שוברת סטיגמות: הג'נסיס החדשה מנסה לפרוץ לשוק הפרימיום

מכונית הפרימיום-סאלון של מותג היוקרה הקוריאני מציגה עיצוב מרשים, ממדים רציניים ותא נוסעים ברמת פאר וטכנולוגיה מהשורה הראשונה • היא גם נעימה לנהיגה ומתומחרת באגרסיביות אבל מצפה לה מבחן רציני בשוק הישראלי שוחר המותגים

ג’נסיס G80 / צילום: יח"צ
ג’נסיס G80 / צילום: יח"צ

בשנת 1962 בעת שחברת ההשכרה AVIS נמצאה בפיגור תחרותי משמעותי מול "הרץ" בארצות הברית, השיק משרד הפרסום שלה את הסלוגן "We try harder". הוא הפך ללהיט מידי בתעשיית הפרסום ומאז אומץ פעמים רבות על ידי הרבה מאד מותגי "אנדרדוג", שנכנסו להתמודדות תחרותית מול מתחרים ותיקים ומבוססים מהם ונאלצו להתאמץ.

את הגישה הזו מאמצים כיום, לא רשמית, גם מותגי רכב צעירים, שמשקיעים משאבים יוצאי דופן בטיפוח הלקוחות, המותג והמוצרים שלהם כדי לנסות למשוך לקוחות מיצרני רכב ותיקים, ששם המותג שלהם כבר עושה עבורם חצי עבודה בשוק הפרמיום שוחר הסטטוס.

משדרת "כסף גדול" לסביבה

זה גם התהליך שעובר כיום המותג ג'נסיס בשוק רכבי הפרמיום ישראלי, שנשלט ביד רמה על ידי ענקים ותיקים מגרמניה ויפן. ההשתדלות באה לידי ביטוי, למשל, בחבילת שירות כוללת נוסח מלונות יוקרה עם "באטלר" אישי וצמוד-טלפונית, שדואג לכל צרכי הרוכש בתקופת האחריות של הרכב, טיפולים שוטפים חינם במשך כל תקופת האחריות ועוד.

אבל עם כל הכבוד לשירות המבחן האמיתי בארץ יהיה לשכנע את הלקוחות ביכולות המוצר עצמו וגם בחזית הזו השקיעה החברה משאבים יוצאי דופן, שכללו בין השאר גיוס "נבחרת חלומות" בין לאומית לצורך פיתוח המותג והדגמים בתוכה סופר-סטארים אירופאים כמו מנהל מחלקת העיצוב של בנטלי לשעבר, מנהל המותג של למבורגיני, אחד ממנהלי ההנדסה הבכירים של ב.מ.וו לשעבר, שניהל גם את מחלקת ה-M המהוללת ועוד כמה וכמה שמות מכובדים.

התרומה הבין לאומית בולטת במיוחד בעיצוב החיצוני של ה-G80 החדשה ובמיוחד בעיצוב החרטום שבמרכזו שבכת גריל ענקית ונוצצת שמעליה סמל המותג המכונף ובצדדיה פנסי היי טק מפוצלים. עוברי אורח, שאינם מזהים את המותג, משוכנעים שמדובר בבנטלי וזו כבר נקודת מוצא טובה למותג, שרוצה להאציל על עצמו יוקרה. אם אולי קצת פחות לבנטלי עצמה. גם כונסי האוויר על הכנפיים הקדמיות נראים כאילו שוכפלו מהמותג הבריטי האריסטוקרטי גרמני ואילו הזנב "המהיר", שמתמזג גם הגג בשיפוע דרמטי, דווקא מזכיר את אאודי A7. בסה"כ זו מכונית גדולה ומרשימה, שלא מסתירה את ממדיה, לא מצטנעת ומשדרת לסביבתה "כסף גדול". במיוחד כשהיא מגיע עם צבע עמוק ומרשים, שלל עיטורי כרום וחישוקי ענק.

