ה"מתנה" של חיים כצמן לעמוס לוזון כבר שווה יותר מ-300 מיליון שקל

חמש שנים לאחר שרכש את השליטה בקבוצת א. דורי מידי גזית גלוב תמורת כ-10 מיליון שקל בלבד, נהנה לוזון מהשיפור בתוצאותיה וגם מהקפצת שכר משמעותית לו ולבתו

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר
עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

קצת יותר מחמש שנים מאז השלים עמוס לוזון מהלך מהיר ומפתיע לרכישת מניות השליטה בקבוצת א. דורי תמורת כ-10 מיליון שקל בלבד - ונראה כי מדובר בעסקה מהמשתלמות ביותר שעשה בחייו - מה שלא ניתן להגיד על המוכרת, קבוצת גזית גלוב של חיים כצמן.

המכירה הבהולה של גזית גלוב את מניות השליטה נבעה בזמנו מהסתבכותה של החברה הבת דורי בניה בכאוס פיננסי ובהפסדי ענק שמהם ביקשה להתרחק, ואשר נמשכו גם לאחר כניסתו של לוזון לחברה. באוקטובר 2019 הוגשה בקשת הקפאת הליכים לדורי בניה, לנוכח תביעות חוב שהוערכו ביותר מ-800 מיליון שקל - כך שהגיבנת הוסרה מהקבוצה, והפסיקה להעיק על תוצאותיה. בד בבד פעל לוזון, ששינה את שם החברה ל"קבוצת עמוס לוזון יזמות ואנרגיה", לייצב את עסקיה ולצמצם את ההוצאות באמצעות מהלכי ייעול וארגון מחדש.

על רקע הכיוון החיובי בעסקיה שלקבוצת לוזון והצפי לגבי הפוטנציאל העתידי, מנייתה מציגה זינוק שנתי של פי שלושה, ומשקפת לחברה שווי שוק נוכחי של כ-440 מיליון שקל, ולהחזקותיו של לוזון (כ-73%) שווי של כ-320 מיליון שקל. לצד העלייה בשווי החזקותיו, לוזון גם צפוי ליהנות בקרוב משדרוג תנאיו כמנכ"ל החברה, שזימנה אסיפת בעלי מניות שתתבקש לאשר לו העלה של 50% בדמי הניהול החודשיים, ל-180 אלף שקל, כך שיגיעו לעלות שנתית של כ-2.2 מיליון שקל, לעומת פחות מ-1.5 מיליון שקל עד כה.

עוד תשודרג בשכרה גם ליה לוזון, בתו של בעל השליטה, שבתפקידה כסמנכ"לית פיתוח עסקי ומזכירת החברה תהנה משכר בעלות חודשית של 45 אלף שקל - עליה של כ-50% ביחס לעלות העסקה חודשית נוכחית של כ-30 אלף שקל.

מצפים להנפקת דוראד ולמיזוג טריא

במבט קדימה, שני האירועים המרכזיים שלהם ממתינים המשקיעים בקבוצת לוזון, ואשר עשויים להציף ערך עבורה, הם הנפקתה האפשרית של תחנת הכוח דוראד, שבה שותפה לוזון, ומיזוג פעילות חברת ההלוואות החברתיות (P2P) טריא לחברה הבת לוזון נדל"ן ופיננסים, כנגד הקצאת עיקר מניות החברה הבת.

בעניינה של דוראד, השלמת מהלך גיוס הון ציבורי ראשוני (שעשוי לכלול גם מכירת מניות מטעם בעליה הנוכחיים) נראה בשלב הזה מורכב, בעיקר בשל הסכסוך הממושך בין השותפים. הבעלות בדוראד נחלקת בין כמה בעלי מניות המסוכסכים ביניהם - מצד אחד קבוצת עמוס לוזון, חברת אלומיי (שלמה נחמה) והמדינה (באמצעות חברת קצא"א) ומהצד השני משפחת אדלסבורג וחברת זורלו הטורקית.

על פי הערכות, קבוצת לוזון נתומכת במהלך הנפקתה של דוראד, אולם מנגד, אדלסבורג וזורלו מתנים את ההנפקה בביטול התביעה שהגישו נגדם לוזון ואלומיי (באמצעות חברת דורי אנרגיה), בטענות שונות בקשר להקמת תחנת הכוח.

האירוע האחר שלו מצפים בלוזון הוא השלמת העסקה מול טריא, שלשמה כבר זימנה החברה הבת לוזון נדל"ן אסיפת בעלי מניות המתוכננת בחודש הבא, ואשר תתבקש לאשר את המהלך.

במסגרת העסקה צפויים שלושת מייסדיה של טריא - אייל אלחיאני, ורדה לוסטהויז ואסף שלוש - להחזיק בכ-73% ממניות החברה, שכיום נמצאת בשליטת קבוצת לוזון, בכפוף לקבלת הערכת שווי של 300 מיליון שקל לפחות לטריא. זאת בעוד ששווייה הנוכחי של לוזון נדל"ן עומד על כ-120 מיליון שקל.

רווח שנתי של 50 מיליון שקל ב-2020

גם מלבד האירועים העתידיים, דוחות קבוצת לוזון לסיכום 2020 מעידים על כיוון חיובי בעסקיה. בשורה התחתונה, הרווח הנקי שהציגה לוזון בסיכום שנתי התקרב ל-50 מיליון שקל, בהמשך לרווח נקי של כ-33 מיליון שקל ב-2019, וזאת אחרי הפסדים שהצטברו ליותר מ-150 מיליון שקל בשלוש השנים שקדמו לכך (2016-2018) בשל השפעת דורי בניה.

הגם שסאגת דורי בניה לא נסתיימה, וניתן להעריך כי תלווה אותנו עוד תקופה ארוכה, ענייניה מטופלים כעת ברמה המשפטית ולא מעיבים כאמור לפי שעה על המצב הפיננסי של לוזון, אחרי שייצרו לה הערות רואי חשבון שונות טרם לכך.

בלוזון מציינים בין היתר בעניינה של דורי כי הקבוצה מחזיקה בשטר הון צמית בסכום של כ-390 מיליון שקל שדורי בניה הנפיקה לה ב-2015, אשר המיר הלוואות בעלים קודמות שהחברה העמידה לדורי בניה, ואשר ערכו כבר הופחת באופן מלא בספרי החברה.

בסיכום שנתי נהנתה קבוצת לוזון משיפור הכנסותיה בפעילויות העיקריות - יזמות, שבמסגרתה היא פועלת בייזום ומכירת פרויקטים של נדל"ן בעיקר בתחום המגורים בישראל, פעילות החברה הבת רונסון בתחום המגורים בפולין, ופעילות עבודות גמר ועבודות בנייה שמבצעת חברת רום גבס. בשורה התפעולית, בעוד רווחי פעילות היזמות נשחקו בצורה חדה, הרווחיות של רונסון קפצה, ושיפור נרשם גם ברווחי רום גבס.

על השיפור במצב החברה יעידו גם תשואות האג"ח בארבע הסדרות שהנפיקה (בהיקף מצרפי של קרוב ל-400 מיליון שקל) המתקרבות ל-5% בלבד. זאת לאחר שבשנים קודמות, לאחר השתלטותו של לוזון על החברה, חלקן נסחרו בתשואות דו-ספרתיות ששיקפו חשש ליכולת החזר החוב.