"אפל מנצלת את הכוח האדיר שלה כ'שומרת סף' כדי לפגוע בתחרות"

אמש התייצבו בסנאט האמריקאי ענקיות הטכנולוגיה כדי להעיד על התחרות בחנויות האפליקציות • הוראסיו גוטרייז, בכיר בספוטיפיי שהגיע להעיד נגדן: "אפילו מיקרוסופט לא דרשה 30% עמלות מרכישות בתוך האפליקציה" • הסנאטורית איימי קלובשר: "אנחנו לא כועסים על הצלחה, אבל אנחנו רוצים לוודא שהקפיטליזם ממשיך"

הוראסיו גוטרייז, בכיר בספוטיפיי, בשימוע שנערך בסנאט לאפל ולגוגל / צילום: צילום מסך מתוך השידור החי של השימוע בסנאט
הוראסיו גוטרייז, בכיר בספוטיפיי, בשימוע שנערך בסנאט לאפל ולגוגל / צילום: צילום מסך מתוך השידור החי של השימוע בסנאט

ועדת המשנה להגבלים עסקיים תחת ועדת המשפט בבית הנבחרים האמריקאי התכנסה אתמול (ד') כדי לדון בתחרות בחנויות האפליקציות של ענקיות האינטרנט. הטענה שהופנתה לגוגל ואפל הייתה שהן מחסלות את התחרות בכך שהן קובעות כללים חמורים ואף מטילות עמלות גבוהות על היצרנים והמפתחים.

בין העדים שהתייצבו להעיד אמש בסנאט: קייל אנדיר, האחראי על הרגולציה וחוקי ממשל של אפל; וילסון וויט, בכיר בגוגל האחראי על המדיניות ויחסי ממשל;  הוראסיו גוטיירז, האחראי על יחסים בינלאומיים ומנהל משפטי ראשי בספוטיפיי; קירסטן דרו, יועץ משפטית בחברת Tile (שפיתחה מוצר זעיר למעקב אחר חפצים); ועוד. 

"אנחנו לא כועסים על הצלחה"

הסנאטורית הדמוקרטית איימי קלובשר פתחה את השימוע והכריזה כי הוא יעסוק בחנויות האפליקציות של גוגל ואפל ובתחרות שם. היא הוסיפה נתונים שונים ואמרה כי מה שהכי חמור זה שעל-פי הנתונים, ברור לכולם שאין תחרות בשוק. קלובשר הסבירה לכולם את נקודות המוצא - יש שתי מערכות שונות - של אנדרואיד ושל אפל. למעשה, היא הסבירה כי יצרני האפליקציות צריכים לקבל אישור מגוגל ומאפל כדי להיכנס למשחק, ועליהם להכין שתי גרסאות לכל אחת מהחנויות. 

קלובושר / צילום: צילום מסך מתוך השידור החי
 קלובושר / צילום: צילום מסך מתוך השידור החי

קלובשר טענה בנאום הפתיחה שלה כי אפל וגוגל שומרות על שליטה קשוחה על החנויות שלהן - מי יכולה להיכנס, מה אפשר לעשות ומה לא - ובמילים אחרות, איך הן משמשות כ"שומרי סף". ומהבחינה הזו, איך אפל וגוגל יכולות לדכא אפליקציות אחרות ועל עמלות גבוהות שהן מציבות. עוד מהטענות שקלובשר העלתה - אפל וגוגל מעדיפות את האפליקציות שלהן על פני האחרות. ויותר מזה, ישנה עמלה של 30% מהרווחים על כל הרכישות שיש בתוך האפליקציות ואין באמת מה לעשות נגד זה.

עוד נקודת מוצא שקלובשר רצתה לוודא שכולם מכירים - עניין החשיפה בחנויות עצמן. הטענה שעולה נגד ענקיות הטכנולוגיה היא שיש להן כוח לקבוע את סדר הופעת האפליקציות בחנות, כך שמשתמשים יבחרו בתוצאות הראשונות, כפי שאולי תוכנן מראש. "אנחנו לא כועסים על הצלחה", אמרה הסנאטורית קלובשר. "אנחנו רוצים לוודא שהקפיטליזם ממשיך. המצב הזה, בעיניי, פוגע בזה. שתי חברות ששולטות על שני אזורים ולא מאפשרות תחרות".

