נכי צה"ל | ניתוח

האם מספר נכי צה"ל גדל למרות שאנו נלחמים פחות?

אלעזר שטרן טוען כי למרות הירידה בלוחמה, מספר נכי צה"ל גדל בהתמדה • המספרים מראים אחרת • המשרוקית של גלובס

אלעזר שטרן, יש עתיד / צילום: רפי קוץ
אלעזר שטרן, יש עתיד / צילום: רפי קוץ

איציק סעידיאן, נכה צה"ל שהצית את עצמו על רקע מאבקים עם אגף השיקום של משרד הביטחון, העלה לתודעה את מצבו העגום של הטיפול בנכי צה"ל והביא למחאות ברחבי הארץ. לאיש לא היה ספק שיש צורך בפתרון למצב בו נכי צה"ל צריכים להיאבק עם אגף השיקום למען קצבאותיהם. לח"כ אלעזר שטרן מיש עתיד יש פתרון. "קודם כל, בלוחמים צריכים לטפל לחוד, לא להפוך אותם לחשודים", הוא אמר לרשת 13. "הכמות של נכי צה"ל הולכת וגדלה עם השנים, למרות ששנינו יודעים שהמלחמות, לשמחתנו, הולכות ופוחתות כאן".

ההצעה של שטרן פשוטה: צריך להפריד בין נכי צה"ל שנפצעו בעת פעילות מבצעית לבין אלו ש"זכו" לתואר בגלל שחלו או נפצעו בזמן שירותם הצבאי מבלי שיש לנכותם קשר ישיר למדים שלהם. כך מי שבאמת "מגיע להם" יקבלו את הטיפול ההולם. בבסיס ההצעה עומדת הסברה שלמרות שבשנים האחרונות אין מלחמות של ממש, מספר נכי צה"ל גדל. אבל עד כמה הנחת הבסיס הזו מעוגנת במציאות?

בישראל חיים יותר מ-100 אלף איש שמוכרים כנכי צה"ל. לא כולם מקבלים סיוע מאגף השיקום: הזכאות לטיפולם מתחילה ב-20% נכות, או 10% אם הנכות הוכרה לפני 1996. מי שלא עומדים בקריטריונים האלו מופנים, בחלקם, לטיפול בקופות החולים. בסה"כ, רק כמחצית מנכי צה"ל זכאים לטיפול של אגף השיקום.

המלחמה האחרונה שעברה ישראל הייתה צוק איתן ב-2014. סביב שנה זו ניתן לראות גידול במספר נכי צה"ל המטופלים באגף השיקום: ב-2013 מספרם היה קצת פחות מ-51 אלף. ב-2016 מספרם כבר עמד על כ-57 אלף. אלא מה? מאז, המספר 57 אלף נשמר פחות או יותר נשמר בכל שנה. כך מראים דוחות מבקר המדינה ואתר משרד הביטחון.

בנוסף, מחקר של מרכז המחקר והמידע של הכנסת מתחילת החודש מראה שמספר הבקשות להכרה כנכי צה"ל ירד משמעותית מאז 2018 לעומת השנים שעקבו את צוק איתן, מיותר מ-4,000 בקשות למעט יותר מ-3,000.

בשיחה עם שטרן הוא הסביר שלדידו גם אם מספר הנכים נשאר דומה, הוא למעשה גדל. "המספרים היו צריכים לרדת", הוא הסביר, בגלל שרבים מהנכים הזדקנו והלכו לעולמם. דריכה במקום היא למעשה גדילה, שנובעת מכך שההגדרות לנכי צה"ל התרחבו "מסיבות פוליטיות". לסיכום, הוא אומר, "הרבה אנשים שמטופלים לא היו צריכים להיות מטופלים (על ידי אגף השיקום)".

בשורה התחתונה: דבריו של שטרן לא נכונים ברובם. לאחר צוק איתן מספר נכי צה"ל המטופלים ע"י אגף השיקום נשאר יציב ועומד על כ-57 אלף איש לשנה.

תחקיר: ארן רונדל