אקזיטים | בלעדי

אתר ההשקעות של הקיבוצניק מאורים נמכר בחצי מיליארד דולר לקרן זרה

Investing.com של היזם דרור אפרת, שנמכר לקרן זרה, מספק ניתוחים, מבזקים, כלים פיננסיים, גרפים, ציטוטים ונתונים בזמן אמת • בעבר אמר אפרת לגלובס: "חשבתי שזה משהו שאפשר להרוויח בו 20-30 אלף דולר בחודש ויהיה נחמד, לא חשבתי לעבוד בזה במשרה מלאה"

דרור אפרת / איור: גיל ג'יבלי
דרור אפרת / איור: גיל ג'יבלי

אקזיט ענק ליזם הישראלי דרור אפרת באתר הפיננסי המוביל Investing.com. לגלובס נודע כי לאחרונה השלים אפרת את מכירת האתר לקרן השקעות בינלאומית מהמזרח הרחוק תמורת כחצי מיליארד דולר. Investing.com היא פלטפורמת שווקים פיננסיים המספקת ניתוחים, מבזקים, כלים פיננסיים, גרפים, ציטוטים ונתונים בזמן אמת ממעל 100 בורסות ברחבי העולם. הפלטפורמה מוצגת ביותר מ-20 שפות, עם למעלה מ-60 מיליון משתמשים. 

Investing.com מגדירה עצמה כאתר הפיננסי הגלובלי הגדול בעולם. נוסף על שוקי המניות, Investing.com גם סוקרת את תחומי הסחורות, מטבעות קריפטוגרפיים, מדדים מרחבי העולם, מט"ח, איגרות חוב, שערי ריבית, אופציות וחוזים עתידיים. החברה לא גייסה הון מעולם.

את החברה הקימו דרור אפרת ושלושה מייסדים נוספים בשנת 2007. אפרת, שהיה מנכ"ל החברה במשך 11 השנים הראשונות לפעילותה, הוא בן קיבוץ אורים שבדרום. לאחר שירות צבאי בסיירת מטכ"ל עבר אפרת לארה"ב בסוף שנות ה-80, שם עבד בחדר מסחר ונחשף לשווקים הפיננסיים. את הדומיין Investing.com רכש אפרת כמה שנים לאחר הקמת החברה, תמורת סכום של 2.45 מיליון דולר. 

אפרת סיפר בראיון בגלובס מלפני כשנתיים (לכתב עמרי זרחוביץ'), כי כשייסד את החברה, לא חשב שזה עסק שיכול להיות כה גדול: "חשבתי שזה משהו שאפשר להרוויח בו 20-30 אלף דולר בחודש ויהיה נחמד, לא חשבתי לעבוד בזה במשרה מלאה, אלא לעזור להקים ואז לעבור להתעסק בדברים אחרים".

בשנה וחצי האחרונות מנהל את החברה עומר שבילי, יזם אינטרנט שהקים מספר חברות בתחום בשני העשורים האחרונים. ב-2008 הוא הקים את חברת הברוקראז' Market.com, שנרכשה על-ידי פלייטק ב-450 מיליון אירו ב-2015. מאוחר יותר הקים את חברת Whitenoise ולאחר מכן, בשיתוף עם Investing.com, את המיזם Investing Media. בעבר הרחוק יותר, כתב שבילי טור שבועי בגלובס, שבמסגרתו ניהל תיק השקעות וירטואלי.

משבר הקורונה הגדיל את החשיפה לאתר

נכון להיום מעסיקה Investing.com יותר מ-250 עובדים ברחבי העולם, רובם בת"א. בעקבות המשבר הכלכלי הגלובלי שפרץ זמן קצר לאחר הקמת החברה, אתרי אינטרנט שהתבססו על מודל של הכנסות מפרסום ספגו הפסדים, אך דווקא התנודתיות בשווקים והעיסוק הרב של משקיעים בתיקי ההשקעות שלהם הובילו לחשיפה רבה יותר לאתר.

