השווי קפץ פי 5 בחצי שנה: אלכס בואזיז עוד לא בן 28, והחברה שלו כבר הפכה לחד-קרן

הסטארט-אפ דיל, שייסד בואזיז יחד עם שואו וואנג לפני פחות משלוש שנים, גייס 156 מיליון דולר לפי שווי של 1.25 מיליארד דולר • דיל מאפשרת לחברות להעסיק ולשלם לעובדים ופרילנסרים ברחבי העולם • בואזיז: "אנחנו בונים חברה שתהיה שווה 100 מיליארד דולר בעתיד"

אלכס בואזיז ושואו וואנג, מייסדי DEEL / צילום: DEEL
אלכס בואזיז ושואו וואנג, מייסדי DEEL / צילום: DEEL

לפי מספר שנים החליט אלכס בואזיז לנטוש את לימודי הדוקטורט שלו בהנדסה סביבתית באימפריאל קולג' בלונדון. הוא חזר לישראל והקים את הסטארט-אפ Lifeslice, שפיתח בין השאר אפליקציה המאפשרת לחברים מרחבי העולם ליצור וידיאו יחד. החברה לא פרצה וכבר נסגרה, אך בואזיז זכה לתובנה חשובה מאוד.

"אני עבדתי בישראל אבל היו לי מהנדסים בחברה בארה"ב, צרפת ובריטניה. כדי לשלם להם הייתי צריך לעשות העברות ידניות של כסף דרך האתר של בנק לאומי. זה עבד די גרוע ולא עמד בכללי הרגולציה המקומיים. כל החוויה לא הייתה טובה", בואזיז נזכר.

למסקנה דומה הגיעה במקביל גם שואו וואנג, חברתו של בואזיז מלימודי התואר השני ב-MIT, שניסתה להקים סטארט-אפ משלה בבייג'ינג עם עובדים מרחבי העולם.
ההבנה המשותפת הזאת שאין פתרון מספיק טוב כדי לשלם בו לעובדים שכירים ופרילנסרים ברחבי העולם, הובילה את בואזיז ואת וואנג להקים יחד בסוף 2018 את הסטארט-אפ דיל (Deel), המאפשר לחברות להתמודד בדיוק עם המשימה של העסקה מרחוק. הפלטפורמה של דיל מאפשרת לחברות ליצור חוזי העסקה לעובדים במעל 150 מדינות ולשלם לשכירים ופרילנסרים במטבע המקומי ובהתאם לדיני העבודה ביעד.

פחות משלוש שנים לאחר ההקמה, הסטארט-אפ דיל כבר הופך באופן רשמי לחד-קרן, כאשר החברה הודיעה היום (ד') על גיוס 156 מיליון דולר במסגרת סבב C לפי שווי של 1.25 מיליארד דולר (אחרי הכסף). עד היום גייסה דיל בסך הכל 206 מיליון דולר מאז הקמתה.

דיל עברה בתחילת הדרך באקסלרטור הנחשב Y Combinator שגם נתן לה השקעה ראשונית. סבב הגיוס הנוכחי סוגר מעגל כאשר ההשקעה בו מובלת על ידי קרן הצמיחה של אותו האקסלרטור - YC Continuity. השתתפו בסבב הגיוס גם המשקיעים הקיימים של דיל, הקרנות אנדריסן הורוביץ וספארק קפיטל, לצד משקיעים פרטיים כדוגמת מנכ"ל אובר דארה קוסרשאהי.

"יכולתי לנהל את החברה גם מזימבבואה"

את דיל קשה להגדיר כחברה ישראלית או לחלופין בתור חברה אמריקאית או צרפתית. כראוי לחברה המתמחה בתשלומי שכר גלובליים ומקדמת מודל העסקה מבוזר, דיל מונה כיום 120 עובדים החיים ב-26 מדינות. בארץ לחברה יש 20 עובדים. משהו אחד שאין לדיל בשום מקום בעולם זה משרדים.

