43% מס על רווחי הון: ביידן הולך על הראש של עשירי אמריקה

הנשיא ג'ו ביידן מבקש להעלות מס על רווחי הון למשקיעים מיליונרים - כך על פי דיווחים של כלי תקשורת מרכזיים בארה"ב • במרכז התוכנית: הגדלת המס על רווחי הון לאמריקאים שמרוויחים למעלה ממיליון דולר בשנה, מ־20% כיום ל־39.6% • זאת, בנוסף למס של 3.8% שמוטל עליהם כיום כדי לממן את אובמה-קייר

ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Evan Vucci
ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Evan Vucci

דרך ארוכה עבר הנשיא ג'ו ביידן מאז נחשב במשך שנים ארוכות כסנאטור ל"שליחם של התאגידים והבנקאים מדלוואר". הנשיא מבקש להעלות מס על רווחי הון למשקיעים מיליונרים למימון חינוך וסדרי עדיפויות חברתיים אחרים כחלק מהניסיון של הממשל למצוא מקורות תקציביים למהפכות שהבית הלבן מבקש לעשות.

במסגרת התוכנית, כך דווח הערב במספר כלי תקשורת בארה"ב ובהם ניו יורק טיימס ובלומברג, ביידן מעוניין בהגדלת המס על רווחי הון לאמריקאים שמרוויחים למעלה ממיליון דולר, מ־20% כיום ל־39.6%. זאת, בנוסף למס של 3.8% מהרווחים מהשקעות שכבר היום מממן את אובמה-קייר - רפורמת הבריאות מימיו של הנשיא אובמה. כך שלמעשה מדובר על כך שעשירי ארה"ב ישלמו 43.4% מהרווחים על השקעותיהם.

עד כה, העלות המוצגת של שתי התוכניות הגדולות של ביידן עומדת על 4.2 טריליון דולר, כאשר יש המעריכים כי זו הערכת חסר, וכי הסכומים הסופיים של התוכניות הללו יגיעו אל מעל 6 טריליון דולר. כמו כן, כפי הנראה אלו לא התוכניות האחרונות של הממשל, שעד כה עושה רושם כי הוא שם למטרה להגדיל משמעותית את ההשקעות באמריקה - הן מבחינה פיזית והן אנושית.

הדיווחים על המס החדש עשו רושם גדול גם בוול סטריט. המניות צללו בחדות לאחר הפרסום. מדד S&P 500 ירד 0.78%, הדאו ג'ונס ירד ב־0.89% והנסדא"ק ב־0.74%.

ההצעה המקורית של ביידן למיסוי "אמריקה העשירה" כדי לממן את תוכניותיו מדברת באופן רשמי מדברת על העלאת מס החברות מ־21% ל־28% (שכבר בימים האחרונים נשמעים קולות על כך שהשיעור הסופי יעמוד על 25%) וכן מס על האזרחים שמרוויחים מעל 400 אלף דולר לשנה.

אם לא מדובר ב"עז" שהבית הלבן מכניסה לתוך המשוואה, כדי להוציאו אחר כך ולהישאר עם המספרים שהוצגו רשמית החודש במסגרת "תוכנית התשתיות" של ביידן, אז ככל הנראה מדובר בהשקעה הכי גדולה של ממשל אמריקאי באזרחי ארה"ב בעשורים האחרונים.

בדיווחים נאמר כי הנשיא צפוי לפרסם את ההצעה באופן רשמי בשבוע הבא כדרך למימון ההוצאות בתוכנית חדשה נוספת "תוכנית המשפחות האמריקאית", שעלותה צפויה לעמוד על כטריליון דולר. התוכנית, כך דווח, צפויה לכלול צעדים שמטרתם לעזור לעובדים אמריקאים ללמוד מיומנויות חדשות, להרחיב את הסובסידיות לטיפול בילדים ולהפוך את שכר הלימוד במכללות לחינמיות - הצעה מהפכנית שעלתה כבר בקמפיין לנשיאות של ביידן.

עדיין לא ברור מה יהיו התוצאות של התוכניות של הנשיא שנכנס בסערה לבית הלבן רק לפני 3 חודשים, אך כבר עתה נראה כי המילה "מהפכן" מתאימה כדי לתאר את ביידן בן ה־78, שרבים ראו בו חלופה "רגועה" ו"ממלכתית" לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ומעטים העריכו כי הוא באמת ינסה להגשים את כל הבטחות הקמפיין הפרוגרסיביות שלו. כעת, כך נראה, הוא צועד רחוק יותר מנשיאים רבים לפניו.