 
  

רשימת אבזור מרשימה

רכב הפנאי GV80, האח הגדול של ה-G80, שאותו לקחנו למבחן לפני כמה חודשים, יצר אצלנו רמת ציפיות גבוהה מאד בכל הנוגע לתא הנוסעים והסדאן בהחלט עומדת בציפיות. עמדת הפיקוד של שני הדגמים דומה מאד וכוללת לוח מחוונים דיגיטלי חד ותלת-ממדי שיודע "להתחפש" ללוח אנלוגי קלאסי של רכבי יוקרה. שני הדגמים חולקים ביניהם גם את מסך המולטימדיה האופקי הגדול על שלל התפריטים הבוהקים והמוזרויות שלו - מי אמר צליל אווירה "מרגיע" של בית קפה הומה ולא קיבל - וגם את בורר ההילוכים העגול ומערכת השליטה בתפריטים, שנראים כמו יצירה במוזיאון לאומנות מודרנית ושימושיים בערך באותה מידה בכל הנוגע להנדסת אנוש.

איכות החומרים וההרכבה יוצאת דופן בטריטוריית המחיר הזו וכוללת ריפוד עור תפור מחורר ומרהיב, שעוטף את הנהג והנוסעים כאילו היה העור החלופי שלהם. דיפוני העץ יכולים לגרום קנאה גם למאסטרים יפנים, מערכת הקול תספק מוזיקאים אנינים ובידוד הרעשים כה אפקטיבי עד, שהנהג צריך להשתמש בתפריט מיוחד כדי לבחור את עוצמת ואופי צליל המנוע, שהוא רוצה לשמוע בתוך התא.

כמו בהרבה מכוניות מנהלים/שרד בליגה הזו כנראה שגם מתכנני ה-G80 סבורים שהרעיון להכניס נוסע שלישי מאחור הוא רצוי בערך כמו הרעיון לצופף שלושה נוסעים באותה שורה במחלקת העסקים במטוס. לפיכך המושב האחורי מעוצב בעיקר עבור שני אח"מים, או אח"מ ועוזר אישי, שנהנים משפע מרשים של מרחב רגליים ולכתפיים תודות לבסיס הגלגלים הענק. הנוסע השלישי יצטרך הסתגל לנהרת התמסורת הגבוהה של ההנעה האחורית, שממוקמת בין רגליו. נפח תא המטען נופל מהמקובל בפלח

רשימת האבזור מרשימה ולא מותירה הרבה מקום לאופציות. היא כוללת בין השאר מערכת עיסוי משוכללת, חימום וקירור עם כל דבר, מערכת קול מרשימה מאד, מיזוג אישי וטיהור אוויר לכל נוסע וכמובן מערכת מקיפה מאד של מערכות סיוע בטיחותיות, שעל חלקן הינו מוותרים. כמקובל בפלח ניתן להתאים אישית כל רכיב ורכיב ברכב לטעמו של הלקוח, החל מרמת צבע התפרים בריפוד ומעלה.

מכונית פרימיום ראויה בפני עצמה

מאחורי הגריל המלכותי מסתתר מנוע טורבו-בנזין עם ארבעה צילינדרים בנפח 2.5 ליטר, שמייצר 304 כ"ס ומומנט של 43 קג"מ. המגמה של DOWNSIZING בנפח המנוע טיפוסית כיום גם למותגי היוקרה הגרמנים והמנוע הצנוע לא מרגיש בחסרונם של צילינדרים או סמ"קים. הוא מעביר את הכוח בצורה חלקה ולינארית כבר מסיבובים נמוכים מאד ובמצב התכנות הספורטיבי הוא מספק תגובה חדה ללחיצה על דוושת התאוצה ומאפשר לרכב לצבור צבירת מהירות בקצב מהנה אם כי ללא בעיטות כוח ודרמה כמו אצל כמה מהמתחרים.