"לך זה אולי נשמע מוזר אבל מבחינתי זה נורמלי", אומר בואזיז על מודל העסקה של החברה. "אנחנו שוכרים את העובדים הכי טובים בעולם על בסיס הכישורים שלהם ולא על סמך המדינה ממנה הם באים או איפה הם יושבים. יש לנו סמנכ"ל טכנולוגיה וצוות הנדסי בישראל, מהנדסים בברזיל ואנשי מכירות בשיקגו. כמובן שיש בזה גם חסרונות. הייתי שמח לעשות על האש עם כל האנשים האלה או לטפוח על הכתף של חבר צוות ולהסביר לו מה אני צריך בדיוק. אבל הגישה הזאת מאפשרת לנו לגדול מהר הרבה יותר ממה שהיינו יכולים אם היינו מגייסים רק בתל אביב".

בואזיז חווה בעצמו מסלול חיים בינלאומי למדי. הוא סיים את לימודי התיכון שלו בצרפת כבר בגיל 16. אז הוא היגר לישראל יחד עם הוריו והחל ללמוד תואר ראשון בהנדסה סביבתית בטכניון. את התואר השני הוא סיים ב-MIT בבוסטון ואחרי שנה אחת של דוקטורט לא גמור בלונדון פנה כאמור ליזמות. בואזיז עדיין מגדיר את עצמו כמי שנמצא בתהליכי עלייה לישראל והשיחה איתו מתנהלת באנגלית מתובלת בעברית. שותפתו שואו וואנג עובדת מסן פרנסיסקו. "אני מתכננן להמשיך לנהל את החברה מישראל", הוא מצהיר. "אני לא צריך להיות בארה"ב כדי לנהל את דיל ויכול לעשות זאת אפילו מזימבבואה אם הייתי רוצה. אני יהודי צרפתי טוב ועוד לפני שעברתי לארץ ביקרתי כאן כל חיי. ישראל היא הבית שלי".

שני היזמים מאחורי דיל צעירים מאוד. בואזיז, המכהן כמנכ"ל, יחגוג בקרוב את יום הולדתו ה-28. שותפתו שואו וואנג, המכהנת כ- Chief Revenue Officer (CRO), בת 31. אולם הנושא של יזמות מלווה את בואזיז מגיל צעיר מאוד, כאשר אביו פיליפ בואזיז ייסד ב-1989 בצרפת את קבוצת פרודוור (Prodware), חברת טכנולוגיות מידע (IT) לעסקים הנסחרת בבורסה בפריז לפי שווי של 44 מיליון אירו. אחרי שעלה לארץ, בואזיז האב הקים בשיתוף עם הבן אלכס את קבוצת החברות שרונה פרטנרס, שכוללת קרן השקעות בטכנולוגיה, חללי עבודה, תוכניות האצה ואפילו בעלות על אתר הטכנולוגיה גיקטיים.

שרונה פרטנרס הייתה המשקיעה הראשונה בדיל ובואזיז האב מעורב מאוד בחברה, כחבר דירקטוריון וגם כסמנכ"ל הכספים שלה. "גדלתי במשפחה של יזמים וראיתי את אבא שלי לוקח את החברה מהגארז' בבית עד לשוק הציבורי, כך שהיה לי מנטור טוב", אומר בואזיז.

קפיצה של פי חמישה בשווי תוך חצי שנה

דיל הופכת לחד-קרן בזכות זינוק פנומנלי בשווי שניתן לה. בגיוס עליו הכריזה בספטמבר האחרון, השווי של החברה עמד על 225 מיליון דולר בלבד, כך שזה קפץ בעצם פי חמישה בתוך קצת יותר מחצי שנה. לדברי בואזיז קצב ההכנסות החוזרות השנתי של דיל (במונחי ARR) עומד על "מעל 10 מיליון דולר", מה שאומר שהחברה זכתה למכפיל גבוה מאוד על ההכנסות כדי להפוך לחד-קרן. לפי דיל, החברה תומכת במעל 1,800 עסקים וחברות וב-15 אלף שכירים ויועצים ברחבי העולם, כאשר ברבעון האחרון שולמו דרכה משכורות ב-100 מיליון דולר.

