משטרת ישראל מתגברת כוחות בירושלים; רקטה שוגרה לעבר ישראל

בכוחות הביטחון מעריכים כי הסיבה לירי הרקטות בדרום היא העימותים בירושלים, והחל מהערב גדודים של משמר הגבול יתגברו את העיר • למרות התחייבות חמאס למתווכים הבינלאומיים, לפני כשעה נורתה עוד רקטה לעבר ישראל

שוטרות במזרח ירושלים היום / צילום: Associated Press, Maya Alleruzzo
שוטרות במזרח ירושלים היום / צילום: Associated Press, Maya Alleruzzo

הדיונים הביטחוניים היום הובילו למסקנה עקרית כי אירועי ירושלים הם הזרז להסלמה ולירי הרקטות הלילה על יישובי עוטף עזה, ולכן ההחלטה נכון לעכשיו היא להתמקד בהם. כך, משטרת ישראל מתגברת את כוחותיה בגדודים של משמר הגבול, שיתפרסו החל מהערב ברחובות הבירה, ובעיקר במזרח העיר. בדיונים הוחלט על הכנות צבאיות למקרה שתהיה הסלמה ועימות נרחב יותר. 

הערכת גורמי הביטחון הייתה כי אם ימשכו המהומות בבירה, ובעיקר אם יהיו נפגעים, הירי מהרצועה עשוי להתחדש. בנוסף, גורמים בינלאומיים, המתווכים עם החמאס, הפעילו לחץ על ארגון הטרור מהרצועה שלא לאפשר ירי כזה. עם זאת, למרות התחייבות חמאס למתווכים הבינלאומיים, לפני כשעה נורתה עוד רקטה לעבר ישראל.

בכירי המערכת הביטחונית קיימו הערכת מצב

הרמטכ"ל רב אלוף אביב כוכבי ביטל את יציאתו לביקור מקצועי בוושינגטון ובישיבה עם קציני המטכ"ל וראשי זרועות הביטחון האחרות, הועלו כמה דרכי תגובה אפשריות להחלטת הדרג המדיני.

ישיבת הרמטכ"ל ביחד עם קציני המטכ"ל לאחר הירי מרצועת עזה הלילה / צילום: דובר צה"ל
 ישיבת הרמטכ"ל ביחד עם קציני המטכ"ל לאחר הירי מרצועת עזה הלילה / צילום: דובר צה"ל

הניתוח הצבאי-ביטחוני של הירי הלילה והתגובות האפשריות הוצגו בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ בישיבה שהתקיימה היום בקריה בתל אביב. בתום הערכת המצב, מסר נתניהו כי "סיימתי עכשיו הערכת מצב ביטחונית עם שר הביטחון, שר הבט"פ, הרמטכ"ל, ראש השב"כ ומפכ"ל המשטרה. מול רצועת עזה - הנחיתי להיערך לכל תרחיש. שמענו גם את הסקירה על המצב בירושלים מהמפכ"ל - אנחנו רוצים קודם כל להבטיח חוק וסדר. אנחנו שומרים על חופש הפולחן כמו כל שנה, לכל התושבים וגם לכל המבקרים בירושלים. אנחנו דורשים כרגע את מילוי החוק ואני קורא להרגעת הרוחות מכל הצדדים".

גנץ מסר כי "כרגע שקט בדרום, אבל אם השקט לא ישמר, עזה תיפגע קשות, אזרחית, כלכלית וביטחונית, ומי שישא באחריות הם ראשי החמאס. המשוואה ידועה להם וברורה מאוד. צה"ל ערוך לאפשרות של הסלמה, ונעשה את מה שנדרש כדי שהשקט ישמר".

מתיחות סביב הר הבית

הירי מהרצועה הלילה קטע חודשים ארוכים ללא ירי רקטות משמעותי לבד מהבלחות פה ושם, והוא נובע משילוב של כמה אירועים. האחד התקריות האלימות במזרח ירושלים, שחלקן התרחשו סביב מסגדי הר הבית. בתקשורת הפלסטינית הנרטיב הוא שישראל מנסה למנוע את ההגעה לתפילות בהר בחודש הרמדאן, אוסרת כניסת מתפללים מהגדה ומהרצועה ומטילה הגבלות גם על התושבים של מזרח ירושלים. זאת לצד המצעדים והקריאות לאלימות נגד ערבים מצד גורמי ימין קיצוני. דוברי חמאס וארגוני טרור אחרים ברצועה הציגו סיבה זו כהצדקה להפרת השקט היחסי.

לסוגיה הזו מצטרפת ההתנגדות הישראלית לקיומן של הבחירות לפרלמנט ולנשיאות הפלסטינית במזרח ירושלים. הרשות הפלסטינית מאותתת שההתנגדות הזו תביא לדחייה נוספת של הבחירות, שהיו אמורות להתקיים 16 שנים לאחר הבחירות הקודמות. חמאס, שקיווה להשיג בבחירות הישגים מול הפת"ח בגדה ובמזרח ירושלים, מתנגד לדחייה ומאשים את הרשות במציאת תירוצים לדחייה ואת ישראל בניסיון לטרפוד הבחירות.

לכך אפשר להוסיף את חוסר שביעות הרצון של חמאס מתהליך ההסדרה האיטי, שבמהלכו אמורים הצדדים לקדם גם מיזמים בתחומי התשתיות האנרגיה והמים. המצב הכלכלי ברצועת עזה אמנם במגמת שיפור אבל עדיין ירוד, והציבור, בעיקר בחודש הרמדאן, זועם על כך.

עוד סיבות: איראן ברקע דוחקת מזה זמן בארגונים ברצועה להסלים את המצב, כתגובה לפגיעה בה ובאנשיה בחודשים האחרונים. ואחרון - המשבר הפוליטי בישראל שמאותת לחמאס והארגונים כי ישראל תתקשה להגיב תגובה חריפה באמת במנהיגות המפולגת הנוכחית.

התגובה עשויה להיות משולבת

את האיתותים לירי הלילה ניתן היה לשמוע למרחוק בשבועות האחרונים, וגורמי ביטחון הזהירו את הדרג המדיני מפני הסלמה אפשרית, ואירועי ירושלים זירזו את התרחשותה.

ומה עכשיו? ישראל כאמור שוקלת תגובה חריפה כדי להראות לחמאס כי לא תקבל שבירת כלים מסוג זה. התגובה הזו עשויה להיות משולבת, צבאית בצורה של מתקפה יעילה וממוקדת יותר לצד אזרחית בעצירה של הכנסת סחורות או המיזמים התשתיתיים הגדולים. גורמים בינלאומיים שונים מנסים למנוע תגובה חריפה אמיתית העשויה לגרום להידרדרות נוספת.

שליח האו"ם למזרח התיכון תור ונסלנד פרסם הודעה ולפיה הוא מודאג מההסלמה בעזה ובירושלים ופועל עם כל הצדדים לבלום אותה. לדבריו, הפרובוקציות בירושלים וירי הרקטות מעזה חייבים להיפסק. "אני קורא לכל הצדדים לשמור על איפוק ולהימנע מהסלמה נוספת במיוחד במהלך הרמדאן והתקופה הרגישה כל כך מבחינה פוליטית בשני הצדדים", כתב.