הסנאטור הרפובליקני מייק לי קיבל את זכות הדיבור ואמר כי הסמארטפונים שלנו שולטים בחיים החברתיים והכלכליים שלנו. הוא דיבר על הסרת פרלר מחנויות האפליקציות. "מה שמטריד אותי זה לא בגלל שהאפליקציה הוסרה, אלא שמיליוני משתמשים הושקטו. דיברתי עם שתי החברות כדי להבין את העניין. אני מברך את אפל שהמשיכה לעבוד מול פרלר והגיעה לפתרון. עכשיו מחכים לשמוע על גוגל ואמזון". הסנאטור לי אמר כי הוא אומנם מרוצה מהתוצאה, אך ציין כי זה דרש התערבות ממשלתית ושלושה חודשים וחצי כדי שישתנה משהו.

נאומי הפתיחה של העדים: אפל וגוגל בעד חדשנות, ספוטיפיי ו-Tile בקשיים

קלובשר העבירה את רשות הדיבור לעדים. הראשון, קייל אנדיר, האחראי על הרגולציה וחוקי ממשל של אפל. הגישה שלו הייתה שבעבר השוק היה אחרת לגמרי, וחברת אפל היא זו שדווקא עודדה את המפתחים השונים להצטרף לשוק. על-פי עדותו של אנדיר, אפל בנתה כלים ויכולות שסייעו למפתחים ולא פגעו בהם. 

אנדיר / צילום: צילום מסך מתוך השידור החי
 אנדיר / צילום: צילום מסך מתוך השידור החי

השני, וילסון וויט, בכיר גוגל האחראי על המדיניות ויחסי ממשל. האסטרטגיה שלו הייתה להציג את הפתיחות של אנדרואיד ובכך לשלול אי-קיום של תחרות. לדבריו, מערכת ההפעלה מאפשרת למפתחים לבחור בין מצבים שונים ולהחליט מה הם מעוניינים להכניס ומה לא. בפועל, על-פי וויט, יצרנים בוחרים את האפליקציות של גוגל לצד האפליקציות האישיות של החברה. 

וויט / צילום: צילום מסך מתוך השידור החי
 וויט / צילום: צילום מסך מתוך השידור החי

העד השלישי שדיבר היה ד"ר מארק קופר, מנהל המחקר בהתאחדות הצרכנים של אמריקה, והוא הזכיר את שיטות העבודה של מיקרוסופט בעבר. אז בזמנו, מיקרוסופט חטפה תביעות על כוחה כמונופול, בין היתר מממשלת ארצות-הברית. טענו נגד מיקרוסופט כי היא יכולה להשתמש במעמד שלה וביכולות שלה כדי לדחוק מוצרים של חברות אחרות מהשוק. ד"ר קופר אמר כי הקונגרס צריך לתת את המשאבים לרשויות הרלוונטיות כדי להתמודד עם הדברים האלה. על-פי ד"ר קופר, הקונגרס צריך לסכל רכישות בעייתיות ושיטות בלתי תחרותיות. 

ד"ר מארק קופר / צילום: צילום מסך מתוך השידור החי
 ד"ר מארק קופר / צילום: צילום מסך מתוך השידור החי

העד הרביע היה הוראסיו גוטרייז, האחראי על יחסים בינלאומיים ומנהל משפטי ראשי בספוטיפיי. ספוטיפיי מתמודדת עם קשיים רבים מול אפל, שכן לענקית הטכנולוגיה יש את אפל מיוזיק, וזו המתחרה המרכזית של ספוטיפיי. "אפל קראה למפתחי אפליקציות לפתח אצלה בעבר בשביל שמשתמשים נוספים יגיעו אליה. כעת היא מנצלת את הכוח האדיר שלה כ'שומרת סף' כדי לפגוע בתחרות. אפילו מיקרוסופט לא דרשה 30% עמלות מרכישות בתוך האפליקציה", אמר גוטיירז. בנוסף, גוטיירז אמר כי אפל לא אפשרה להם להודיע למשתמשים על הנחות ועל מסלולים שהם יכולים לבחור.