מבחינת בואזיז בכל מקרה השווי הנוכחי הוא עדיין רק ההתחלה. "אנחנו בונים חברה של 100 מיליארד דולר וזו הסיבה שאף אחד מבעלי המניות שלנו לא מכר החזקות בסבב הזה", הוא מצהיר. "הרעיון של העסקת בכל מקום הוא גדול וחברות בכל העולם, ישראליות, אמריקאיות וסינגפוריות אוהבות אותו. זה תהליך שהיה קיים קודם אך הואץ בהשפעת הקורונה".

דיל היא לא החברה הגדולה היחידה עם קשר לישראל הפועלת בתחום של העסקה חוצה גבולות. בחודש שעבר הודיעה פאפאיה גלובל בהובלת עינת גז, המפתחת מערכת לניהול גלובלי של עובדים, על גיוס 100 מיליון דולר לפי שווי של 1.2 מיליארד דולר. ההודעה של דיל על הגיוס הנוכחי מתייחסת ברמיזה בולטת לתחרות מול פאפאיה כאשר מצוין בה כי "דיל הופכת לסטארט-אפ הישראלי הגדול בעולם בתחומי גיוס והעסקת עובדים גלובליים".

"פאפאיה היא חברה מצוינת אבל גם אנחנו מתחרה מפחיד", אומר בואזיז. "הם חברה יותר ותיקה בשוק מאתנו שהתחילה מהכיוון של מתן שירותים לארגונים לפני שהפכה לטכנולוגית יותר. אנחנו נולדנו כחברת פינטק לחלוטין. הם מסתמכים יותר על שותפים מקומיים שיעסיקו עובדים במדינות היעד, כאשר אצלנו המטרה היא להקים חברות וישויות עסקיות ברחבי העולם כדי לא להיות תלויים באחרים. יש דברים שפאפאיה עושים טוב יותר כמו תשלומי שכר לחברות שכבר יש להן ישויות עסקיות במדינות היעד, משהו שאין לנו. לעומת זאת אנחנו יותר חזקים בתשלומים לקבלנים עצמאיים או עובדים כאשר לחברה אין עדיין יישות במדינה".

החזון של פאפאיה הוא להפוך בעתיד למערכת השכר וניהול כוח האדם העיקרית בארגונים, האם גם אתם הולכים לשם?
"אני חושב שיהיה מאוד קשה לגרום לארגונים לנטוש את מערכות משאבי האנוש הקיימות שלהן. אנחנו רואים את זה אחרת והמטרה שלנו היא להעצים 100 מיליון אנשים לעבוד בחברות הכי טובות בעולם ללא תלות במיקום שלהם. אנחנו רוצים שבכמה לחיצות תוכל להעסיק כל אחד בכל מקום בתוך יום וזה יכול להפוך כשלעצמו לחברה של 100 מיליארד דולר. אנחנו בדיל גם מציעים שירותים פיננסיים לפרילנסרים כמו לתת להם גישה לכרטיסי אשראי ללא תלות במיקום שלהם, לספק להם מקדמות במזומן ולאפשר להם להצטרף לביטוח בריאות גלובלי. אלו דברים שייחודיים לנו".

מפאפאיה גלובל נמסר כי " עם מחזור הכנסות שמכפיל את עצמו מתחילת השנה ושכבר עבר את ה-50 מיליון דולר, אנחנו לא עסוקים במי הכי גדול, אלא בלתת ערך מיטבי ללקוח ולעובדים בחוויית ארגון גלובלי. פאפאיה התחילה את חזון מערכות השכר הגלובלי מתוך ניסיון של 20 שנה בתחום ומקבלת בשנים האחרונות את המעמד בשוק של ‘סיילספורס לשוק התעסוקה’. אנחנו מאמינים ששכר הוא תהליך משפטי ופיננסי ומתעסקים בלפתח טכנולוגיה שמעצימה את חוויית העובד בארגון כולל שירותים ייחודיים כמו ניהול אופציות והטבות גלובלי ומענה מיוחד לעובדים בכירים , בניגוד לגישת ‘חוזה אחד אחיד מתאים להכל’ . אנחנו שמחים על כל שירות נוסף בתחום הגלובלי, זה שוק ענק שרק יגדל בשנים הקרובות. נמשיך להוביל את התחום מבחינת ההבנה המקצועית הרחבה ופיתוח תהליכי עומק טכנולוגיים לניהול השכר בארגונים".