טילים | פרשנות

הטיל הסורי בנגב: זליגה לא מכוונת או איתות איראני?

גם בהנחה שהסבר "הסטייה מהמסלול" אכן מדויק, האירוע מדגיש את נפיצות הגזרה ושעל אף שנות השקט היחסי, אנחנו עדיין חיים בשכנות למדינות עוינות ורוויות נשק • אלא שיש עוד הסבר אפשרי לירי: המתיחות הגוברת בין ישראל לאיראן ורצון של טהרן לשדר מסר לישראל ולארה"ב שהמצב יכול להיות הרבה יותר גרוע

גבול ישראל סוריה / צילום: רויטרס
גבול ישראל סוריה / צילום: רויטרס

גם אם מקבלים כפשוטה את הודעת דובר צה"ל ולפיה ירי הטיל מסוריה לנגב הלילה הייתה "זליגה" של מאות קילומטרים ממסלולו, עדיין מדובר בתקרית חמורה העשויה לבשר על הסלמה בגזרה של ישראל-סוריה-איראן.

הטיל, ככל הנראה טיל נ"מ רוסי מדגם SA5 מותאם בתצורתו המקורית להגיע לגובה של 40 אלף רגל, אך בידי סוריה גם גרסאות משופרות יותר ובעלות טווחים ארוכים יותר. קיים מידע על אירועים קודמים שבהם טילים מסוג זה, סטו ממסלולם לאחר שלא פגעו במטרה-מטוס שאליו שוגרו.

האירוע מזכיר לנו כי למרות היותה של סוריה משוסעת, מדממת ורווית פליטים, בידי צבאה נשק מתקדם, רובו מתוצרת רוסית, ובין השאר הוא מצויד בטילים שיכולים להגיע לכמעט כל נקודה בישראל לרבות מטרות אסטרטגיות וביטחוניות, בשיעור דיוק גבוה.

ושוב, גם בהנחה שהסבר הסטייה מהמסלול אכן מדויק, האירוע מדגיש את נפיצות הגזרה ושעל אף שנות השקט היחסי, אנחנו עדיין חיים בשכנות למדינות עוינות רוויות נשק, ובעלות כוונות, אמצעים ומוטיבציה לפגוע בנו.

צריך גם לזכור שסוריה שהייתה במצב של מלחמת אזרחים ארוכת שנים, נתונה להשפעתה ולמעשה לשליטתה של איראן, וסובלת ממכות חוזרות ונשנות מצידה של ישראל.

הקשר האיראני

לאיראן יש מוטיבציה אסטרטגית לפגיעה בישראל. ישראל היא יריבתה העיקרית והחזקה ביותר המאגדת את כל יריבותיה האחרות למאבק נגד תוכניות יצוא המהפכה המוסלמית שהיא מקדמת מאז הוקמה.

בחודשים האחרונים המוטיבציה הזו גברה במיוחד על רקע התקיפות במתקן הגרעיני בנתנז, חיסולו של מדען הגרעין פאח'ריזאדה, והתקיפות ההדדיות של ספינות בים התיכון ובמפרץ הפרסי.

יתרה מכך, כלי תקשורת באיראן, לא מהמרכזיים שבהם אבל מקורבים לשלטון, העלו בימים האחרונים את האפשרות לפגיעה בכור בדימונה כאפשרות תגובה על התקיפות המיוחסות לישראל.

עם זה, נראה כי באיראן חוששים ליזום תקיפה ישירה ומעדיפים להשתמש בארגונים ומיליציות הכפופים לה, כמו המיליציות בסוריה, חיזבאללה בלבנון וארגוני הטרור הפלסטינים - החמאס והג'יהאד האיסלמי.

הקשר להסכם הגרעין

ברקע האירועים נמצא המשא ומתן בין איראן לארצות הברית על חזרה להסכם הגרעין, משא ומתן שמניב הודעות אופטימיות משני הצדדים. מחד, איראן לא תרצה לפגוע בסיכויי הסרת העיצומים שדרדרו את כלכלתה בשנים האחרונות מאז הוטלו מחדש על ידי נשיא ארה"ב הקודם טראמפ. לכן הסבר ה"זליגה" של הטיל הלילה לעבר הנגב, עשוי להיות נכון.

מנגד איראן מתמחה בהליכה על סף, תוך הדגמת היכולות שלה לעשות צרות, ולהביא להסלמה, דווקא כגורם מדרבן לקידום המשא ומתן. בבחינת, תראו מה יקרה אם לא תקבלו את דרישותינו ולא תסירו את העיצומים.

נזכיר עוד שבימים הקרובים תצא משלחת ביטחונית ישראלית רמת דרג לוושינגטון לדיונים עם הממשל אודות הסכם הגרעין. המשלחת אמורה להראות לאמריקנים את הסכנות שבחזרה להסכם המקורי, ועימה עדויות ומידע על התכניות האירניות לא רק בתחום הגרעין.

ראש הממשלה נתניהו אמור לכנס היום (ה') התייעצות ביטחונית רמת דרג, בהשתתפות השרים גנץ ואשכנזי, לקראת הנסיעה הזו, והירי הלילה הוסיף חשיבות לפגישה.

תנועת "הביטחוניסטים" המאגדת קצינים בכירים לשעבר, אומרת בתגובה לירי הטיל הסורי הלילה לשטח ישראל: "‏הירי מסוריה הוא אותה הזרוע הארוכה הנמתחת מטהרן ומזהמת את כל סביבותיה של ישראל בלבנון, בסוריה, בעזה ובדרום בתימן. החזרה להסכם הגרעין על ידי ממשל ביידן, נותנת רוח גבית לכל פעולות הטרור העתידות לבוא, ולהתבססותה של איראן בגבולות ישראל. אסור לאפשר להם לחזור לגרעין, בכל מחיר!"