נכי צה"ל | פיצ'ר

"אגף השיקום נלחם בנכים במקום לשקם אותם": כך נופלים נכי צה"ל שוב ושוב בין הכיסאות

בלי ראש אגף קבוע ובלי יישום של מסקנות הדוחות שכבר נכתבו בנושא: נכי צה"ל נדרשים לעבור במערכת שמתוכננת להתיש אותם, רק כדי לקבל אמצעים שיאפשרו להם לשרוד • אשתו של לוחם המתמודד עם הלם קרב: "מערך מסורבל ומכוון שבא לייאש אנשים שמיואשים ממילא"

מחאת נכי צה"ל: "שמים סוף להפקרות" / צילום: איל יצהר
מחאת נכי צה"ל: "שמים סוף להפקרות" / צילום: איל יצהר

"התחושה במקרים רבים היא שהאגף עסוק במלחמה בנכים במקום לשקם אותם" - כך אמר לפני כחצי שנה אחד מחברי "ועדת בן ראובן", בראשות האלוף במיל' אייל בן ראובן, שהוקמה כדי לבחון את תפקוד אגף השיקום במשרד הביטחון שתקציבו מגיע ל 2.8 מיליארד שקל בשנה.

משרד הביטחון מסר תגובה לדברים כי "טיוטת דוח הביניים של האלוף במיל' בן ראובן נמצאת בבחינה במשרד הביטחון. המשרד יגבש את עמדתו ויציגה לכלל הגורמים הרלוונטיים".

אלא שמאז לא קרה כמעט כלום. ועדת החוץ והביטחון של הכנסת דרשה כי עד סוף חודש נובמבר 2020 יציג משרד הביטחון את תוכנית העבודה שלו ליישום לקחים לשיפור הטיפול והשירות לנכי צה"ל, אך הדבר זה לא קרה עד היום.

מפגינים בתל אביב / צילום: איל יצהר
 מפגינים בתל אביב / צילום: איל יצהר

נתחיל מכך שאין ראש אגף שיקום. שר הביטחון בני גנץ מינה כממלא מקום את איתמר צורף, לאחר שהראש הקודם, חזי משיטה, פרש בסוף השנה שעברה ובמקומו. זה הבהיר כבר עם כניסתו לתפקיד כי ברור שחייבים למנות מישהו למשרה קבועה, אך מאז, ארבעה חודשים אחרי, זה לא קרה.

צורף הבטיח אז כי "אף אחד לא קם בבוקר, לא להתעמר ולא להתעלל בנכי צה"ל. יש במשרד 24 אגפים וזה האגף הכי חשוב של משרד הביטחון. אנחנו צריכים להיות ביחד עם הנכים ולחשוב בצוותא איך לשפר ולעשות. נבדוק עכשיו את התהליכים ואת כל הוועדות הרפואיות. הכל יהיה מהר וקצר ומותאם לעידן וכמו שביטוח לאומי וקופות חולים השתנו, גם אנחנו נהיה שם ונעמוד במשימה ונשנה את המציאות. נשנה עד שנגיע למצב הנדרש.

"אפעל שכל הלום קרב יוכל לעשות פעולה לפי החלטתו כדי לשפר את המצב שלו. מאמין בלגעת באנשים ולחבק אותם. נקים מוקד טלפוני עבור הלומי קרב. אנחנו בהחלט נאמץ את דוח בן ראובן - אולי בתזוזה קטנה ימינה ושמאלה".

אלא שעד כה, לא נראה שינוי של ממש והאירוע של איציק סעידיאן מעיד על כך. סעידיאן נכה צה"ל שלא הצליח לשכנע את אגף השיקום להעלות את אחוז הנכות שלו בשל היותו הלום קרב מ-25% ל-50%, התייאש ולאחר שיחה עם העובדת הסוציאלית של משרד הביטחון, הצית את עצמו והוא מאושפז במצב אנוש בבית חולים.

10% מנכי צה"ל הלומי קרב

היום (א') מאות נכים הפגינו מול משרד הביטחון בקריה בתל אביב במחאה על הטיפול הלקוי של אגף השיקום.

55 אלף נכי צה"ל מוכרים במשרד הביטחון כ-10% מהם הלומי קרב, נפגעי פוסט טראומה. הם אמורים לקבל תגמולים, החזרי הוצאות, תחזוקת רכב ועוד תקציבים בהתאם לשיעור הנכות, ולצרכים הפיזיים והנפשיים שלהם.

כל אחוז נכות בתגמולים הקבועים ערכו 49 שקל. התשלומים האחרים מותנים לרוב במבחן הכנסה הקובע בין השאר כי הם יכולים להשתכר בעבודה אחרת רק עד 2,300 שקל.

