עסק ביום | פיצ'ר

"אני צריכה להשקיע בשיווק. זה ניסוי וטעייה, זה עולה המון כסף, ובסוף מחכים לתוצאות, שלא בטוח יגיעו"

אלונה גלבוע (51), אם לשתי ילדות • מייסדת "טיולילה" בתל אביב על אופניים • "קיבלתי דמי אבטלה ומענקים, אבל ייתכן שאצטרך להחזיר אותם" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז

אלונה גלבוע / צילום: תמונה פרטית
אלונה גלבוע / צילום: תמונה פרטית

בשלוש השנים האחרונות, החלה אלונה גלבוע לבנות עסק משלה. היא בת 51, ילידת תל אביב, שהחליטה לקפוץ למים ולשלב בין האהבות הגדולות שלה. "אני רוכבת על אופניים מעל 20 שנה, ולרוכבים רבים יש ריאטואל: בחורף, מתרכזים במדבר; בקיץ עוברים לערים ויערות. כשמאוד חם ביום, רוכבים בלילה", היא מספרת. "התחלתי לבצע רכיבות עירוניות בישראל ושמתי לב שכשאני רוכבת בתל אביב, כל הזמן צצים דברים חדשים. אני מדריכת טיולים 30 שנה, והחלתי להראות את הקסם והיופי הזה לאנשים. אני רואה את הארץ דרך עיניים של היסטוריה וטבע. החלטתי לשלב את שתי האהבות שלי: רכיבה והדרכת טיולים".

אז היא הקימה את "טיולילה", במסגרתו היא לוקחת קבוצות של רוכבי אופניים לטיולים חווייתיים בתל אביב. "זה טיול שנערך בלילה על אופניים ברחבי העיר", היא מספרת. "תל אביב מתחלפת מעיר עסקים ראשית לעיר חיי הלילה השוקקת בישראל. יש וייב של מוזיקה, שמחה, טיפוסים מעניינים ברחובות. העיר הופכת ססגונית. הטיול עובר דרך מקומות מוכרים, אבל אנחנו עוצרים ואני מפנה זרקור לסיפורים פיקנטיים ולאנדרטאות ומבנים שלא שמים לב אליהם ביום-יום.

"תל אביב היא עיר דינמית שמשתנה כל הזמן, במיוחד עכשיו כשיש תנופת שיפוץ ושימור של בתים משנות ה-20 וה-30. זה סיור שמכניס את הכל יחד: הקשר של תל אביב להיסטוריה שלנו, אמנות וגרפיטי, פרטים על המציאות העכשיווית והטרנדים. אנחנו גומעים עד 24 ק"מ מהעיר ורואים את הפסיפס של העיר מקרוב".

לפני הקורונה, העסק של גלבוע היה עדיין בשלביו הראשונים. אבל הקורונה עצרה אותו לחלוטין. "עדיין לא הצלחתי להגיע לקהל רחב מספיק, אבל כל מי שהגיע לסיורים שלי נפעם. התיירות הנכנסת לארץ הופסקה, ולעסק של קרה מה שקרה לכל ענף התיירות בארץ", היא אומרת. "הייתי לפני שיתופי פעולה שנרקמו עם סוכני טיולים, וכבר היו לנו תאריכים לטיולים, אבל זה נפסק. עכשיו, אני מנסה להפיץ את הטיולים לתיירות פנים. אני די אובדת עצות. אני צריכה להשקיע כסף בשיווק, אבל השוק מוצף במקדמי עסקים ופרסום אינטרנטי. זה הכל ניסוי וטעייה, וזה עולה המון כסף בזמן שיושבים ומחכים לתוצאות שלא בטוח שיגיעו".

איך התמודדת עם האתגר הכלכלי בתקופה הזו? קיבלת סיוע מהמדינה?
"אני מקבלת דמי אבטלה ומענקים, אבל אני לא יודעת אם לא אצטרך להחזיר אותם. ניסיתי לשים אותם בצד ונשענתי על המשכורת הנוספת של בן הזוג. ההוצאות שלנו, מצד שני, הצטמצמו כי לא נסענו לחו"ל ולא היו ממש מקומות בילוי או חוגים לילדות. פעם-פעמיים בחודש יש לי הדרכה, ואני מקווה שהיא תביא לי את הפרסום מפה לאוזן. אני שוקלת בשלב הזה גם לחפש עבודה נוספת".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il