החלטה היסטורית: ביידן אישר את ההכרה ברצח העם הארמני

יממה לאחר שעדכן את ארדואן על כוונתו, הכריז נשיא ארצות הברית כי ההרג ההמוני של הארמנים במלחמת העולם הראשונה יוכר כרצח עם, במהלך שצפוי להחריף את המשבר בין המדינות • שר החוץ הטורקי: "הצהרה פופוליסטית, אף אחד לא ילמד אותנו על עברינו"

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Reuters, Tom Brenner
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן / צילום: Reuters, Tom Brenner

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן הכריז היום (ש') כי בוושינגטון יכירו בטבח שבוצע בארמנים על ידי האימפריה העות'מאנית במלחמת העולם הראשונה כרצח עם. זאת, יממה אחרי שעדכן את נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן על כוונתו.

ביידן אמר כי הוא רואה בטורקיה, החברה בנאט"ו, בת ברית וכי הוא שואף לחזק את מערכת היחסים בין שתי המדינות. הוא הוסיף כי ההכרזה אינה באה במטרה להטיל אשמה, אלא לכבד את הקורבנות ולדאוג לכך שמקרים דומים לא יחזרו לעולם. בהודעת הבית הלבן נאמר כי ארצות הברית תמשיך לעודד את ארמניה וטורקיה לפעול לפיוס.

שר החוץ של טורקיה מוולוט קבוסוגלו הגיב ואמר כי באנקרה דוחים את הטענות "הפופוליסטיות" של נשיא ארצות הברית. "אף אחד לא ילמד אותנו על עברינו. אופורטוניזם פוליטי שווה ערך לבגידה בשלום ובצדק". בהודעה רשמית ששחרר משרד החוץ הטורקי נאמר כי להצהרה אין תוקף חוקי וכי היא עלולה "לפתוח פצעים עמוקים ביחסים בין שתי המדינות. אזרחי טורקיה לעולם לא יקבלו את ההצהרה האמריקאית, שמעוותת את ההיסטוריה". בהודעה שיצאה מארמון הנשיאות נאמר כי על ארצות הברית "להסתכל קודם על על העבר שלה עצמה". 

בישראל התקבלו תגובות אוהדות במערכת הפוליטית להכרה של נשיא ארצות הברית. יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר כי זוהי "הצהרה מוסרית חשובה של הנשיא ביידן. אמשיך להיאבק למען הכרה ישראלית ברצח העם הארמני. זו אחריותנו המוסרית כמדינת היהודים".

ח"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי השלב הבא הוא הכרה ישראלית ברצח העם: "זוהי הכרה היסטורית באחד הפשעים המתועבים של האנושות. הגיע הזמן שגם ישראל תתנקה מהאינטרסים הפוליטיים, תפעל למען הצדק הבסיסי ביותר - ותכיר ברצח העם הארמני. אסור שמדינת העם היהודי תתן יד לניסיונות למחוק את ההיסטוריה". 

עד היום כונו מעשי הטבח בזהירות על ידי הבית הלבן "הרשע הגדול". טורקיה מכירה בכך שארמנים רבים שחיו בתחומי האימפריה נהרגו בעימותים עם כוחות עות'מאניים במהלך מלחמת העולם הראשונה, אך היא טוענת שהמספרים היו נמוכים בהרבה ומכחשיה שמעשי ההרג היו שיטתיים ומהווים רצח עם. במשך עשורים ארוכים, הצעות להכיר ברצח העם הארמני נתקעו בקונגרס ונשיאי ארצות הברית נמנעו משימוש במונח זה בשל החשש לפגיעה ביחסים עם טורקיה, החברה עמה בנאט"ו, ולאור לחץ רב מצדה של אנקרה.

ב-2019 העביר הסנאט החלטה לא מחייבת המכירה בהרג ההארמנים כרצח עם, בצעד היסטורי שגרר תגובות זועמות בטורקיה. חבר הקונגרס הדמוקרטי אדם שיף וקבוצה של מאה מחוקקים משתי המפלגות שלחו השבוע לביידן מכתב שבו קראו לו לקיים את הבטחת הקמפיין שלו ו"לתקן טעויות בת עשרות שנים".