ירידה תלולה בהיתרי בנייה שהונפקו בפרויקטים להתחדשות עירונית

מספר ההיתרים בפרויקטים של התחדשות ב-2020 ירד ב-25% לעומת 2019, בעוד שבכלל הפרויקטים הירידה היתה של כ-10% בלבד; הערים הגדולות מעכבות פרויקטים של תמ"א 38

פרויקט פינוי בינוי בחיפה / צילום: Shutterstock
פרויקט פינוי בינוי בחיפה / צילום: Shutterstock

ירידה כבדה בהנפקת היתרי הבנייה בפרויקטים של התחדשות עירונית לסוגיה, בעוד שנרשמה יציבות באישור תוכניות הרשות הממשלתית - כך עולה מדוח הרשות להתחדשות עירונית לשנת 2020. בשנה זו אושרו 36 תוכניות ל-26,223 יחידות דיור חדשות, מספר דומה לזה של 2019; ואולם פחות מ-13 אלף היתרי בנייה הוצאו לפרויקטים של התחדשות עירונית ותמ"א 38, מה שמהווה ירידה של 25% במספרם. זאת בעוד שבכלל היתרי הבנייה שהונפקו במדינה נרשמה ירידה של כ-10%.

בעקרון עולה מהדוח תמונה לפיה, ככל שהדרג התכנוני היה גבוה יותר - הפעילות שלו בתחום ההתחדשות העירונית פחות נפגעה. הדבר בולט בעיקר בשורה של תוכניות שאושרו בותמ"ל (בוועדה לתכנון מתחמים מועדפים לדיור), שבה אושרו כ-11 אלף יחידות דיור בהליכים מקוצרים.

עוד עולה, כי בשנה שעברה קודמו 28 תוכניות מתאר ותוכניות אב, שכוללות תוספת של 117 אלף יחידות דיור; נרשמה כאמור יציבות באישור תוכניות; והוחל בטיפול ב-58 מתחמים במסלולי רשויות מקומיות ומיסוי, בהם פוטנציאל של 29,804 יחידות דיור חדשות.

ואולם, כשמדובר בהנפקת היתרי בנייה, שזה השלב התכנוני האחרון לפני עליית הקבלנים לשטח, נרשמה ירידה תלולה, והוצאו היתרי בנייה רק ל-12.8 אלף יחידות דיור בפרויקטים של פינוי-בינוי ותמ"א 38. ברשות מסבירים זאת בירידת הפעילות של הוועדות המקומיות לתכנון ולבנייה במהלך מגפת הקורונה, ובשל חוסר ודאות שפקד את שוק הנדל"ן, במיוחד בשלביה המוקדמים של המיפה. ואולם, תנאים אלה חלו על כלל ענף היזמות בתחום הנדל"ן, שכאמור רשם ירידה פחותה בהרבה בהוצאת היתרים.

ייתכן לפיכך, כי חלק מההסבר יכול להיות נעוץ בחוסר רצונם של בעלי דירות להתחייב על עזיבתן במהלך המגפה, וייתכן שחלק מהרשויות המקומיות החלו "לגרור רגליים", בהוצאת היתרי בנייה לפרויקטים של תמ"א 38, שאמורה להסתיים באוקטובר שנה הבאה.

לוקח יותר זמן להנפיק היתר בנייה

עניין זה בא לידי ביטוי בבדיקה שערכה הרשות, ממנה עולה כי הנפקת היתרי בנייה לפרויקטים של תמ"א 38 בערים הגדולות, הופכת והולכת למשימה ארוכה עם השנים: כך, למשל ברמת גן, שבה ב-2011 הוצאת היתר בנייה לפרויקט כזה ארכה בממוצע שנה וחצי מאז הגשת הבקשה, ב-2020 הזמן היה ארוך פי שלושה והגיע ל-4.5 שנים; בתל אביב זמן הוצאת ההיתר קפץ מחצי שנה לפני 10 שנים ל-3 שנים ב-2020 ואילו בחיפה הוא עלה משנה וחצי ל-3.5 שנים. מבדיקת הרשות עולה, כי מדובר בתהליכים ארוכי טווח, ולא כתוצאה מפגעי הקורונה.

שלוש הערים המובילות באישור תוכניות להתחדשות עירונית לאורך העשור האחרון הן לוד, קריית אונו ויהוד. בלוד אושרו 4 תוכניות, בהן 10,155 יחידות דיור חדשות, במקום 1,636 יחידות קיימות; בקריית אונו אושרו 15 תוכניות הכוללות 5,265 יחידות דיור חדשות, במקומן של 1,916 יחידות דיור קיימות. ואילו ביהוד, אושרו 9 תוכניות, הכוללות 4,462 יחידות דיור חדשות, במקומן של 859 יחידות דיור קיימות.

שלוש הערים המובילות במתן היתרי בנייה בפרויקטים של פינוי-בינוי לאורך העשור האחרון הן קריית אונו, תל-אביב ויהוד. בקריית אונו ניתנו היתרים ל-2,497 יחידות דיור ב-8 מתחמים שונים, בתל-אביב ניתנו היתרים ל-2,120 יחידות דיור ב-9 מתחמים, וביהוד ניתנו היתרים ל-2,008 יחידות דיור ב-5 מתחמים.

חיים אביטן, יו"ר הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, מסר: "שנת 2020 הביאה עמה אתגרים לא פשוטים בכל היבטי חיינו, ובכלל זאת בתחום הבנייה וההתחדשות. נאלצנו להתאים את עצמנו למצב הקיים בכדי להמשיך ולהניע את גלגלי ההתחדשות העירונית, ולמרות הקשיים השקענו 42 מיליון שקל בתכנון ברחבי הארץ. בשנים הבאות, כאשר נוכל לחזור ולפעול ללא מגבלות, נראה עלייה הולכת וגדלה של היקפי ההתחדשות העירונית בישראל".