הסלמה בדרום: 36 רקטות נורו לעבר יישובי עוטף עזה, צה"ל תקף בתגובה

מטחי רקטות שוגרו מהרצועה לאורך הלילה, ושש מהן יורטו • צה"ל אישר כי מטוסי חיל האוויר תקפו תשתיות תת קרקעיות ומשגרי רקטות של חמאס • התושבים נדרשו להישאר בסמוך למרחבים מוגנים, וההגבלות הוסרו לאחר שעה • לא דווח על נפגעים או נזק

כיפת ברזל / צילום: Reuters, Amir Cohen
כיפת ברזל / צילום: Reuters, Amir Cohen

36 רקטות נורו הלילה (ש') מרצועת עזה לעבר המועצות האזוריות אשכול, נגב וחוף אשקלון. מצה"ל נמסר כי שש מהרקטות יורטו. לא דווח על נזק או נפגעים. בתגובה לירי, דובר צה"ל אישר כי כלי טיס תקפו תשתיות תת-קרקעיות ומשגרי ירי של חמאס. בשעה 11:00 תתקיים בקריה הערכת מצב בראשות הרמטכ"ל אביב כוכבי.

מצה"ל נמסר כי לאחר הערכת מצב בפיקוד הדרום, הוחלט בשלב זה לא להחיל מגבלות על העורף במרחב עוטף עזה. זאת, לאחר שמוקדם יותר הנחה צה"ל את תושבי עוטף עזה לשהות בסמוך למרחבים מוגנים, להפסיק עבודות חקלאיות באזורים הצמודים לגדר המערכת, לחדול את כל פעילויות החינוך ולסגור את חוף זיקים.

גורמים בצה"ל התייחסו הבוקר לירי לעבר יישובי העוטף והעריכו כי "עדיין מוקדם לקבוע שהסבב הזה מאחורינו". עוד אמרו הגורמים כי "צה"ל הגיב לשיגורי הרקטות ונערך לכלל התרחישים". 

אתמול, מעט אחרי השעה 23:00, שוגרו לעבר שטח ישראל שלוש רקטות, מהן אחת יורטה והיתר נפלו בשטחים פתוחים. בתגובה לכך, טנק של צה"ל תקף עמדה צבאית של ארגון הטרור חמאס. לאחר מכן, החלו מטחים כבדים לעבר יישובי העוטף. לקראת הבוקר, כלי טיס של חיל האוויר תקפו יעדי טרור של חמאס.

במקביל, ברצועת עזה חזרו להפגין בגדר הגבול, וכוחות צה"ל ששהו במקום ביצעו ירי הרחקה. הפלסטינים דיווחו על שני פצועים במרחב חאן יונס. גורמי ביטחון טוענים שככל הנראה נפצעו משיגור כושל ולא מאש צה"ל. בתוך כך, הזרוע הצבאית של חמאס ממשיכה לאיים על ישראל בתחנות הרדיו של עזה, ברקע ההפגנות בירושלים בימים האחרונים. 

"הלילה הזכיר לנו דברים שרצינו לשכוח" 

תושבי העוטף החלו לחזור לשגרה. "היה לילה סוער, לא ישנו. היו המון פיצוצים וצבע אדום. הזכיר לנו דברים שרצינו לשכוח. מי שחשב אחרת שוב הבין שהטילים והסכנה עדיין כאן", סיפרה מירב כנן, תושבת קיבוץ עין השלושה. "השיטה הזאת, להתגלגל מסבב לסבב, פשטה את הרגל. אנחנו דורשים מהממשלה פתרון ארוך טווח שלא נרוץ לממ"דים בכל סבב כזה".

"מי שחשב שהקורונה עצרה את זה התבדה, זה היה רק פסק זמן ועכשיו הכול מתפוצץ לנו בפנים. הסרת הנחיות אחרי שעתיים מזכירים לנו את ההנחיות בקורונה, פשוט לא הגיוני", הוסיפה. 

אביבה פולד, תושבת נתיב העשרה וראש צוות חירום במושב, סיפרה כי הירי "החזיר אותנו אחורנית, כשאומרים שאין פגיעה בנפש זה כלל וכלל לא נכון, הילדים רצו לממדים. המצב מבולבל. לפנות בוקר זה היה מאוד מפחיד. 15 שניות זה זמן קצר לרוץ לממ"ד".

לדבריה, "זה מחזיר אותנו להסלמות הקודמות. בכל עוטף עזה היו אזעקות ופיצוצים. אנחנו דורשים מהממשלה להפסיק זאת באופן מידי, אנחנו רוצים ודורשים רק שקט". 

הירי לעבר ישראל התרחש כשבוע בדיוק לאחר שחיל האוויר תקף מטרות ברצועה, בתגובה לשיגור רקטה שנפלה בשטח פתוח במועצה האזורית אשכול בליל שבת. מטוסי קרב וכלי טיס נוספים תקפו מתקן אימונים של חמאס, עמדת משגרי נ"מ, מפעל המשמש לייצור בטון לחפירת מנהרות טרור ואחסון אמצעי לחימה ותשתית של מנהרת טרור של הארגון.

למעשה מדובר בלילה שני ברציפות של ירי, לאחר שלילה קודם לכן התפוצצה רקטה בשטח פתוח סמוך לשדרות. בין המטרות שהושמדו בתגובה על ידי צה"ל - אתרים לייצור אמצעי לחימה, מנהרת הברחת אמצעי לחימה ועמדה צבאית של חמאס.

הירי הלילה לעבר ישראל התרחש כמה שעות לאחר שהפלגים בעזה איימו בתגובה על רקע העימותים האלימים בירושלים, במהלכם נפצעו עשרות פלסטינים. הלילה ההפגנות זלגו לשטחי יהודה ושומרון וכוחות מג"ב התעמתו עם מאות במעבר קלנדיה, קבר רחל ושער שכם.