בעלי אייפון? מחכה לכם עדכון חדש, ופייסבוק ממש לא שמחה ממנו

אפל מכניסה שינוי מדיניות הקשור למעקב אחר משתמשים • החברה ציינה כי "AirTags", מכשיר המעקב החדש שלה, יפעל רק בעזרת iOS 14.5 ומעלה

מכשיר המעקב החדש שהציגה אפל, יפעל רק ב־iOS 14.5 ומעלה / צילום: Reuters, apple inc
מכשיר המעקב החדש שהציגה אפל, יפעל רק ב־iOS 14.5 ומעלה / צילום: Reuters, apple inc

אפל שחררה הערב את עדכון הגרסה למערכת ההפעלה שלה, iOS 14.5. בעדכון הגרסה החדש, אפל מאפשרת למשתמשים לפתוח את אייפון שלהם בעזרת ה-Apple Watch בזמן שלובשים מסכה, שיפורים לסירי, וגם -מדיניות חדשה, הקשורה למעקב אחר משתמשים, שגרמה לחברות רבות לחשוש במיוחד.

אפל מכנה את הפיצ'ר החדש App Tracking Transparency, זאת אומרת לתת למשתמשים את השליטה על הפרטיות שלהם ולהיות שקופים יותר. בעלי מכשירי אייפון יקבלו הודעה קופצת שאומרת שהאפליקציה שהם משתמשים בה מעוניינת לנטר את המידע שלהם ולהשתמש בנתונים לשימושים שונים. במילים אחרות - כשתכנסו לשירותים שונים ותביעו עניין שם במוצרים או שירותים כאלו ואחרים, יהיה אפשר ללמוד את תחומי העניין שלכם ולהציע לכם פרסום ממוקד ומותאם לכם. זה בדיוק מה שעושה פייסבוק.

פייסבוק חוששת בדיוק בגלל הפעילות הרחבה שלה בתחום והיא בין המתנגדות הגדולות למהלך. כשאפל הכריזה על המהלך, הרשת החברתית פרסמה מודעות ענק בעיתונות ואיימה לתבוע את אפל בתביעת הגבלים עסקיים פרטית. פייסבוק לומדת מהמידע שלכם באתרים ובאפליקציות אחרות מה אתם בדיוק אוהבים, כדי להתאים לכם את הפרסומות ואת המידע הכי רלוונטי.

האסטרטגיה של פייסבוק היא להציג את המהלך כפגיעה בעסקים הקטנים. ברגע שאי אפשר לנטר משתמשים ולהציע להם פרסומות מותאמות, עסקים קטנים יפסידו הכנסות מזה. הרשת החברתית טוענת שאין פה עניין של פרטיות כפי שאפל תרצה שתחשבו, אלא עניין של רווחים. מהלך כזה יחייב את האפליקציות להכניס חומות תשלום בתוך האפליקציה בצורות שונות - ואפל תוכל לקבל מזה כ-30%. פייסבוק אפילו ציינה נתון שנוי במחלוקת: עסקים קטנים יראו ירידה של 60% במכירות על כל דולר שיוציאו על פרסום, אם לא יהיה פרסום ממוקד. אז בזמנו פייסבוק הפיצה הודעה למשתמשים שהם מתבקשים לאשר לה "לתמוך בעסקים" ו"לקבל פרסומות אישיות יותר".

כמה המהלך הזה ישפיע עליכם? בעלי האייפון יקבלו את ההודעות הקופצות כדי לאשר או לסרב, וההחלטה שלכם צריכה להיות לפי רמת העניין שלכם בפרסומות. אם אתם לא מסתכלים בכלל על הפרסומות, ותחליטו לא לאשר - הפרסומות שתקבלו יהיו גנריות יותר.