הופקדה תוכנית להתחדשות עירונית שתשנה את מרכז חורב בחיפה

לפי תוכנית "צמרות אחוזה", בצמוד למרכז המסחרי חורב יוקמו שני מגדלים בגובה 12 ו-15 קומות עם 88 יח"ד • מקדם הבנייה בתוכנית עומד על 1:15, שפחות מקובל במרבית פרויקטי ההתחדשות העירונית בארץ

מרכז שכונת אחוזה בחיפה / הדמיה: משרד גורדון אדריכלים ומתכנני ערים
מרכז שכונת אחוזה בחיפה / הדמיה: משרד גורדון אדריכלים ומתכנני ערים

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בחיפה החליטה להפקיד את תוכנית הפרויקט "צמרות אחוזה", המציע התחדשות עירונית בשכונת אחוזה בחיפה. הפרויקט יתפרס על פני 3.2 דונם, והוא ממוקם ברחוב חורב 17-19 - בצמוד למרכז המסחרי חורב.

כיום קיימים במקום שני מבני מגורים בני 3 קומות ובהם 6 יחידות דיור, ושני מבני מסחר ומשרדים בני שני קומות. התוכנית החדשה מציעה הקמת שני מגדלים בגובה 12 ו-15 קומות עם 88 יחידות דיור. מדובר במקדם בנייה של 1:15, אשר פחות מקובל במרבית הפרויקטים של התחדשות עירונית בארץ.

ציר מוריה-חורב, העובר על קו הרכס של הר הכרמל, מאופיין כיום בבנייה נמוכה יחסית של 2-3 קומות. פרויקט "צמרות אחוזה" הוא יישום ראשוני למדיניות החדשה של עיריית חיפה. מדובר במדיניות שקיבלה ביטוי בתוכנית המתאר הכוללנית של העיר מ-2016, ובמסמך מדיניות הבנייה לגובה בעיר, שהכין משרד האדריכלים מן-שנער, אשר הוצג בפני חברי הוועדה המקומית לתכנון ובנייה בספטמבר 2019.

באופן כללי, בשנים האחרונות הוועדות המחוזיות מעודדות עצימות גבוהה של בנייה לאורך צירים ראשיים שיש בהם תחבורה ציבורית. כך, למשל, נרשמה בנייה לאורך ציר ז'בוטינסקי בפתח תקווה, רחוב אבא הלל ברמת גן, רחוב בגין בתל אביב ורחוב יפו בירושלים.

ההתנגדויות נדחו

לתוכנית לתוכנית ההתחדשות ברח' חורב הוגשו התנגדויות רבות על ידי עשרות תושבים משכונת אחוזה, שטענו שהמגדלים חוסמים את הנוף הפתוח ושגובה של 15 קומות מנוגד למסמך המדיניות לפיתוח ציר הרכס מוריה/חורב, שאושר בשנת 2010.

טענה נוספת נגעה לאחד מהמגרשים (מבנה מרכזיית בזק לשעבר), שהוא בעל ייעוד היסטורי ציבורי. תושבי האזור טענו כי יש לשמר את ייעודו של המבנה שייבנה במגרש לטובת הכלל. בעלי הזכויות במרכז חורב, הסמוך, התנגדו לתוכנית, בטענה שהיא תיצור עומסי תנועה קשים באזור ויקשו על הגישה לקניון.

הוועדה המחוזית חיפה, שדנה בהתנגדויות בשבוע שעבר, דחתה את כולן. בהתייחס לגובה הבנייה נקבע כי "התוכנית אינה חורגת מהתוכנית הכוללנית באופן משמעותי. מדובר בסטייה מהוראה בתוכנית הכוללנית, שלפיה ניתן לאפשר שטחי בנייה של 300% בגובה 15 קומות במגרשים ששטחם מעל 5 דונם, ולא 3.2 כמוצע". סוגיית השטח הציבורי נפתרה בכך שהיזם מייעד 400 מ"ר לטובת שטחי ציבור מבונים, שיירשמו על שם עיריית חיפה.

"מדגישים את הצומת"

מתכננת מחוז חיפה במינהל התכנון, ליאת פלד, ציינה כי מדובר בתוכנית "המדגישה את הצומת המשמעותי של חורב, מוסיפה מסחר, משרדים ויחידות דיור שיישענו על ציר ראשי הכולל תחבורה ציבורית.

"כמו כן, התוכנית מהווה מנוף להמשך פיתוח צירים עירוניים ראשיים בעיר, על ידי העצמת זכויות לצורך שילוב שימושים, מפחיתה תקני חנייה ומעודדת שילוב בנייני ציבור ושטחים עירוניים פתוחים, כחלק מבינוי חדש לאורך הציר".