השבוע אפל השיקה את מכשיר המעקב שלה, AirTags. קירסטן דרו, יועץ משפטית בחברת Tile, חברה המפתחת מכשיר מעקב מזה שנים, סיפרה בשימוע על עבודה בלתי אפשרית מול אפל. ב-2013 הם השיקו את השירות, והיא מספרת כי אפל היו שותף נהדר. מאז, אפל החליטה להיכנס לתחום, ומערכת היחסים נגמרה. ענקית האינטרנט השיקה את "Find My" ואז את התוכנית לחברות חיצוניות - וזה בעצם Tile. 

קירסטן דרו / צילום: צילום מסך מתוך השידור החי
 קירסטן דרו / צילום: צילום מסך מתוך השידור החי

דרו סיפרה כי אפל לא אפשרה להם להכניס טכנולוגיות מסוימות, ובפועל הכניסה את הטכנולוגיות במוצרים שלה. לדוגמה, טכנולוגיית UWB, טכנולוגיית שידור מידע ברוחב סרט גדול, מה שמאפשר ממש לראות תחת איזו כרית המכשיר שנאבד לכם נמצא. במכשירי המעקב החדשים של אפל, הטכנולוגיה הזו נמצאת.

בהתחלה, על-פי דרו, "אפל טענה שזה קשור לפרטיות. אם אפל רוצה, היא יכולה להציב דרישות, ואנחנו כולנו נוכל לשחק על המגרש. אבל אפל מתחבאת מאחורי פרטיות, וזו התנהגות של מונופול. אם אפל דורסת אותנו, היא יכולה לעשות את זה לכולם", כך דרו.

העד האחרון לפני שלב השאלות היה ג'ארד סיין, קצין משפט ראשי בחברת Match Group, קבוצה שבבעלותה אפליקציות דייטינג מוכרות כמו טינדר ו-OkCupid. גם הוא סיפר על שיטות לא תחרותיות ועל העמלות הגבוהות שהיצרניות נאלצות לשלם, מה שפוגע בהם. 

ג'ראד סיין / צילום: צילום מסך מתוך השידור החי
 ג'ראד סיין / צילום: צילום מסך מתוך השידור החי

שלב השאלות מתחיל - והשאלות שעלו מדאיגות

הסנאטורית קלובשר שאלה את גוטרייז מספוטיפיי איך העמלות של אפל השפיעו. "כדי לעמוד ב-30% עמלות של אפל, היינו חייבים להעלות את התשלום של המנויים שלנו כדי להתמודד עם זה. אז מ-9.99 דולר למנוי, העלנו ל-12.99 דולר. כשאפל השיקה את שירות אפל מיוזיק, היא השיקה אותו במחיר 9.99 דולר", סיפר גוטרייז.

מדוע אנחנו לא רואים יותר מפתחי אפליקציות שמדברים בקולם - אתם וודאי שואלים. השאלה הזו נשאלה בשימוע. סיין מ-Match Group סיפר כי ערב לפני השימוע, עובד בחברה קיבל שיחה מגוגל, והיא ללא ספק הייתה מאיימת. "הם יכולים לפגוע בנו", אמר סיין, "הם יכולים להסיר לנו את האפליקציות, הם יכולים להטיל עלינו עמלות. כולנו מפחדים לדבר". כשקלובשר הפנתה את השאלה לוויט מגוגל, הוא דחה את הטענות. "Match הם שותפים שלנו. אנחנו לא נאיים על השותפים שלנו, זה לא תואם לדרך שלנו".

אנדיר מאפל דחה את טענת הסנאטורית קלובשר שהם מעתיקים מידע ממתחרות שלה. הוא ציין כי ה-AirTags, שישוחררו ממש ביממה הקרובה, שונים לחלוטין מהמוצר של AirTags.

