בעקבות ההפגנה, בין השאר נחסם רחוב קפלן, ונתיבי איילון נחסמו לשני הכיוונים. 

הנכים דורשים כי ימונה ראש קבוע לאגף הנכים, ותיערך בו רפורמה מקיפה שתייעל את הטיפול בבקשותיהם ותקל בדרישות כלפיהם המוגדרות על-ידם "דרקוניות".

בעקבות אירוע סעידיאן, שר הביטחון בני גנץ הודיע על מינוי פרויקטור לנושא הרפורמה באגף השיקום במשרד הביטחון. היום (א') פנה גנץ לראש הממשלה בנימין נתניהו בבקשה לאשר תקציב ראשוני מיוחד לטיפול בנפגעי הלם קרב. 

מחאת נכי צה"ל "שמים סוף להפקרות נכי צה"ל" / צילום: איל יצהר
 מחאת נכי צה"ל "שמים סוף להפקרות נכי צה"ל" / צילום: איל יצהר

אחותו של איציק סעידיאן, לאה, הגיעה להפגנה ושם סיפרה כי הוא עובר כעת ניתוח, וצריך להתפלל לשלומו. לדבריה, הטיפול חסר האנושיות של משרד הביטחון הוא שגורם לנכים להגיע למצב הזה ולנסות לשלוח יד בנפשם. 

מחאת נכי צה"ל "שמים סוף להפקרות נכי צה"ל" / צילום: איל יצהר
 מחאת נכי צה"ל "שמים סוף להפקרות נכי צה"ל" / צילום: איל יצהר

מהמרכז הרפואי שיבא נמסר: "הסתיים ניתוחו של איציק סעידיאן, פצוע הכוויות שהגיע בשבוע שעבר".

ד״ר מוטי חרץ, מומחה ביחידה הלאומית לכוויות, מסר: "הניתוח המתוכנן, שארך כ-3 שעות, הסתיים. מדובר בניתוח מוכר בפציעות מסוג זה. הפצוע בהתאוששות עדיין במצב קשה מאוד, מונשם ומורדם, ואנו ממשיכים להילחם על חייו".