מפגינים חוסמים את נתבי איילון בתל אביב / צילום: איל יצהר
 מפגינים חוסמים את נתבי איילון בתל אביב / צילום: איל יצהר

אחד מהם, יוסי רובין, אמר לגלובס כי נכים רבים ובהם הלומי הקרב מגיעים בשל כך לפת לחם, ואין ביכולתם לממן מאבקים משפטיים כדי להכיר בשיעורי נכות גבוהים יותר או לממן להם טיפולים הנובעים מפגיעתם בצבא. הוא מאשים את העומדים בראש ועדות אגף השיקום בהתעללות בנכים.

אירוע ההצתה העצמית של סעידיאן הביא למה שנראה כתזוזה, אבל בינתיים היא בעיקר מתבטאת בהודעות יח"צ לתקשורת: שר הביטחון גנץ הכריז בשבוע שעבר על מינוי "פרויקטור" לנושא - נכה צה"ל זיו שילון, וכן ועדה שאמורה לקדם רפורמה באגף השיקום.

האם הפלונטר הפוליטי יתקע גם את הטיפול בנכי צה"ל

הבוקר הוא הודיע כי פנה לראש הממשלה בדרישה לכנס ישיבת ממשלה שתדון בצעדים הדחופים בעניין. לפי הודעות דוברו, גנץ, מתכוון להביא לממשלה ולכנסת שורה של החלטות שמגבש צוות הפעולה במשרד הביטחון, ובהן יישום עיקרי דוח בן ראובן הכולל גם צעדים שיפשטו את תהליכי ההכרה בנכי צה"ל, בדגש על לוחמים.

עוד בכוונת גנץ להעלות החלטות הנוגעות לביטול מבחן ההכנסה תוך יישום הרפורמה בתגמולי המחיה לפי המודל שגובש בדוח עמינח, וכן לקדם את עיגון זכויות הנכים בחקיקה.

גנץ הודיע עוד כי ידרוש העברה מיידית של תקציב בסך 30 מיליון שקל לטובת בתי הלוחם שעליו סוכם כבר לפני חצי שנה, דבר שלא מומש עקב הבחירות והיעדר תקציב מדינה.

משמעות הדברים היא שגנץ העביר לפחות חלק מתפוח האדמה הלוהט הזה אל נתניהו, באומרו שבעניין הזה שבקונצנזוס, אפשר לקדם את הנושא בהסכמה בממשלה. אלא שנושא אחר שבקונצנזוס כמו מימון החיסונים לא מקודם למרות חשיבותו הרבה מאוד, בשל ההתניה של גנץ לאשרו רק אם יאושר מינוי שר משפטים.

אחה"צ היום נתניהו אומר כי סיכם עם גנץ על "עזרה ראשונה וגם רפורמה כוללת לטיפול בפצועים, נכים והלומי קרב. בפגישה עם יו"ר ארגון נכי צה"ל עידן קליינמן אמר נתניהו כי הסיוע הזה יאושר בתוך שבועיים בממשלה. לדברי נתניהו: "מצוקתם של נכי ופצועי צה״ל היא אמיתית, כבר הרבה שנים שלא עדכנו את ההסדרים ביניהם, דרושה גם עזרה ראשונה וגם רפורמה מקיפה. זו ההצעה ואני חושב שהיא חשובה מאוד, מתקנת עוול נורא ומטפלת במצוקה".

תהליך לקוי שאורך שנים

הדוח החריף של בן ראובן קבע בין השאר כי יש פגיעה מחריפה והולכת בזכאויות של הנכים, ובין השאר תהליך ההכרה בחיילים נפגעי פוסט טראומה לקוי מיסודו ואורך לעיתים שנים. את עיקרי דוח ועדת בן ראובן חשף באוקטובר האחרון טל לב רם ב"מעריב".

כותבי הדוח מחזקים טענות של נכי צה"ל לפיהן תהליך ההכרה מתאפיין בתחקיר לגבי אמינות הפניה ולא בטיפול ובשיקום. "דרישות שונות לגבי עברו של החייל בטרם התגייס מביאות להתארכות משמעותית בתהליך ההכרה ויוצרת תסכול בקרב הפונים שצריכים להוכיח שהם אכן נפגעו, זאת בעוד כאשר התגייסו לשירות הוכרו ככשירים לגיוס", נכתב בדוח.

עוד עולה מהדוח כי גורמי מנהלה באגף, כמו יועצים משפטיים, ואנשי כספים וכלכלה מתערבים בשיקולים מקצועיים רפואיים עד כדי ביטול החלטות רפואיות. והמסקנה: חישובים כלכליים, קרים וטכנוקרטיים פוגעים פגיעה קשה בדרך שבה מטפלת המדינה בנכי צה"ל.

