התאונה הקטלנית של טסלה: מה הסיכוי שאירוע כזה יקרה גם בישראל?

רכבים אוטונומיים עדיין לא מורשים לנסוע בכבישי ישראל, אך מערכת הנסיעה האוטומטית דווקא זמינה לרכישה תמורת עשרות אלפי שקלים • איך בישראל מתכננים להתמודד? בזכות אלגוריתמים מתקדמים, שישולבו ב"מוח" של כלי הרכב, הרגולציה הישראלית בתחום צפויה להיות פורצת דרך

טסלה S / צילום: יח"צ
טסלה S / צילום: יח"צ

התאונה בארצות הברית במכונית טסלה S, שנסיבותיה המלאות טרם הובררו, גרמה למדיה בעולם למקד שוב את תשומת הלב בסוגיית הבטיחות של הרכב האוטונומי. לפי הפרטים שיודעים עד כה, שני גברים נהרגו בתאונה שארעה בארה"ב, כאשר נסעו ברכב של טסלה אשר היה במצב של נהג אוטומטי. הרכב, מסוג Tesla Model S, נסע במהירות גבוהה כאשר פגע בעץ ועלה בלהבות.

נקדים ונאמר, שטסלה בעצמה אינה מאשרת להשתמש במערכת ה"אוטו-פיילוט" שלה, שהיא אחת המתקדמות מסוגה שקיימות ברכב מייצור סדרתי בעולם, בנסיעה אוטונומית מלאה, כלומר ללא נהג משגיח מאחורי ההגה.

טסלה טענה לאחרונה, שהנתונים שהצטברו בידיה מטלמטריה של עשרות מיליוני קילומטרים של נהיגה "אמיתית" עם המערכת האוטונומית שלה מראים, שהמערכת בטוחה פי 10 מנהיגה של נהגים בשר ודם אבל למרות זאת תאונות כאלה מציפות פעם אחר פעם את החשש הציבורי הבסיסי מפני הבלתי נודע ומפני טכנולוגיות חדשות, שמחליפות את שיקול הדעת האנושי.

במיוחד כאשר מדובר בכלי רכב "רובוטיים", שלפחות בשנים הראשונות אמורים לנוע על כבישים ציבוריים בין נהגים של כלי רכב "רגילים" והולכי רגל.

נרגיע בינתיים את הנהגים והולכי הרגל בארץ: נכון לעכשיו ישראל מחילה את אחת הרגולציות המחמירות ביותר בעולם בכל הנוגע להטלת האחריות על הנהיגה על נהגים האנושיים.

למעשה תקנות התעבורה הקיימות בישראל אוסרות על הסרת ידיים מההגה משך כל זמן הנסיעה אפילו לצורך תפעול של מסכי המגע המובנים ברכב. גם טסלה, שנחתה כאן רשמית השנה, אינה פטורה מהתקנות הללו וכחלק מהתהליך קבלת רישיון הייבוא היא נאלצה לנטרל במכוניות המגיעות לישראל את התכונות האוטונומיות המתקדמות של מערכת ה"אוטו-פיילוט" ובמיוחד את אלו, שמאפשרות תיאורטית לרכב לנהוג עצמאית לפרקי זמן ממושכים ללא התערבות של נהג אנושי.

טסלה אמנם ממשיכה להציע ללקוחותיה בארץ את מערכת האוטו-פיילוט כאופציה די יקרה (בסביבות 36 אלף שקל), שמגיעה עם מערך מקיף של חיישנים ויכולות עיבוד מתקדמות.

אולם את הפיצ'רים המתקדמים ביותר שלה יהיה ניתן להפעיל חוקית בארץ רק בעתיד, כאשר הרגולציה תאפשר, באמצעות עדכוני תוכנה מרחוק (OTA). אגב ישראל היא לא המדינה היחידה בעולם שבה טסלה נדרשת לנטרל חלק מיכולות המערכת וגם גרמניה נמצאת ברשימה.

הרגולציה מוגבלת 

אבל למרות שהחשש הציבורי כרגע ממכוניות ללא נהג בישראל הוא כאמור בעיקר תיאורטי ופסיכולוגי, בשנים הקרובות הוא צפוי לעלות שוב על סדר היום. בשנתיים האחרונות מיובאות לישראל יותר ויותר מכוניות סדרתיות עם יכולות אוטונומיות חלקיות, בעיקר מדגמי יוקרה, שמאפשרות לרכב לנוע ללא התערבות הנהג לפרקי זמן מסוימים. נכון להיום אין לרגולציה, בארץ ובעולם, כלים לאכוף את איסור השימוש ביכולות הללו.

יתר על כן בשנתיים הקרובות נראה על הכבישים יותר ויותר מכוניות עם יכולות אוטונומיות מתקדמות שינועו ללא נוכחות נהג ברכב. בשלב הראשון במסגרת ניסויים ומאוחר יותר במסגרת שירותים מסחריים של "מוניות רובוטיות", שינועו במסלולים מוגדרים על כבישים ציבוריים ללא נוכחות נהג משגיח.

בשנתיים האחרונות עוסקת ועדה בין משרדית בכינון רגולציה, שתאפשר בעתיד תנועה חוקית של כלי רכב ללא נהג משגיח, תעניק להם שיפוי ביטוחי ותאפשר לדעת מי הגורם במקרה של תאונה, חס וחלילה, בינן לבין מכוניות מאוישות. זאת בזכות אלגוריתמים מתקדמים, שישולבו ב"מוח" של כלי הרכב הרובוטיים.

בשורה התחתונה מדובר ברגולציה פורצת דרך, שצועדת על קרקע חדשה ובתולית. כזו שגם הרגולטורים של ארצות הברית והאיחוד האירופאי עדיין חוששים לצעוד עליה. אז בינתיים אנחנו לומדים מניסיונם של אחרים. בעד שנתיים ייתכן, שהעולם ילמד מהניסיון שלנו