הסנאטור מייק לי שאל את דרו מ-Tile אם היא יכולה לספר על ההסכם שהם חתמו מול אפל, ודרו אמרה כי היא חתומה על הסכם סודיות. הסנאטור לי ביקש רשות מאנדיר שידבר על ההסכם, ואנדיר סירב, שכן לדבריו זה "יפגע בדברים המתפתחים כרגע ובפידבקים שאנחנו מקבלים מהגורמים והשותפים האחרים שלנו. אני בעמדה מאוד בעייתית לאשר את זה", אמר.

הסנאטור לי שאל את סיין מ-Match Group על כך שהעיד כי אפל וגוגל לא מסכימות לעבוד איתם בענייני בטיחות. סיין השיב: "אנחנו אפליקציית דייטים ברשת. אפל וגוגל אוספות מידע ויודעות מה הגיל של המשתמשים. אם אתה בן 15, לדוגמה, אתה תקבל מאיתנו הודעה שתחייב אותך לאשר שאתה מעל גיל 18. אפל וגוגל יודעות שהמשתמש לא בגיל המתאים, אבל לנו אין את המידע הזה. כשביקשנו שיתוף-פעולה עם גוגל ואפל, הן לא רצו לעבוד איתנו".

על-פי מה גובים עמלה בתוך האפליקציות? זו שאלה הסנאטור לי ניסה להבין. מצד אחד הוא שאל את אנדיר מאפל למה על אפליקציית דייטים משלמים את העמלה הזו, אך על Uber לדוגמה לא משלמים. "שירותי דייטינג זה להכיר מישהו, לדבר איתו ולבסוף גם לפגוש אותו - וכל זה במכשיר. זו לא טובת הנאה מחוץ למכשיר אלא באפליקציה ממש", הסביר אנדיר. לעומת זאת, להזמין רכב דרך Uber, על-פי אנדיר, זה מחוץ למכשיר, כי הרכב מסיע ממקום א' למקום ב'.

הסנאטור ריצ'ארד בלומנטל חזר לנקודה שגוגל התקשרה ל-Match Group לפני השימוע, ואמר כי "זה עלבון לוועדה. אנחנו צריכים להשיג מידע נוסף על השיחה הזו".

הסנאטור ג'וש האולי שאל את אנדיר מאפל אם הוא מתחייב שאפל תשקיע את כל הכסף מהעמלות שלה כדי לאבטח את אפסטור, שכן זו הסיבה לגביית העמלות הגבוהה. אנדיר לא ענה תשובה חד-משמעית, אך ציין את העבודה הרבה שהם מבצעים בכל הקשור לאבטחה בחנות האפליקציות. לצד זאת, האולי ציין כי אפל משתמשת בשיטת עבודה של הצעות טובות יותר לחברות הגדולות, אך הצעות קשוחות יותר לחברות הקטנות. האולי הדגים בעזרת הסיפור עם אמזון וידאו - שברגע שהתגלה שלהם כי יש הצעה טובה יותר, אפל אמרה כי זו תוכנית שפתוחה לכל יצרניות הווידאו בחנות האפליקציות שלה. אנדיר דחה את הטענות.

הסנאטורית קלובשר חתמה את הדיון בכך שאמרה שצריך לתת משאבים רבים יותר לסוכנויות הרלוונטיות כמו FTC (נציבות הסחר הפדרלית). היא ציינה כי למרות שזה לא עולם חדש, לא נעשתה התקדמות בנושא הזה. קלובשר ציינה עוד כי מדינות בארצות-הברית כבר בוחנות את הדברים ומנהלות חקירות בנושא. היא אמרה כי צריך לחוקק אחרת ולשנות את מה שמוכר. לפי קלובשר, השימוע הזה יוכל לסייע לרשויות האמרקאיות לפעול ולספק להם את הכוח כדי לחוקק נגד ענקיות הטכנולוגיה.