כללית: החיסון לקורונה יעיל גם לבעלי עודף משקל; לסובלים ממחלות כרוניות - יעיל אבל פחות

לפי מחקר של קופ"ח כללית, החיסון של פייזר הגיע ליעילות של 92% בבני 70 ומעלה - גבוה מאשר בכלל האוכלוסייה • פרופ' רן בליצר: "התוצאות העדכניות מעידות על כך שהחיסון יעיל ומגן מפני מחלה ומחלה קשה בשיעור גבוה ממה שחשבנו והוא יעיל מאוד גם בקרב חולים במחלות כרוניות"

פרופ’ רן בליצר / צילום: איל יצהר
פרופ’ רן בליצר / צילום: איל יצהר

קופת חולים כללית פרסמה היום (ה') נתונים נוספים לגבי יעילות החיסון של חברת פייזר לקורונה. המחקר של הכללית מבוסס על בדיקת מתחסנים לעומת לא מתחסנים שדומים במאפייניהם האחרים, והמאמר שפורסם הפעם מתוך מחקר זה, בוחן את הצלחת החיסון בקרב תת קבוצות אוכלוסייה שונות. המאמר פורסם בכתב העת הרפואי New England Journal of Medicine , והשתתפו בו גם חוקרים מאוניברסיטת הרווארד.

ראשית, גם בתוצאות המעודכנות נמצא כי החיסון יעיל במניעת תחלואה תסמינית ב-96% ותחלואה קשה ב-95% - יעילות גבוהה אף מן המחקר הקודם. היעילות במניעת מחלה תסמינית בקרב בני 70 ומעלה הייתה 92%, כלומר טוב יותר אפילו מאשר בכלל האוכלוסייה. גם בקרב סובלים מעודף משקל יעילות החיסון הייתה גבוהה - 96%.

אולם, כאשר נבחנה היעילות בחולים עם מחלות ספציפיות, התקבלה תמונה אחרת. החיסון היה יעיל ב-84% בחולים עם דיכוי חיסוני, בין היתר בעקבות השתלת איברים; יעיל ב-80% אצל חולי לב; ב-80% בקרב חולים במחלת כליות כרונית; ו-86% בקרב חולי סוכרת. אצל מתחסנים עם שלושה או יותר גורמי סיכון (למשל - עודף משקל, גיל מבוגר ולחץ דם גבוה), הייתה יעילות החיסון כ-88%.

ניתן לראות כי על פי המחקר הזה, החיסון מאוד יעיל גם בחולים במחלות מסוגים שונים, אבל אלה עדיין נתונים בסכנה מעט גדולה מאחרים, גם לאחר שהתחסנו, כל עוד המחלה קיימת באולכוסייה.

לדברי פרופ' רן בליצר, מנהל מכון כללית למחקר ומערך החדשנות של כללית "פרסום זה מהווה המשך ישיר למחקר הגדול אשר פרסמנו באותו העיתון לפני מספר שבועות. התוצאות העדכניות מעידות על כך שהחיסון יעיל ומגן מפני מחלה ומחלה קשה בשיעור גבוה ממה שחשבנו והוא יעיל מאוד גם בקרב חולים במחלות כרוניות, אולם, כפי שנרמז במחקר המקורי, ההגנה מעט מופחתת במי שסובלים ממספר ממחלות רקע משמעותיות.

"אלו תוצאות מאוד משמחות שכן הן מצביעות על כך שרוב גדול ממקרי התחלואה הצפויה בחולים אלה ימנע על ידי החיסון למרות מחלות הרקע שלהם, אולם, עדיין, יוותר אצלם סיכון שיורי מעט גדול יותר לתחלואה.

"שתי מסקנות עיקריות נגזרות מכך לגבי חולים הסובלים ממחלות כרוניות משמעותיות: דגש נוסף לחשיבות הרבה של אוכלוסייה זו להתחסן, בכל גיל, וכן, הצורך של חולים אלה להמשיך ולנקוט בהתנהגות מונעת כאשר הם נמצאים בנסיבות בהן קיים סיכון משמעותי להדבקה. לשמחתנו, הסיכון לנסיבות כאלה במדינת ישראל בחודשים האחרונים יורד והולך באופן עקבי".

המחקר נערך על ידי ד"ר נעה דגן, ד"ר נועם ברדה, ד"ר אלדד קפטן, אורן מירון, שי פרצ'יק, פרופ' מארק כץ ופרופ' רן בליצר ממכון כללית למחקר, וכן פרופ' מיגל הרנן ופרופ' מארק ליפשיץ מבית הספר לבריאות הציבור של אוניברסיטת הרווארד, ופרופ' בן רייס מבית החולים לילדים בבוסטון ובית הספר לרפואה בהרווארד .