שיעור האבטלה ירד מתחת ל-10%, אבל כ"ץ מבטיח: לא נקצץ תשלומים למובטלים

שיעור האבטלה במחצית השנייה של מרץ ירד ל-8.9% - מתחת לרף שנקבע לקיצוץ דמי החל"ת • הקיצוץ צפוי להיכנס לתוקף רק 30 יום מיום ההודעה של הלמ"ס, כלומר לקראת סוף מאי • שר האוצר כץ מסר כי הוא ממשיך לקיים דיונים לגבי הפסקת המודל

בדרך ללשכת האבטלה. לא ברור כמה מהיוצאים לחל"ת יחזרו למעגל העבודה / צילום: כדיה לוי
בדרך ללשכת האבטלה. לא ברור כמה מהיוצאים לחל"ת יחזרו למעגל העבודה / צילום: כדיה לוי

שיעור האבטלה במחצית השנייה של חודש מרץ ירד ל-8.9% - כך פרסמה היום הלמ"ס. זאת לעומת שיעור אבטלה של 9.8% במחצית הראשונה של חודש מרץ. מדובר ב-361 אלף איש בהם מועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם כל השבוע בגלל סיבות הקשורות לקורונה, וגם הבלתי מועסקים במשק.

לגבי השאלה האם יופסק מודל החל"ת בימים נוכח הירידה בנתוני האבטלה מתחת ל-10%, שר האוצר ישראל כ"ץ מסר כי הוא ממשיך לקיים דיונים עם בכירי האוצר לגבי הפסקת המודל "מבלי לפגוע באלו שעדיין אין ביכולתם לשוב ולעסוק במשלח ידם לאור המגבלות שנותרו בתוקף", אמר כ"ץ. 

לפי החוק, ההפחתה המדוברת תיכנס בפועל רק 30 יום מיום ההודעה של הלמ"ס על הירידה מתחת ל-10%. כלומר, ההפחתה תתבצע רק לקראת סוף מאי - כחודש לפני תום התוכנית שתוקפה נקבע ליוני. אך כ"ץ מסר כי הוא הנחה את מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר שלא להוריד 10% מדמי החלת למובטלים - עד ל-12 ליוני, יום ביצוע תשלומי החל"ת עבור חודש מאי. כץ הוסיף, כי בכוונתו להסדיר עד למועד זה תוכנית כוללת לתעסוקה המשכית לקראת סיומם הצפוי של תשלומי דמי החל"ת בסוף חודש יוני. בנוסף הנחה השר כ"ץ, כי במסגרת התוכנית החדשה ינתן גם מענה לסוגיית הפחתת דמי החל"ת.

ברקע לשיעור אבטלה הגבוה, צריך להדגיש את הפער בין נתוני האבטלה לבין מספר המשרות הפנויות במשק שעלה לשיא מאז 2009, אם כי, לפי דוח של הלמ"ס שפורסם מוקדם יותר השבוע, עיקר העלייה במשרות הפנויות נרשמה בענפי המסחר והשירותים שספגו את עיקר הפגיעה במשבר הקורונה. 

בנק ישראל עדכן מוקדם יותר השבוע את התחזיות במעמד הודעת הריבית, והוא צופה כי שיעור האבטלה הרחב צפוי לרדת עד ל-7.5% בסוף 2021. לפי בנק ישראל, למרות החזרה ההדרגתית למעגל התעסוקה, ככל הנראה לנוכח סגירה של חלק מהעסקים לאורך השנה, המגבלות שנותרו ותהליכי התייעלות ודיגיטציה שעברו העסקים בשנה האחרונה, חזרת שיעור האבטלה לרמות הנמוכות שהיו ערב המשבר צפויה לארך זמן ממושך.