המשקיעים החדשים מגלים את מוקשי המס של רובין הוד ואפליקציות אחרות

אסטרטגיות מקובלות להקטנת חבות המס מתגלות כמורכבות או בלתי אפשריות ליישום בפלטפורמות המסחר המקוונות שפרחו בשנה האחרונה

 

מסחר דרך אפליקציית רובין הוד / צילום: Shutterstock
מסחר דרך אפליקציית רובין הוד / צילום: Shutterstock

בשנה שעברה דייטון לאונג, סוחר פעיל עם חשבונות בתשע חברות, עשה עשרות עסקאות באפליקציית רובין הוד. הוא אהב את המניות בחינם שקיבל כשהפנה יותר מתריסר חברים לאפליקציה, ואהב את הקלות שבמסחר דרך הטלפון.

אבל לאחרונה הפסיק לסחור דרך חשבון רובין הוד שלו, שיש בו כ־238 אלף דולר, רובם במניות טסלה. הסיבה המרכזית לכך היא מסים. "רובין הוד שמה את כל המניות בסל אחד גדול", אמר לאונג, בן 43 מניו ג'רזי העובד גם כמנהל נכסים. "אני נרדף על ידי מס רווח ההון שלי מ־2020".

לקראת המועד הסופי לדיווח המס לגבי 2020, גל של סוחרים יומיים מתעוררים לעובדה שיכול להיות קשה עד בלתי אפשרי לבצע מהלכים לצמצום חבות המס בפלטפורמות מסחר כמו רובין הוד, Webull, SoFi, Uphold ו־Public.com. חלק מהפלטפורמות לא מאפשרות מסחר עם תוכניות פרישה הנהנות מהטבות מס. כמו כן, סוחרים עשויים להתקשות לעקוב אחרי מכירות שפוגעות בסיכוייהם לזיכוי מס, אם הם קונים חזרה בהפסד מניה שמכרו ב־30 הימים האחרונים.

הדבר שהכי מרגיז משקיעים כמו לאונג הוא שלמרות הטכנולוגיה המתוחכמת של הפלטפורמות החדשות, הן לא מקלות על שימוש בטכניקת חישוב מס הנקראת "זיהוי מלאי מסוים". משקיעים משתמשים בטכניקה זו כדי לשלם פחות - לעיתים משמעותית -  מס, על ידי כך שהם בוחרים אילו מניות למכור אם קנו קבוצות מניות מאותו סוג במחירים שונים, ולא מתכוונים למכור את כולן.

וזו הסיבה שזה משנה: חוקי המס מרשים למשקיעים בעלי חשבונות המשלמים מסים להשתמש בהפסדים שצברו כשהם מוכרים מניה שצנחה על מנת לאזן את חבות המס על רווחים ממכירת מניות שעלו. את ההפסדים ניתן לחשב כנגד עד 3,000 דולר בהכנסה אחרת, כמו שכר, מדי שנה. הפסדים שלא שימשו נצברים לשנה הבאה כנגד רווחים עתידיים והכנסה אחרת.

"עכשיו, לאחר שעשיתי מחקר על מסים, הלוואי שהייתי יכול למכור את המניות שאני בוחר, ולא המניות שנבחרו על ידי כפתור Sell", אמר אשטון קורסן, בן 26, שיש לו כ־17,200 דולר בחשבון ברובין הוד שהוא לא משתמש בו הרבה, גם מסיבות הקשורות למס.

האפשרות למכור מלאי מסוים כבר קיימת בחברות מסחר בבורסה מסורתיות. אבל Webull, SoFi, Public ו־Uphold לא מאפשרות אותה, ורובין הוד מקשה על התהליך. העובדה הזו מזעזעת מנהלי כספים מקצועיים. "אני חושב שזה מגוחך. מסים הם מרכיב ענק מרווחי השקעות, וזה תחום שבו יש למשקיעים שליטה מסוימת", אמר ביל מולווהיל, רואה חשבון ומנהל כספים ב־Trailhead Planners במינאפוליס.

לא מאפשרות משחקים על המלאי

"זה מטורף - וזו אחת הסיבות לכך שרובין הוד הייתה מעולה לעסק שלי השנה", מוסיף קווין קליינמן, יועץ פיננסי ב-Blue Haven Capital מאילינוי. לדבריו, יש לו יותר מעשרה לקוחות חדשים שהיו מאוכזבים מרובין הוד וכולם באו בגלל תלונות על מסים, כולל לאונג.

שימוש חכם בזיהוי מלאי מסוים עשוי לצמצם את חבות המס. נניח שסוחר מחזיק במניות טסלה שקנה ב־400, 650 ו־850 דולר למניה מאמצע ספטמבר 2020. אם יחליט למכור את המניות שהרוויחו במחיר של 675 דולר למניה שבו היא נסחרה לאחרונה, הרווח החייב במס יהיה 275 דולר או 25 דולר למניה, תלוי איזו מהן נמכרה. זה הבדל משמעותי - וזה אפילו יותר משמעותי אם מניות במחיר של 850 דולר היו נמכרות, כי את ההפסד של 175 דולר למניה ניתן לחשב כנגד הרווחים עליהם ישנה חבות מס.

