רכישה בתוך הבית: ננו דיימנשן תשלם כ-70 מיליון דולר עבור חברה שהקימו שני דירקטורים שלה

חברת הדפסות התלת-ממד, שגייסה לאחרונה כ-1.5 מיליארד דולר, רוכשת את הסטארט אפ DeepCube שהקימו ד"ר אלי דוד וירון איתן, דירקטורים בננו דיימנשן • איתן ויואב שטרן, מנכ"ל ננו דיימנשן כיום, ניהלו בעבר יחד חברת תקשורת בארה"ב

מדפסת תלת-ממד של חברת ננו דיימנשן / צילום: יח"צ
מדפסת תלת-ממד של חברת ננו דיימנשן / צילום: יח"צ

לאחר שמילאה את קופת המזומנים שלה וגייסה כמעט 1.5 מיליארד דולר בשמונה הנפקות בנאסד"ק, מתחילה חברת ננו דיימנשן  להשתמש בכסף. החברה דיווחה על עסקה קטנה יחסית להון העצום שגויס - רכישת הסטארט אפ הישראלי DeepCube בעסקה משולבת של מזומן ומניות בסך 70 מיליון דולר, שרכיב המניות בה יהיה בגובה 30 מיליון דולר, והן יהיו חסומות לתקופה של שלוש שנים מהשלמת העסקה.

למרות שננו דיימנשן שכרה לאחרונה שני בתי השקעות זרים שיסייעו לה באיתור חברות לרכישה - את זו הנוכחית היא מצאה, תחזיקו חזק, "בתוך הבית". הסטארט אפ שנרכש הוא כאמור ישראלי, ושני מייסדיו, ד"ר אלי דוד וירון איתן, הם חברי דירקטוריון בננו דיימנשן. ב- DeepCube משמש דוד כמנהל הטכנולוגי ואיתן הוא יו"ר פעיל. 

ירון איתן (65) היה אחד מיזמי ההייטק הבולטים בישראל בשנות ה-90. הוא יזם וניהל את חברת ג'יאוטק, שפעלה ליישם את טכנולוגיות התקשורת שפותחו ברפאל בשוק האזרחי. ג'יאוטק תכננה לפרוס רשת תקשורת אלחוטית שתתחרה בחברות הענק בארה"ב. היא העסיקה כ-1,200 עובדים ברחבי העולם, וגייסה 800 מיליון דולר, בין השאר ממשקיעים כמו ג'ורג' סורוס ומריל לינץ'. החברה הגיעה לשווי של קרוב למיליארד דולר, אך לבסוף התמוטטה ופורקה. לימים פרסם איתן ספר, "גלים מתנפצים - נפילתה של ג'יאוטק: חלום ענק למקם טכנולוגיה ישראלית בלב עולם התקשורת האלחוטית". 

קשר נוסף של ירון איתן לשוק התקשורת עלה בשנת 2013, כשחברת אלווריון, שפיתחה טכנולוגיה בתחום התקשורת, עמדה בפני קריסה, ושמה של חברת DVTel מארה"ב עלה כמועמדת אפשרית לרכוש נתחים ממנה. באותה עת, יו"ר DVTel, שסיפקה פתרונות וידיאו לצורכי אבטחה, היה איתן, וכמנכ"ל החברה שימש יואב שטרן, שכיום מנהל את ננו דיימנשן. יוצא DVTel נוסף הנמצא כיום בהנהלת ננו דיימנשן הוא צבי פלד, המכהן כמנהל התפעול ומנהל הכנסות ראשי.

ניצלה העליות במניה לסדרת גיוסים

ננו דיימנשן היא חברה בוסרית, העוסקת בתחום הדפסות התלת-ממד של רכיבים אלקטרוניים. באפריל 2020 נסחרה מנייתה במחיר של פחות מדולר אחד, אך לאחר דיווח על פריצת דרך טכנולוגית החלה המניה לזנק למרות תוצאות פיננסיות פושרות למדי, והחברה ניצלה את העליות החדות במחיר המניה לסדרת גיוסי הון כאמור, בכל פעם במחיר מניה גבוה יותר. הזינוקים נתמכו בין היתר במשקיעים פרטיים שהשקיעו בה דרך אפליקציית רובין הוד, שבה הוזכרה המניה כמומלצת במהלך 2020.