השיוט במהירויות אוטוסטרדה אירופאיות מתבצע ללא תחושת מאמץ ובידוד הרעשים היעיל, עם גיבוי של הנדסת קול מחוכמת, מצליח לנטרל היטב את הצלילים הפחות מהוקצעים שמייצר המנוע בסל"ד גבוה. תיבת ההילוכים מייצרת העברות חלקות ובלתי מורגשות אם כי נתקלנו בתיבות זריזות יותר בהורדת הילוכים.

את התכלית העיקרית שלה, שינוע נוסעים למרחקים ארוכים בנוחות מרבית, ה-G80 מבצעת בהצטיינות יתרה. המתלים בגרסה הבכירה עם בולמים מתכווננים אלקטרונית מבודדים ביעילות את המהמורות הישראליות הקשוחות מהנוסעים המיוחסים, היציבות הכיוונית במהירויות גבוהות מרשימה, נטיית הגוף בפניות הדוקות מזערית ולנוסעים מאחור אין בעיה לתפוס תנומה גם כאשר הדרך מאתגרת. גם הנהג לא מקופח בזכות היגוי מאוזן היטב, ששומר אותו בתמונה, ותגובות נמרצות באופן מפתיע של שלדת ההנעה האחורית, לא מעט בזכות משקל עצמי צנוע יחסית לממדים. זו לא ספורט סדאן, אבל בהחלט מכונית נעימה לנהיגה נמרצת.

מחיר פתיחה של 385 אלף שקל למכונית פאר באורך 5 מ' עם בסיס גלגלים של 3 מ', אבזור בשיטת כמעט הכל כלול וחבילת שירות נוסח מלון פאר קולוניאלי, היא מהלך שיווקי אגרסיבי בפלח הפרמיום הישראלי, שמצליח לשדר מסר ברור. העובדה, שזו גם מכונית פרמיום ראויה ומהונדסת לתלפיות בפני עצמה היא בהחלט נקודת זכות משמעותית. עכשיו צריך רק לראות האם כל המאמצים יבקיעו את הסטיגמות של הלקוח הישראלי. 

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו 530e

ב-420 אלף שקל מציעה ב.מ.וו ת גרסת ה-530 פלאג-אין סדרה 5, שעברה לאחרונה עדכון מקיף. המכונית נדיבה בממדיה, נעימה לנהיגה ומציעה תא נוסעים עתיר טכנולוגיות. מערכת ההנעה משלבת מנוע 2 ליטר ומנוע חשמלי עם הספק כולל של 292 כ"ס, אפשרות לנוע 56 ק"מ על חשמל ותאוצה ל-100 ב-6.4 שניות.

ב.מ.וו 530e / צילום: יח"צ
 ב.מ.וו 530e / צילום: יח"צ

וולבו S90 T5

385 אלף שקל עולה גרסת ה-T5 של ספינת הדגל של החברה השוודית. הממדים דומים לג'נסיס, ההנעה קדמית, תא הנוסעים מרווח מאד עם שפע מקום לשלושה מאחור, נוחות הנסעה טובה והאבזור התקני מכובד. המנוע הוא 2 ליטר טורבו, שמייצר 254 כ|"ס ו-35 קג"מ ומאיץ את המכונית מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.8 שניות

וולבו S90 T5 / צילום: יח"צ
 וולבו S90 T5 / צילום: יח"צ

אאודי A6 2.0 TFSI

460 אלף שקל עולה גרסת ה-2 ליטר טורבו של ה-A6. למכונית יש הנעה כפולה מתוחכמת, משקל עצמי נמוך, תא נוסעים מרווח ואיכותי ושלדה אתלטית. ממדיה מעט קטנים משל הג'נסיס והיא מכוילת לכיוון יותר ספורטיבי. המנוע מייצר 245 כ"ס ובסיוע משקל עצמי נמוך יחסית היא מאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-6 שניות

אאודי A6 2.0 TFSI / צילום: יח"צ
 אאודי A6 2.0 TFSI / צילום: יח"צ