מגפת הקורונה עצרה השתלבות נשים, חרדים וערבים בהייטק

מספר היזמות הנשים שפתחו חברות טכנולוגיה חדשות ירד, שיעור הנשים הערביות המועסקות בהייטק צלל, ומגמת ההצטרפות של החרדים לתעשייה הנחשקת נעצרה •
דוח ההון האנושי בהייטק לשנת 2020 חושף חלק מהנזקים הסמויים של הקורונה

פארק ההייטק גב־ים נגב בבאר שבע / הדמיה: גב־ים, יח"צ
פארק ההייטק גב־ים נגב בבאר שבע / הדמיה: גב־ים, יח"צ

תהליך ההשתלבות של עובדות נשים ועובדים חרדים וערבים בתעשיית ההייטק הישראלי נפגע כתוצאה ממגפת הקורונה. לאחר שנים בהן חלה עלייה בכניסה של אוכלוסיות אלו, הנמצאות בתת-ייצוג משמעותי, למגזר ההייטק היוקרתי, מגמה זו נעצרה ולפעמים אפילו התהפכה אשתקד. כך עולה מדוח ההון האנושי בהייטק לשנת 2020 שמפרסמים היום (ה') ארגון סטארט-אפ ניישן סנטרל ורשות החדשנות.

לפי נתוני הדוח, שיעור הנשים הכולל בהייטק עמד נכון לדצמבר 2020 על 28%, ירידה לעומת 29% נכון ליולי 2019. דווקא בשיעור הנשים בתפקידי ניהול טכנולוגיים בהייטק נרשמה עלייה קלה מ-18% ב-2019 ל-19% ב-2020. הנושא של כניסת נשים לתפקידי ניהול טכנולוגיים בהייטק הוא אתגר מיוחד, כאשר רק 5% מסמנכ"לי הטכנולוגיות בהייטק הישראלי הן נשים, בהשוואה ל-93% מתפקידי מנהלי משאבי האנוש בהייטק ו-33% מתפקידי מנהלי השיווק הראשיים (CMO) בתעשייה שמאוישים על נשים.

האטה משמעותית אפילו יותר נרשמה בכל הנוגע לשיעור יזמות ההייטק שהקימו חברות בשנת הקורונה. במהלך העשור החולף עלה שיעור היזמות מ-7% בתחילתו ל-14% ב-2019, אך מגמה זו התהפכה בשנת 2020 כאשר רק 10.9% מהיזמים שהקימו חברות חדשות היו נשים. 4.5% מהחברות הטכנולוגיות בישראל שהחלו לפעול אשתקד נוסדו על ידי נשים בלבד ו-11% מהחברות כללו אישה אחת לפחות בצוות המייסדים.

שיעור העובדים הערביים בתעשיית ההייטק עמד נכון ל-2020 על 2.3%, דומה לשיעורם בשנה קודמת ועדיין רחוק מאוד מהייצוג של ערבים באוכלוסיית ישראל שעומד על 21%. שיעור הנשים מכלל השכירים מהחברה הערבית המועסקים בהייטק הראה צלילה משמעותית במיוחד, מ-42.4% ב-2019 ל-31.8% ב-2020.

גם שיעור העובדים החרדים בהייטק נותר יציב ב-2020, לאחר מספר שנים של עלייה רציפה אך מתונה. בקרב האוכלוסייה החרדית נשים מהוות את עיקר עובדי ההייטק ומגמה זו אפילו התעצמה ב-2020. נכון לשנה שעברה 73.5% מעובדי ההייטק החרדיים היו נשים, בהשוואה ל-71.1% ב-2018.

"בשעת משבר מעדיפים את המוכר"

דוח ההון האנושי בהייטק מתבסס על עיבודים סטטיסטים לנתונים רשמיים של גופים כמו הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשרד העבודה, לצד נתונים ממאגר המידע של סטארט-אפ ניישן סנטרל וסקר שנערך בקרב 292 חברות הייטק על ידי חברת צבירן. בחלק מהנתונים הנוגעים להשתלבות נשים, ערבים וחרדים הייתה תנודתיות גבוהה גם בשנים קודמות ולכן לא בטוח שניתן להסיק מסקנות גורפות על השתלבות אוכלוסיות אלו. מה שבטוח לומר זה שהקורונה לא הייתה גורם מעודד להשתלבות כזו.

