עוד טכנולוגיה ישראלית בדרך לוול סטריט: אאוטבריין הגישה תשקיף, פאגאיה במגעים עם SPAC

בחברת הפינטק פאגאיה מכוונים לשווי של סביב כ-8 מיליארד דולר במיזוג - אם ייצא לפועל • חברת המלצות התוכן אאוטבריין הגישה תשקיף חסוי, בניגוד לטאבולה עמה ביקשה להתמזג בעבר, שבחרה באופציית ה-SPAC

ירון גלאי ודיוויד קוסטממן/ צעלום: נועם גלאי
ירון גלאי ודיוויד קוסטממן/ צעלום: נועם גלאי

על רקע הצטננות שוק הנפקות ה-SPAC בוול סטריט, חברת הפינטק הישראלית פאגאיה (Pagaya) מצטרפת לגל חברות הטכנולוגיה הישראליות המקדמות את המסחר בהן בארה"ב בדרך של מיזוג לחברה כזו, ומכוונת לשווי שינוע סביב כ-8 מיליארד דולר.

ככל הידוע, פאגאיה מנהלת בימים אלו מגעים עם כמה חברות ספאק לצורך כך, אולם במקביל בוחנת אפשרות גם לבצע הנפקת הון ראשונית של מניותיה (IPO), ודירקטוריון החברה צפוי לקבל בקרוב החלטה בנושא.

פאגאיה, שנוסדה בשנת 2016 על-ידי גל קרובינר, יהב יולזרי (לשעבר שוער קבוצת הכדורגל בני יהודה) ואביטל פרדו, עוסקת במתן אשראי והלוואות עמיתים (P2P), והיא מתמחה בניהול השקעות אלטרנטיביות באמצעות טכנולוגיה. לפני כשנה גייסה פאגאיה יותר מ-100 מיליון דולר, בסבב גיוס אותו הובילה קרן העושר של ממשלת סינגפור, וככל הידוע היא מנהלת כ-2 מיליארד דולר באפיקי חוב שונים.

בפאגאיה מתמקדים בהשקעות בעולמות החוב בשוק האמריקאי, שוק המתאפיין בהיקפי פעילות ענקיים ובעל נתוני דאטה רבים. כך, צוות ניהול ההשקעות של החברה מתמחה בשימוש בטכנולוגיות של למידת מכונה, ובאמצעותו מבצע תהליך ניהול סיכונים בתחום ההשקעות.

ה-SEC מצננת את טרנד הספאקים

חברות SPAC הפכו ללהיט החם של וול סטריט בשנה האחרונה. מדובר בחברות ללא פעילות עסקית, שמגייסות כסף בבורסה על-מנת למזג לתוכן פעילות קיימת תוך פרק זמן מוגבל. עסקאות של מיזוג חברות ישראליות לחברות SPAC בארה"ב צבר תאוצה משמעותית בחודשים האחרונים, עם שלל מיזוגים פוטנציאליים של חברות בעיקר מתחום הטכנולוגיה, בשווי מצטבר של למעלה מ-40 מיליארד דולר. מהלכי המיזוג של רובן לחברות ספאק טרם הושלמו.

בין החברות הבולטות: פלטפורמת המסחר הישראלית איטורו (eToro), הודיעה בחודש מרץ על כוונתה להפוך לציבורית בדרך זו ולפי שווי של יותר מ-10 מיליארד דולר, וחברת איירון סורס, המפתחת פלטפורמה למפתחי משחקים ואפליקציות, מקדמת מיזוג לספאק לפי שווי של יותר מ-11 מיליארד דולר לאחר המיזוג.

לאחרונה, הנחיה חדשה של ה-SEC, רשות ניירות ערך של ארה"ב, יוצרת גלי הדף בכל הנוגע לתחום ה-SPAC וגורמת לירידה במניות החברות. מדובר בהנחיה שנוגעת לטיפול החשבונאי בדוחות החברות בכל הקשור ל-Warrants, כתבי האופציות שהוקצו למשקיעים באותן חברות. לפי הערכות, זהו רק צעד ראשון בשורה של צעדים שה-SEC תנקוט כדי לצנן את הטרנד הלוהט.

אאוטבריין: במקום מיזוג - הנפקה

חברה ישראלית נוספת העושה את צעדיה לוול סטריט היא אאוטבריין, המספקת המלצות תוכן לגולשים באינטרנט, שהגישה ל-SEC תשקיף חסוי לקראת הנפקה. בשלב זה, היקף הגיוס והשווי אליו שואפת החברה טרם פורסמו.

אאוטבריין, בניהולו של ירון גלאי, הייתה אמורה להתמזג עם המתחרה טאבולה, אך המיזוג בוטל בסוף 2020. גם טאבולה צפויה להפוך לחברה ציבורית בוול סטריט ולהשלים ברבעון הנוכחי את המיזוג שלה ל-ION Acquisition Corp, חברת ספאק בהובלת יונתן קולבר וגלעד שני, לפי שווי של 2.6 מיליארד דולר.

מתחילת השנה, רוב החברות הישראליות שמכוונות לוול סטריט עושות זאת באמצעות מיזוג ל-SPAC. בין החברות שבחרו במסלול ה-IPO (הנפקה ראשונית) הארוך יותר, שנחשב לדרך המלך להפוך לחברה ציבורית, היו חברת הגיימינג פלייטיקה וחברת הספנות צים שהונפקו; פלטפורמת המסחר המקוון Global-e הגישה תשקיף אך טרם השלימה גיוס; וחברת פתרונות הווידיאו קלטורה הגישה תשקיף אך דחתה את ההנפקה ברגע האחרון, ככל הנראה בשל ביקושים נמוכים מהצפוי.