עם זאת, מאז השיא שאליו נסקה המניה בפברואר האחרון (כ-16.7 דולר, ששיקף לחברה שווי של 3.3 מיליארד דולר), המניה נחתכה ב-57%, כשהמשקיעים המתינו לחדשות בנוגע לשימוש בכסף. ההודעה על רכישת DeepCube התקבלה בחיוב בשוק והמניה עלתה ב-7.5%. שווי השוק הנוכחי של ננו דיימנשן עומד על כ-1.8 מיליארד דולר, כלומר השוק נותן לפעילות החברה שווי של כ-300 מיליון דולר, והיתר מוסבר ביתרות המזומנים שלה.

DeepCube, המנוהלת בידי מיכאל צימרמן, פועלת בתחום ה-Machine Learning (למידת מכונה) וה-Deep Learning. לפי הודעת ננו דיימנשן, DeepCube פיתחה אלגוריתמים שמשפרים את ניתוח הדאטה וההטמעות של מערכות בינה מלאכותית (AI) המבוססות על Deep Learning, והפתרון שלה יכול להשתלב בכל חומרה. לפי ההודעה, הפתרון של DeepCube משפר את המהירות פי עשרה ומפחית את השימוש בזיכרון. לפי נתוני IVC, חברת DeepCube גייסה 12 מיליון דולר, ובין המשקיעים בה נמצאים Awz Ventures, KDT ו-Nima Capital.

"החזון: לייצר פתרונות 'תעשייה 4'"

לדברי יואב שטרן, מנכ"ל ננו דיימנשן, "אותן סוגיות שנוגעות לשרשרת האספקה, כפי שמתוארות לאחרונה בנוגע לתעשיית הסמיקונדקטור, מרחפות מעל תעשיות המעגלים המודפסים, הן בייצור והן ב-assembly (PCB/PCBA). סגמנטים אלה חשופים אף יותר ללחץ על הרווחים, בשל עלויות העבודה הזולות במזרח הרחוק ומנגנוני תמחור. הן מושפעות גם מהמחסור ברכיבי שבבים.

"החזון של ננו דיימנשן הוא לייצר פתרונות 'תעשייה 4.0' (Industry 4.0) שדורשים בניית פתרונות בינה מלאכותית ולמידת מכונה לייצור דיגיטלי מבוזר, בניגוד לבניית מכונות כציוד הוני. הדבר יאפשר שרשרת אספקה ידידותית לסביבה ובשליטה דיגיטלית. הבסיס לפתרון יהיה ה'מוח' של DeepCube".

דוד, שיהפוך למנהל הטכנולוגי בננו דיימנשן בתחומי למידת המכונה וה-Deep Learning, מסר כי ב-18 החודשים האחרונים ניהלה החברה מגעים עם כמה מהחברות המובילות בעולם בייצור מעגלים משולבים ו-CPU, המבקשות לאמץ את הטכנולוגיה הייחודית שלה. לדבריו "אנו מאמינים שהיכולות המתקדמות שלנו בתחום הבינה המלאכותית, בשילוב עם הטכנולוגיה הייחודית של ננו דיימנשן, יכולות לממש את חזון 'תעשייה 4.0' וליצור מהפכה".

את שנת 2020 סיימה ננו דיימנשן עם הכנסות זניחות של 3.4 מיליון דולר, ירידה מ-7.1 מיליון דולר ב-2019. ההפסד הנקי הסתכם ב-48.5 מיליון דולר, לעומת 8.4 מיליון דולר ב-2019. 

עורכי הדין תמיר שגאל ואליאב אזולאי ממשרד סאליבן ליוו את ננו דיימנשן בעסקה.