מחאת נכי צה"ל / צילום: איל יצהר
 מחאת נכי צה"ל / צילום: איל יצהר

הוועדה ציינה כי אחד מהשיקולים לעיכובים הוא מה שהוגדר: "אחוז זניח של אנשים שמנסים להוציא אחוזי נכות בשקר, ולכן :פיתח משרד הביטחון שיטה שלמה שבה הנפגע עסוק במאבקים משפטיים על מנת להוכיח את זכאותו" - ורבים מתייאשים בדרך.

אלזה ביסמוט, אשתו של לוחם המתמודד עם הלם קרב לאחר שנפצע לפני כ-20 שנה במבצע חומת מגן , סיפרה בדיון בכנסת כי "אנחנו לא מצליחים להתייצב ולבנות זוגיות וחיים. הפכנו להיות מטפלות הסעד של הבעלים שלנו, אנחנו מקיימים ארוחות שבת לבד, קפה של ערב זוגי ודאי לא קיים. זה לחיות עם איש שלמד לא להרגיש ואף אמר כי עדיף היה למות.

"יש לו מלחמה לפתוח את העיניים כל בוקר. כל הבית נשאב לפוסט טראומה שלו, בית חרדתי. הם מריחים את הדם באוויר. הם חיים בתודעת הקרב שלהם. הם פצועים בעצמם.

"לו רק הייתם מלווים את כולנו כגוף אחד ומסבירים שלא יתביישו לפנות לעזרה לפני שהמצב מחמיר, הם לא היו מחכים עד היום. מדובר בחיילים הכי חזקים. מלח הארץ . ומול כל זה עומד מערך מסורבל ומכוון שבא לייאש אנשים שמיואשים ממילא. הילדים איבדו את האבא ובדרך לאבד גם אותי".

יו"ר ארגון נכי צה"ל: "לא התקדמנו בכלום"

יו"ר ארגון נכי צה"ל עו"ד עידן קלימן אמר כי "קיימנו עשרות פגישות באחרונה על הטענות הקשות שיש לנו נגד אגף השיקום. לא התקדמנו בכלום ובצער גדול אנחנו בהנהגת הארגון נצא למחאה ברחובות.

"כשמשרד הביטחון לבד באירוע זה לא יצליח - הסיפור של טילים מול כיסאות גלגלים ונשק מול פרוטזות יישאר, ונכי צהל ימשיכו להיות שק החבטות של כולם ולא נתקדם לשום מקום. אנחנו בהנהגת הארגון נחושים להביא את השינוי. צוחקים עלינו, יוצאים נגדנו אבל כמו שלימדו אותנו להיות לוחמים בצה"ל: אנחנו נלחמים עד הסוף".

ח"כ אופיר סופר מהאיחוד הלאומי שיזם הקמת ועדת משנה בכנסת בנושא אמר: "היעדים הנדרשים: טיפול בסוגיית ההכרה בנכים נפגעי פוסט טראומה במודעות ציבורית, וצריך לדאוג כי הלוחם לא יצטרך לתבוע ולהוכיח אלא שמשרד הביטחון יהיה זה שיאתר את ההלומים, שכן כשהם פונים לטיפול, המצב כבר קשה מאוד.

"נדרש טיפול במשפחות, הורים בנות זוג וילדים, שכן הם נפגעים ראשונים וזקוקים להדרכה וסיוע. רבים מהנפגעים הלומי הקרב זכאים רק ל-50% נכות אף שהם מאבדים מקומות עבודה ונדרש טיפול משקם מול הלוחמים ומול המעסיקים שלהם, מודל הקורונה בסיוע למעסיקים יכול לשמש גם כאן. לוחמים יוכלו לחזור לעמוד על הרגליים ולהתפרנס בכבוד.

"יש מלכודת דבש, שאומרת בעצם שאסור לנכים להשתקם, כי אם הם משתקמים באגף השיקום יגידו, יופי השתקמת אתה לא צריך אותנו יותר. קטוע רגל שהצליח לרוץ מרתון, לא גידל מחדש את הרגל וצריך להמשיך לסייע לו.

"דוח בן ראובן, נדרש ליישום מידי על ידי אדם בכיר ובעל יכולות גבוהות, כזה שידע להתמודד בתוך משרד הביטחון ומול גורמים אחרים כמו האוצר. ואייל בן ראובן עצמו הוא דמות מתאימה מאוד לכך. אלוף, חבר כנסת, ומאוד מחויב ערכית לנושא.

"ציפיתי שגנץ ירים את הכפפה בחודשים האחרונים, אבל לצערי כי רב, לא עשה כן ומה שנעשה כעת הוא ברובו יחצנות".