קאר שולץ כבר צבר תגמולים של 77 מיליון דולר בטבע, אך המניה איבדה כרבע משווייה

למרות השלמת תוכנית התייעלות אגרסיבית והקטנת החוב העצום של טבע תחת ניהולו של שולץ, הובילו איומים משפטיים שטבע חשופה אליהם לתשואת מניה שלילית בתקופת כהונתו

קאר שולץ / צילום: כדיה לוי
קאר שולץ / צילום: כדיה לוי

עלות השכר של קאר שולץ, מנכ"ל חברת התרופות טבע , הסתכמה בשנת 2020 ב-15.7 מיליון דולר, כך עולה מדיווח שהעבירה החברה ל-SEC, רשות ניירות ערך של ארה"ב.

רוב הסכום, קרוב ל-10 מיליון דולר, ניתן לשולץ כתגמול הוני. שכר הבסיס השנתי שלו נותר כמו בשנים הקודמות, 2 מיליון דולר. ב-2019 עלות השכר של שולץ הסתכמה ב-11.6 מיליון דולר, וב-2018 היא עמדה על 32.5 מיליון דולר, משום שבשנה זו הוא קיבל מענק בגובה 20 מיליון דולר על הצטרפותו לחברה. ובסך הכול, מאז, הסתכמה עלות השכר שלו ב-77 מיליון דולר, כאשר החלק ההוני מהווה קרוב ל-50% מהעלות.

שולץ, 60, יליד דנמרק, הצטרף לטבע בסוף 2017 לאחר שניהל קודם לכן את חברת התרופות הדנית לונדבק, ולפני כן שימש כסגן מנהל ונשיא חברת נובו נורדיסק, גם היא מדנמרק. הוא הגיע לטבע לאחר שנקלעה לקשיים בעקבות רכישת חברת התרופות אקטביס, ובשל החוב הגדול שלקחה על עצמה לצורך מימון אותה רכישה. 

 
  

עד 100 מיליון שקל ב-5 שנים

כחלק מהרצון להביא מנכ"ל בעל שיעור קומה, בטבע סיפקו לשולץ חבילת שכר נדיבה במיוחד שעשויה להגיע עד למקסימום של 100 מיליון דולר בחמש שנים, שכללה כאמור מענק חתימה של 20 מיליון דולר, שכר בסיס שנתי של 2 מיליון דולר, בונוס של עד 4 מיליון דולר בשנה ותגמולים הוניים באמצעות מניות חסומות. לפי ההסכם המקורי, כהונתו בטבע הייתה אמורה להסתיים ב-2022, אך בשנה שעברה היא הוארכה בשנה, לנובמבר 2023.

עם הגעתו לטבע הציג שולץ תוכנית התייעלות אגרסיבית, שכללה יעד חיסכון שנתי בגובה 3 מיליארד דולר בעלויות, תוך שלוש שנים. התוכנית באה לידי ביטוי בסגירת מפעלים או מכירתם, פיטורי עובדים, הפסקת שיווק מוצרים לא רווחיים, הפסקת חלוקת הדיבידנד ועוד.

בעקבות זאת התכווצה מצבת כוח האדם של טבע בתוך שלוש שנים בכ-26% - מ-52 ל-38 אלף עובדים. מספר העובדים בישראל ירד בשיעור חד אף יותר, של כ-41%, ובסוף 2020 העסיקה טבע בארץ 3,675 עובדים, לעומת 6,245 עובדים ב-2017. 

למרות שטבע השלימה את תוכנית ההתייעלות בהתאם ליעדים שהציבה לעצמה, הקטינה את היקף החוב מכ-35 מיליארד דולר במועד כניסת שולץ לתפקיד לכ-26 מיליארד דולר כיום, ואף חזרה לראשונה לדבר על מנועי צמיחה - בתקופתו כמנכ"ל הסבה מניית החברה למשקיעים תשואה שלילית של 26%.

זאת, גם על רקע האיומים המשפטיים שטבע חשופה אליהם - הליכים שנוגעים לשיווק משככי כאבים אופיואידיים ממכרים בארה"ב, הליך משפטי בנוגע לתיאום מחירים בשוק הגנרי ועוד. כך, מאז השיא שאליו טיפסה מניית טבע (לפני תקופת שולץ בחברה, בקיץ 2015), איבדה המניה 85% מערכה. עם זאת, מהשפל שאליו נפלה בקיץ 2019 עלתה המניה ב-66%. שווי השוק הנוכחי של טבע בבורסות ניו יורק ותל אביב עומד על 11.4 מיליארד דולר.

האנליסטים צופים האטה ברבעון הראשון

ובחזרה לדיווח הנוכחי של טבע: ד"ר הפרון פרידריקסדוטיר, האחראית על המו"פ הגלובלי בטבע, קיבלה בשנת 2020 תגמולים בעלות של 4.3 מיליון דולר, כמעט ללא שינוי בהשוואה ל-2019. ברנדי או'גריידי, סמנכ"ל בכיר, מנהל החטיבה המסחרית בצפון אמריקה, קיבל תגמולים בעלות 4.1 מיליון דולר, ואריק דראפה, סמנכ"ל בכיר לתפעול גלובלי, קיבל תגמולים בגובה 3.8 מיליון דולר. מנהל הכספים הראשי, אלי כליף, קיבל תגמולים בגובה של 3.7 מיליון דולר, שמתוכם החלק ההוני מגיע ל-1.9 מיליון דולר.

הדיווח על שכר הבכירים מגיע במסגרת מסמך זימון לאסיפת בעלי המניות השנתית של טבע, שתתקיים ב-14 ביוני, גם השנה באופן וירטואלי, בשל מגפת הקורונה. באסיפה יתבקשו בעלי המניות לאשר את הארכת כהונתם של הדירקטורים רוזמרי קריין, עבאס חוסיין, ג'רלד ליברמן ופרופ' רונית סצ'י-פאינרו לתקופה של שלוש שנים, לאשר את שכר הבכירים על בסיס say on pay - כלומר באופן לא מחייב, כנדרש בוול סטריט, וכן לאשר את המשך הפעילות עם משרד רואי החשבון קסלמן וקסלמן (PwC), שעובד עם טבע עוד משנת 1976.

טבע צפויה לפרסם את דוחות הרבעון הראשון בשבוע הבא. אנליסטים מצפים שהחברה תציג הכנסות של 4 מיליארד דולר ורווח נקי Non-GAAP של 59 סנט למניה. שני הנתונים מייצגים ירידה בהשוואה לרבעון המקביל ב-2020. עם זאת, ברמה השנתית תחזית האנליסטים היא להכנסות דומות ל-2020 ועלייה קלה ברווח הנקי למניה.