רשות המסים חזרה לאכיפה מלאה נגד הכלכלה השחורה

במהלך הקורונה צמצמה רשות המסים את הפעילות האכיפתית נגד ההון השחור • כעת גורם בכיר ברשות אומר לגלובס כי "חזרנו לגבייה ואכיפה מלאה עם מבצעים בשטח שלא היו קודם"

ערן יעקב, מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר
ערן יעקב, מנהל רשות המסים / צילום: איל יצהר

חוזרים לשגרה במאבק נגד הכלכלה השחורה והעלמות המס - זו ההנחיה שעברה מהנהלת רשות המסים לעובדי הרשות לאחרונה.

הכלכלה השחורה פורחת? הקורונה הריצה את הישראלים למזומנים

משבר הקורונה אילץ את רשות המסים להתאים את עצמה לכללים חדשים. לא רק שהרשות הפכה ל"רשות המענקים" ויישמה את תוכניות הסיוע לעסקים במשבר, היא גם צמצמה את המבצעים בשטח ואת הפעילות האכיפתית נגד ההון השחור וכלכלת הצללים. 

לדברי גורם בכיר ברשות המסים, הרשות פעלה נגד הכלכלה השחורה גם בשנת המשבר הקשה, אך במגבלות שהתקיימו. כעת, לדברי אותו גורם, הסתיימה "תקופת החסד",  ורשות המסים חוזרת לזירת האכיפה באופן אינטנסיבי. "לא הפסקנו בשום שלב פעולות אכיפה נגד הכלכלה השחורה, גם בשיאו של המשבר, אבל נאלצנו להתאים את עצמנו לתקופה ועברנו לאכיפה מקוונת ופחות נוכחות פיזית בעסקים. צמצמנו מבצעים גם מתוך רגישות למצב במשק ולמצב העסקים".

כעת, משחלף שיאו של המשבר, ורוח המשק היא התאוששות, ברשות המסים מניחים את "הרגישות" בצד ומחפשים את מי שמזין את הכלכלה השחורה. לדברי גורם ברשות המסים, "בחודשים האחרונים חזרנו לפעילות אכיפה שגרתית נגד מעלימי מס והפועלים בכלכלה השחורה. חזרנו לגבייה ואכיפה מלאה עם מבצעים בשטח שלא היו קודם, או היו מצומצמים מאוד, לביקורות ספרים, עיקולים ועוד. כמובן עם התאמה למצב ולמגבלות, אבל תוך נוכחות בשטח".

גם ברשות המסים לא ממהרים לקשור את הנתונים לעלייה בהיקף ההון השחור. לדברי גורם ברשות, "השימוש בכלל אמצעי התשלום עלה, גם בכרטיסי חיוב ולא רק במזומן, ונראה כי זה נולד על רקע העובדה שלציבור היה יותר כסף נזיל, בין היתר בשל העובדה שחולקו מענקים לציבור, ניתנו הלוואות וניתנו תשלומי חל"ת. יותר כספים עברו מהמדינה לאזרחים. במקביל, יש התאוששות ועלייה בגביית המס במשק, שנובעת מכך שלציבור יש יותר כסף ביד" .