רמ"י ביטלה את ההתמחרות על קרקעות במכרזי "דיור במחיר מופחת"

במסגרת תוכנית "דיור במחיר מופחת" יזמים מתחרים על מחיר למ"ר בנוי בדירות אותן יבנו, כשמחיר הקרקע והוצאות הפיתוח הנקובים במכרז נותרים קבועים • חברות יכולות להוסיף למחיר הקרקע, אם ברצונן לשפר את סיכוייהן לזכות במכרז

מנהל רשות מקרקעי ישראל יעקב (ינקי) קוינט / צילום: איל יצהר
מנהל רשות מקרקעי ישראל יעקב (ינקי) קוינט / צילום: איל יצהר

רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) הודיעה כי היא מבטלת את ההתמחרות שמתקיימת במכרזי הקרקע הנערכים במסגרת התוכנית "דיור במחיר מופחת", בין יזמים שהצעותיהם על מחירי הדירות קרובים.

לטענת רמ"י הדבר נעשה במטרה למנוע את עליית מחירי הדירות, ואולם יזמים התלוננו בערב שהליך ההתמחרות אינו הוגן ומאריך את המכרז לעתים בשבועות רבים.

"דיור במחיר מופחת" היא התוכנית הממשלתית של שר הבינוי והשיכון הנוכחי, יעקב ליצמן, המחליפה את תוכניתו של שר האוצר לשעבר, משה כחלון, "מחיר למשתכן".

במסגרת התוכנית נערכים מכרזי קרקעות ע"י רמ"י באמצעות תחרות בין היזמים מתחרים על מחיר למ"ר בנוי בדירות אותן יבנו, כשמחיר הקרקע והוצאות הפיתוח הנקובים במכרז נותרים קבועים. חברות יכולות להוסיף למחיר הקרקע, אם ברצונן לשפר את סיכוייהן לזכות במכרז.

במצב שבו מספר חברות מציעות מחירים זהים על המ"ר הבנוי והמחירים שהן נוקבות על הקרקעות דומים, מתקיים הליך התמחרות על התשלום הנוסף עבור הקרקע, בין היתר באמצעות התמחרות. המחיר המוזל יושת על הדירות המשתתפות בתוכנית, ואולם מחצית מהפרויקטים מיועדים להימכר בשוק החופשי וכאן, לטענת רמ"י, הבעיה.

במספר מכרזים שנערכו בבאר יעקב, בצריפין, בירושלים וברמת גן, יזמים הוסיפו עשרות מיליוני שקלים למחירי הקרקע, על מנת לזכות במכרזים, ולהערכת רמ"י התופעה מדרבנת עלייה במחירי הדירות שיימכרו בשוק החופשי.

יזמים רבים כבר בירכו על ביטול ההתמחרות. אחד מהם סיפר לגלובס, כי אכן אופן ההתנהלות הזה מדרבן עליות מחירים באותם פרויקטים, ואולם ביכולתו להעלות או להוריד את מחירי הדירות בשוק החופשי בפרויקטים גם ללא קיום ההתמחרות, והכל בהתאם למצב בשוק. זאת משום שמחירי הדירות שנמכרות בשוק החופשי אינם מפוקחים.

לטענתו, שיטת ההתמחרות גררה תלונות רבות מצד יזמים שהשתתפו בהליכים הללו, שכן הם הוסיפו מלכתחילה סכומים ניכרים על הקרקעות, וניתן היה לקבוע את הזוכים לפי היזמים שהציעו את המחירים הגבוהים. לדבריו ברוב הפעמים הפרשי ההצעות הראשונים על הקרקע בין החברות השונות הגיעו למיליוני שקלים, וההתעקשות של רמ"י על קיום התמחרויות נועדה כדי להרוויח כספים נוספים.

עוד טענו היזמים, כי הליך ההתמחרות האריך מאוד את המכרזים, לפעמים בשבועות, עד לקבלת ההחלטה על הזוכים.