"אז שיחקו לכם קצת": יענקי פרבר ליווה חברים שהתלוננו על הטרדות מיניות. את תגובת השוטרים הוא לא ישכח לעולם

מאד נוח לתקוף את החרדים בטענה "למה אתם לא מתלוננים" - אבל התלוננו. התלוננו במשטרה, וצחקו עלינו • כשחברים שלי הלכו למשטרה להתלונן על יהודה משי-זהב וגם על אחרים, הם חזרו שבורי לב

יהודה משי-זהב / צילום: שלומי יוסף
יהודה משי-זהב / צילום: שלומי יוסף

בחודש האחרון אנו עדים לסיפור נוראי שפורסם באתר "הארץ" על-ידי העיתונאי אהרן רבינוביץ, סיפור מזעזע שבו התגלה כי יהודה משי-זהב, מי שהיה יושב-ראש אחד הארגונים המוערכים והחשובים במדינה, התגלה כמפלצת איומה.

אך מסתבר כי המפלצת הסתובבה חופשית כיוון שהעדיפו להתעלם ממנה, במקום להתמודד איתה. לפני 20 שנה הייתי שותף בדירה עם חברים שחלקם התנהגו בצורה מוזרה לעתים קרובות: הם לא פגעו באף אחד, אבל הם התנהגו בצורה לא הגיונית כמו שאדם רגיל אמור להתנהג, בצורה מביכה שמפאת כבודם של הקוראים אדלג עליהם.

רק לפני כמה חודשים אחד מהם סיפר לי שהוא הגיש תלונה במשטרה על משי-זהב, ואז הבנתי שלפני 20 שנה הוא התנהג מוזר כי הוא נפגע מינית בצורה נוראית על-ידי משי-זהב. התנצלתי בפניו על כך ששפטתי אותו - אבל אז התברר כי הוא לא היה לבד.

עוד ועוד חברים סיפרו לי כי משי-זהב פגע בהם ואיים עליהם כי ירצח אותם אם הם ידברו. אז הם הסתגרו למשך כל חייהם, ורק לאחרונה הם מעזים לשתף את הנורא מכל. הם סיפרו לי שהם הלכו להגיש תלונה במשטרת ירושלים כשהם בתחילת שנות ה-20 לחייהם, אבל צחקו עליהם ואפילו לא פתחו תיק חקירה. זה שבר אותם, והם ממש נאטמו לתוך עצמם.

אני הלכתי עם חברים להגיש תלונה במשטרת רמת גן, לאחר תקיפות מיניות שחווינו ממפלצת אחרת, והשוטרים אמרו לנו בזלזול: "אז שיחקו לכם קצת, אז מה קרה, אתם אנשים בוגרים עכשיו". נאטמנו עד היום.

אני לא בא בתלונה היום על השוטרים דאז, כי המודעות לפגיעות מיניות לא הייתה כמו בזמנים אלה. אני לא יודע אם מישהו במשטרת ירושלים או רמת גן העלים עין בכוונה כי משי-זהב היה מקושר, או שפשוט לא רצו להתעסק עם הנושא כי זה לא היה במודעות.

תמיד שואלים אנשים שנפגעו "למה שתקתם כל השנים". אני מבין את השואלים, זה באמת נראה מוזר, אבל נפגעי תקיפה מינית עוברים דברים נוראיים, והם פשוט נסגרים ונאטמים. זה משהו שמי שלא עבר תקיפה מינית לעולם לא יבין.

מאד נוח לתקוף את החרדים בטענה "למה אתם לא מתלוננים", אבל התלוננו. התלוננו במשטרה, וצחקו עלינו, אז חזרנו הביתה שבורים עם מועקה בלב שנמצאת שם עד היום. אני זוכר שאמרתי לחבר באותה תקופה: "חשבתי שהחילונים (השוטרים) יעזרו לנו".

אני קורא ביקורת על כך שהחברה החרדית מעלימה ומסתירה מעשים כאלה, אך חשוב שתדעו כי היום יש מודעות גדולה בחברה החרדית בנושא. התקשורת המיינסטרים החרדית, וגם התקשורת הליברלית החרדית, לא תדווח ותפרט בנושא, בעיקר מפני צנעת הפרט, וגם כדי לא לעודד רכילות ולשון הרע - אבל כן תעודד לעקוב אחרי מקרים כאלה ותזהיר את ההורים ואת המחנכים.

ישנן כתבות רבות בנושא בעיתונות החרדית, ולדוגמה מגזין "משפחה" הפופולרי כתב על הנושא רבות. הסיבה שהתקשורת החרדית לא מדווחת על כך באופן "צהוב", היא כדי לא לפגוע במשפחות הרבות שיהיה להן בושות נוראיות. אז במקום זה, מעודדים ללמד את הילדים על סכנה מזרים ועל שמירה וזהירות ממפלצות.

הכותב הוא פרשן לענייני חרדים 

*** חזקת החפות: יהודה משי-זהב לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות.