מחפשים לשכור דירה? מה צריך לדעת לפני שרצים לחתום על החוזה

מה כדאי לבדוק לפני שמחליטים לשכור נכס, ומה ההבדל בין מזגן שהתקלקל באמצע הקיץ לבין רטיבות בקיר מבחינת הדחיפות בתיקון • כך תקבלו תמורה הולמת עבור דמי השכירות שאתם משלמים ותימנעו ממחלוקות מיותרות עם בעל הבית

דירה להשכרה / צילום: עינת לברון
דירה להשכרה / צילום: עינת לברון

עונת הקיץ נחשבת גם לעונת השיא במעבר דירה, רגע לפני שנפתחת שנת הלימודים החדשה. איך אפשר לוודא שנקבל תמורה הולמת לדמי השכירות שאנחנו עומדים לשלם ולהימנע ממחלוקות מיותרות עם בעל הבית? אספנו עבורכם שלוש עצות משלושה מומחים.

טיפ 1: בדוק מי הבעלים של הדירה

עו"ד נדיר אביעד, ראש מחלקת נדל"ן ומימון ושותף במשרד עו"ד יגאל בורוכובסקי, ממליץ לבדוק מי הבעלים הרשום בדירה. בעוד בעסקת רכישת דירה ברור לקונה כי יוודא את הרישום, מרבית השוכרים לא בודקים מי רשום בטאבו כבעלים של הדירה, טרם חתימה על הסכם השכירות. "בלא מעט מקרים תופתעו לגלות שיש מספר בעלים לדירה שלא ידעתם על קיומם, ולפעמים אפילו תמצאו את עצמכם בהליך משפטי שמתנהל בין הבעלים בקשר לזכאות לקבלת דמי שכירות. על מנת למנוע את כל כאב הראש הזה - תוציאו נסח רישום לוודא שמי משכיר לכם את הדירה הוא הבעלים היחידי של הדירה".

טיפ 2: בדוק את הנכס

על השוכר לבדוק טוב את הנכס לפני החתימה על הסכם השכירות. עו"ד שירה אוזיק, שותפה במחלקת הנדל"ן בנשיץ ברנדס אמיר, ממליצה לשוכר לבדוק את הנכס "באופן מקיף וקפדני, כולל מערכת החשמל, מים, ניקוז וביוב, מיזוג אויר, ארונות". בנוסף יש לבדוק את הבניין וסביבתו על מנת לאתר מפגעים ומטרדים שעשויים לפגוע ביכולת של השוכר לעשות שימוש סביר ומקובל בדירה לצרכי מגורים.

לדבריה, "יש לציין באופן מפורש ומדויק את הליקויים והחוסרים הקיימים בנכס באמצעות נספח להסכם הכולל תמונות או סרטונים המתעדים זאת". אם יש צורך בתיקונים יש לסכם על כך מראש תוך קביעת מועדים ברורים, ותוך קביעה כי אם לא יבוצעו תהיה זו הפרה של ההסכם.

"התנהלות בדרך זו על ידי השוכר בתחילת הדרך, תסייע לו לפינוי המושכר על ידו בסיום תקופת השכירות וזאת בכל הקשור לבחינה והשוואה של מצבו הפיזי של המושכר ביחס לזה שהיה קיים בתחילת שכירות". במצב זה לא יוכל המשכיר לבוא בדרישות לשוכר.

טיפ 3: התייחסות מפורטת לביצוע תיקונים

אחת המחלוקות הנפוצות בין משכירים לשוכרים נוגעות לתיקונים בדירה. המומחים ממליצים לקבוע את כל הפרטים מראש. כך למשל יש הבדל בין מזגן שמתקלקל באמצע הקיץ לבין רטיבות בקיר מבחינת הדחיפות בתיקון, ויש צורך לקבוע מי אחראי להזמנת התיקון, תוך כמה זמן ובאיזה אופן יועבר התשלום.

עו"ד גיל אפרתי ממשרד אפרתי המתמחה בנדל"ן וחדלות פירעון, מסביר שחוק השכירות מגן על השוכר וקובע חובת תיקון כללית על המשכיר אך מומלץ לנסח את ההסכמות בחוזה באופן בהיר כדי למנוע מחלוקות ואי הבנות. "הנוהג המקובל בין שוכר למשכיר הוא שחובת התיקון חלה על המשכיר, ובלבד שהפגם נובע כתוצאה משימוש רגיל וסביר של השוכר במושכר. למעשה מדובר על חובת תיקון כמעט אבסולוטית מצדו של המשכיר לגבי כל פגם במושכר וגם במיטלטלין שבמושכר". לעומת זאת, אם הפגם נעשה בגלל שימוש לא זהיר או רשלני התשלום יחול על השוכר.

אפרתי מוסיף שמומלץ לקבוע "סעיף הקובע סד זמנים ברור לביצוע התיקונים מצד המשכיר, וסד זמנים דחוף במקרה שיש צורך בתיקון דחוף - למשל, אם יש פגמים הדורשים לתקנם באופן דחוף". כלומר פגמים שלא מאפשרים שימוש סביר בדירה כמו דוד שמש, מזגן, חשמל וכו'.