"בתקופה של משבר הנטייה היא להתכנס בתוך עצמך ולחפש את המוכר והצפוי", אומר אורי גבאי, המשנה למנכ"ל סטארט-אפ ניישן סנטרל ואחד ממחברי הדוח. "כתוצאה מכך מעסיקים בהייטק העדיפו להימנע מהרפתקאות ולהעסיק עובדים מאותו רקע. גם עובדים מאוכלוסיות שלא טבעי עבורן לעבוד בהייטק ניסו פחות להיכנס לתחום בתקופה כזו. הבעיה שללא שילוב רחב היקף של נשים, ערבים וחרדים בהייטק, מנוע הצמיחה של המשק יישאר ללא דלק, כי את המחסור בעובדים בענף לא ימלאו אנשים שגרים בשדרות רוטשילד".

בהסתכלות לטווח הארוך הדוח דווקא אופטימי בנוגע לשילוב אוכלוסיות חדשות בהייטק. שיעור הנשים למשל מתוך כלל הסטודנטים לתואר ראשון במתמטיקה, סטטיסטיקה ומדעי המחשב הוכפל בעשור החולף והמשיך לעלות גם אשתקד. בדומה הייצוג של סטודנטים ערבים במקצועות ההייטק צמח מ-7.2% ב-2010 ל-12.8% ב-2020, כאשר שיעור הסטודנטים החרדים לתואר ראשון במקצועות ההייטק עלה מ-2.5% ל-3.9%.

לדברי שגיא דגן, סמנכ"ל אסטרטגיה ברשות החדשנות ומחבר נוסף של הדוח, "המטרה צריכה להיות להעביר את האוכלוסיות הללו משלב רכישת ההשכלה לשלב ההשמה בעבודה. בינתיים אין לנו מספיק הצלחות בתחום הזה ועוד לא הגענו למסה קריטית. העובדה שנבנו הרבה חברות הייטק גדולות וחזקות בישראל תעזור לכך, כי חברות כאלה מוכנות להכניס יותר גיוון. גם מודל העבודה מהבית יפתח אפשרויות תעסוקה לאנשים שגרים רחוק ויסיר חסמי כניסה עבור נשים".

13 אלף משרות פנויות

כשמסתכלים על ההייטק הישראלי באופן כללי, הדוח הנוכחי מספק אינדיקציה נוספת לכך שתעשייה זו יצאה ברובה מחוזקת מהמגפה. על אף הקורונה והמשבר הכלכלי, מספר העובדים בהייטק הישראלי עלה ב-0.6% אשתקד ועמד על 334 אלף בממוצע שנתי לאורך 2020. ברבעון השני, תקופת הבלבול והחשש של תחילת המגפה, נרשמה אמנם ירידה של 3.2% בהעסקת עובדים בהייטק, אך מגמה זו התהפכה במהרה עם עלייה של 2.3% ברבעון השלישי.

ברמה השנתית שיעור המפוטרים בתעשייה אמנם עלה מעט ב-2020 אך לא בצורה משמעותית. תופעה משמעותית יותר הייתה קיטון במספר העובדים שהתפטרו מרצונם בתעשייה על רקע חוסר הוודאות, כאשר גם עובדים עם יכולות מבוקשות העדיפו שלא להחליף מקומות עבודה. למרות זאת, עדיין נותר מחסור משמעותי בהון אנושי מיומן בתעשיית ההייטק. נכון לדצמבר 2020 עמד מספר המשרות הפתוחות בתעשיית ההייטק על 13 אלף, ירידה לעומת 19 אלף משרות ביולי 2019. כ-60% מחברות ההייטק דיווחו כי חוו קושי בגיוס עובדים לתחום הפיתוח.

על אף הנתונים המעודדים מבחינת ההייטק, לדברי גבאי ודגן עדיין היו סקטורים בתוך התעשייה שנפגעו מהמגפה. "הנפגעות העיקריות היו חברות טכנולוגיה קטנות שאיבדו עובדים מנוסים וגייסו פחות עובדים חדשים. פגיעה כזו בחברות כמעט לא הורגשה בפעילות הכלכלית בטווח הקצר אך עלולה להתבטא בעתיד בפחות חברות צמיחה המעסיקות אלפי עובדים בפריון ושכר גבוהים", אומר גבאי.

לדברי דגן, "ההייטק הוא לא מקשה אחת ובעוד תחומים כמו תוכנה שגשגו, היו אזורים שהתקשו כמו בעולמות של פיתוח מכשור רפואי וטכנולוגיה תעשייתית. כל מקום שהיה צריך בו גישה פיזית ואי אפשר היה לעבוד דרך האינטרנט נפגע".