בראיון מלפני כשנתיים ציינו בכירי החברה באותה עת, כי הפופולריות הרבה שלה זוכה האתר תורגמה לצמיחה שנתית בשיעור דו-ספרתי בהכנסות, שעמדו אז על כ-60 מיליון דולר בשנה. עוד הוסיפו, כי מאז המשבר הכלכלי שהחל כשנה לאחר הקמת האתר, היא מעולם לא הפסידה כספים ולא נאלצה לגייס הון. 

המודל העסקי של Investing.com הוא כזה שאין לה כלל לקוחות משלמים, וכל ההכנסות שלה מגיעות ממפרסמים. המנכ"ל המשותף בחברה באותה עת, מיקי ויניצקי, הסביר בראיון כי "יש לנו 1.5 מיליארד חשיפות בחודש, וזה קהל מפולח שמושך מפרסמים כמו בנקים וחברות ביטוח, וגם כל מה שקשור למוצרי יוקרה כמו לואי ויטון, חברות תעופה וחברות רכב. זה נכון שבאנרים זה לא תמיד מספיק, ואנחנו חושבים על כך".

עברה לישראל והרחיבה את הפעילות

החברה עצמה היא קפריסאית, ותחתיה יש חברה בת ישראלית. לאחר שקיבלה מעמד של מפעל טכנולוגי מועדף, שמעודד חברות להעביר את פעילותן לישראל, היא הסדירה לפני מספר שנים את תשלום המסים שלה בארץ, העבירה את הניהול לישראל והרחיבה את פעילותה פה.

לדברי אפרת, לפני שנתיים, "כשאתה יזם ומנכ"ל, בטח כשאתה בונה משהו מכלום והופך אותו למשמעותי, אתה מרגיש כמו ילד בחנות סוכריות. זה גם לא חללית שאתה בונה כמה שנים, אתה רואה פה תוצאות בטווח זמן של חודשים. מצד אחד זה מאתגר, מצד שני זה מספק. זה היה כיף גדול, אבל יש לכך מחירים לא מבוטלים ברמה האישית, ברמה של המשפחה, ואחרי 11 שנה החלטתי להוריד את העומס".

את ההצלחה של האתר הוא זקף להחלטות שקיבלו המייסדים כבר בתחילת הדרך: "במבט לאחור אני יכול להגיד שהעובדה שמהיום הראשון פעלנו בכמה שפות, דבר שהיה די חדשני אז בתעשייה, גרמה לנו לגדול מהר באופן קיצוני."

על האפשרות למכירת החברה אמר לפני כשנתיים, כי "אנחנו חברה רווחית, אז כסף כרגע אנחנו עושים. יותר מעניין אותנו להביא גוף שיעזור לנו להיות יותר גדולים כך שנוכל למכור את החברה ולהיפגש עם הרבה יותר כסף בעתיד, וגם לעזור לעובדים שיש להם פחות מניות להיפגש עם סכומים משמעותיים.

"אנחנו חושבים שהיום (לפני כשנתיים, ש'ח'ו' וש' ש') זה מוקדם מדי עבורנו למכור את החברה, כי השווי שלה יכול להיות פי שלושה או פי ארבעה מהשווי הנוכחי בתוך חמש שנים, ואנחנו מביאים בחשבון את קצבי הגידול שלנו ואת תחומי הפעילויות שאנחנו מרימים ובונים.

"אני מניח שבאיזשהו שלב נכניס קרן שתוכל להביא ידע - מיומנויות של רכישות למשל. אנחנו נגיע באיזשהו שלב לנקודה שבנישות כאלו ואחרות נייצר פעילויות של רכישות במדינות מסוימות, כדי להאיץ את קצבי הגידול, וזה מצריך ידע ויכולות, כך שזה עוזר להביא קבוצות עם הרבה ידע מבחוץ, כדי שלא נעשה טעויות ונשלם על זה. אני מניח שמהלך שכזה יקרה בשנתיים-שלוש הקרובות, נכניס איזשהו גוף מקצועי שיקנה נתח מהמניות".