כל אחת מהאפשרויות האלה הגיונית: משקיע עם הפסדים בתחומים אחרים בתיק עשוי לרצות למכור כדי להרוויח את התשואות איפה שהן קרו, ומשקיע עם רווחים עשוי לרצות לספוג הפסד מסוים כדי לשלם פחות מס על הרווחים העתידיים. אבל רבות מפלטפורמות המסחר החדשות הופכות את זה לקשה או בלתי אפשרי.

בעמוד האינטרנט של רובין הוד לגבי מלאי לצורכי מס, החברה לא מגלה ללקוחות שיש להם אפשרות למכור מלאי מסוים. במקום זה, היא מסבירה שמכירות יתבצעו על בסיס "הראשון להיכנס - ראשון לצאת" (FIFO), שיטה שבה המניות הישנות יותר נמכרות ראשונות. בעוד FIFO עשויה להוריד את חבות המס אם המניות הישנות יותר מוחזקות יותר משנה, השיטה עשויה גם לא להפחית אותה. בדוגמה של טסלה לעיל, FIFO הייתה נותנת למשקיע את התוצאה הרעה ביותר - רווח לזמן קצר של 275 דולר למניה, שנתון למס כמו הכנסה רגילה או משכורת.

באותיות הקטנות של אישורי הסחר הנשלחים ללקוחות אחרי שמכרו מניות, רובין הוד מציעה אופציה לקבוע איזה מלאי למכור, אבל התהליך מורכב. לקוחות לא יכולים לקבוע מלאי בזמן המכירה, כפי שלרוב ניתן לעשות אצל ברוקרים מסורתיים. במקום זה, הם מחפשים את ההיסטוריה שלהם ושולחים לשירות הלקוחות כמה נתונים, כולל תאריכים ומחירים, לפני שהעסקה מסתיימת, יומיים אחרי התאריך שבוצעה. כל בקשה מקבלת מספר תיק ומטופלת בנפרד.

"יותר מדי עבודה לחפור בכל היסטוריית ההזמנות"

דוברת של רובין הוד אומרת שלרוב החברה מנסה להודיע ללקוחות אם הבקשה הצליחה תוך שבעה ימים, אבל עונת המסים גרמה לזמן ההמתנה להתארך ל־30 יום. 

לאונג אמר שהתהליך כל כך מסורבל שהוא לא משתמש בו: "זה יותר מדי עבודה לחפור בכל היסטוריית ההזמנות שלי כדי לזהות מלאי ואז לקוות שהם יאשרו את המכירה". בחשבון אחר אצל ברוקר מסורתי, הוא אומר, ההיסטוריה של כל מלאי ספציפי עולה על המסך כשהוא מוכר מניות, והוא יכול בקלות לבחור איזה מהן למכור.

מולווהיל, שיש לו ניסיון במכירת מלאי מניות ברשת בחמש חברות מסורתיות שונות, אומר שבחברות האלה ניתן לרוב לבחור מלאי מסוים בכמה לחיצות.

דוברת של רובין הוד אמרה שהחברה תמיד מחפשת דרכים לשיפור חווית המשתמש, אבל אין לה מה להוסיף בשלב זה לגבי שינויים בתהליך של זיהוי מלאי מניות מסוימים.

פלטפורמות חדשות אחרות לא מרשות זיהוי מלאי מסוים בכלל. גם ב־Webull וגם ב־Public מדיניות FIFO למכירות היא הכלל, וב־Uphold הכלל הוא שהמניות היקרות ביותר נמכרות ראשונות (HIFO). ב־SoFi מסדרים את הקבוצות כך שהמניות המפסידות נמכרות לפני המנצחות.

אנטוני דנייר, מנכ"ל Webull, אומר שהחברה "מחפשת להוסיף עוד התאמה אישית", ודוברת של Public אמרה כי החברה "בוחנת אופציות להקטנת חבות המס". דובר של SoFi אמר שפרטים לגבי מלאי מניות "נמצאים בתוכניות לגבי גרסאות עתידיות". ג'וש גרינוולד, מנהל המסחר ב-Uphold, אומר שהחברה תשקול שינויים באפשרות תשלום מסים מצד לקוחות לאחר שתגדל.

מה ההבדל שניהול מס עושה לשורה התחתונה? לפי מחקר מהעת האחרונה, ספיגת הפסדים שיטתית שמורידים מהמס שיש לשלם על רווחים הגדילה את התשואה לאחר תשלום מס ב־0.82% בממוצע לשנה, מ־1926 עד 2018 עבור משקיעים במדרגת מס של 35%. הרווחים עשויים להיות גדולים יותר בנסיבות מסוימות, טוען אחד ממחברי המחקר, למשל אם סוחרים במניות קטנות או תנודתיות או במכירות בחסר.

דן הרון, רואה חשבון מקליפורניה שסיים להכין דוח תשואה למשקיע שעשה יותר מעשרת אלפים פעולות ברובין הוד בשנה שעברה, מספר כי הוא "אומר ללקוחות לקבוע מלאי מסוים כשהם מוכרים, אחרת הם יידפקו במסים".