בטאלין רוצה לבנות לבלב מלאכותי לחולי סוכרת; משפחת היהלומנים פוזיילוב מאמינה בה

חברת הביומד הגישה טיוטת תשקיף לגיוס 20-30 מיליון שקל בת"א • בדוחותיה הערת עסק חי של רואי החשבון

הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף
הבורסה בתל אביב / צילום: שלומי יוסף

חברת בטאלין אשר מפתחת לבלב מתאי גזע להשתלה בחולי סוכרת מסוג 1 ו-2 שאינם מצליחים להפריש אינסולין באופן עצמאי, הגישה לאחרונה טיוטת תשקיף להנפקה בבורסה בת"א.

בטאלין מצטרפת לגל ההנפקות השוטף את הבורסה בשנה האחרונה, שכלל גם מספר חברות  ביומד בהן  ניתן למנות את היומן אקסטנשנז, סונוביה, שותפויות המו"פ אלמדה ואינפיניטי ואת חברת סופווייב של שמעון אקהויז שהגישה לאחרונה תשקיף הנפקה. בטאלין מעוניינת לגייס כ-20-30 מיליון שקל לפי שווי חברה של 80-90 מיליון שקל לפני הכסף. חברת החיתום רוסאריו מובילה את הנפקה .

בטאלין פיתחה כאמור לבלב מלאכותי, המבוסס על תאי לבלב אנושיים הנתמכים על ידי פיגום מתאי ריאה של חזיר. את הלבלב המלאכותי ניתן להשתיל אצל חולי סוכרת. כמו כן ניתן להשתמש ברקמה המלאכותית כדי לבחון תרופות לסוכרת .

בעבר נעשו מספר ניסיונות להשתיל תאי ביטא (תאים אנושיים מפרישי אינסולין מהלבלב) בחולי סוכרת כדי להחליף את תפקידו של הלבלב אשר חדל להפריש אינסולין. עד היום, רוב הניסיונות הללו לא הצליחו, בעיקר כי מערכת החיסון השמידה את התאים, או שהם לא הצליחו להתחבר למערכות החמצן וההזנה של הגוף ולהפוך לחלק ממנו, ובגלל זה לא שרדו .

הרעיון של בטאלין דומה ברמת העיקרון לפיתוח בתחום הסוכרת של חברת קדימהסטם, אשר נסחרת בבורסה בתל אביב לפי שווי של 56 מיליון שקל, בעיקר על בסיס מוצר אחר שלה לטיפול ב - ALS , ניוון שרירים, כאשר הסוכרת מהווה מוצר צדדי .

גורם המקורב לקדימהסטם אמר ל"גלובס" לאחרונה, כי ההבטחה במוצרי לבלב מלאכותי לטיפול בסוכרת הלכה ופחתה כאשר הגיעו לשוק מוצרים ש"סוגרים את המעגל". כלומר מוצרים שמודדים את הסוכר באופן רציף, משדרים את המידע למשאבת אינסולין, והיא בשיתוף עם המטופל, ובעתיד אולי אופן אוטונומי, מזריקה את כמות האינסולין הדרושה .

עם זאת בטאלין מאמינה בקטגוריה ,  בין היתר בזכות המכירה של חברה אחרת בתחום הלבלבים המושתלים, חברת Semma Therapeutics, על ידי חברת הפארמה Vertex לפי שווי של כ-950 מיליון דולר במזומן .  בנוסף, הרעיון של השתלה חד פעמית של לבלב מלאכותי שתחסוך למטופל את  ההתעסקות בטיפול ואת החרדה שמא משהו במעגל הסגור ישתבש, הוא מפתה עבור המטופלים ואולי גם עבור מערכת הבריאות. מפרסומי החברה בעבר, עולה כי המטרה היא להשתילו באופן זעיר פולשני בניתוח מהיר ומקומי .

המוצרים של בטאלין עדיין נמצאים לפני שלב הניסויים בבני אדם. עד כה השלימה החברה בהתחלה ניסויים בחיות, והיא נערכת לשלב הניסויים בבני אדם בחודשים אלה, וממתינה לאישור לביצוע הניסוי, בטווח של כ-8 חודשים. המוצרים צפויים להגיע לשוק, לדברי החברה, לא לפני 2025 למוצר הראשון ו-2027 לדור השני של המוצר .

בקופת החברה 16 מיליון שקל נכון לסוף שנת 2020, שנה בה נרשם תזרים חיובי מפעילות שוטפת, בסכום של 2.9 מיליון שקל, בעקבות מענקים שקיבלה בטאלין, לאחר שב-2019 היא רשמה תזרים שלילי של 3.8 מיליון שקל. בדוחות החברה כותבים רואי החשבון  כי הנהלת החברה מעריכה כי מקורות המימון העומדים לרשותה יאפשרו לה לממן את פעילותה עד מחצית 2022. אולם, התלות שלה במקורות מימון חיצוניים להמשך הדרך, מעלים ספקות משמעותיים לגבי המשך קיומה כעסק חי .

בכספי תמורת ההנפקה מתכננת החברה להשתמש בין היתר  למימון סיום 
הפעילויות הפרה-קליניות הכוללות ניסויי בטיחות ורעילות בחיות מעבדה, וידוא שינוע ויעילות  המוצר במתקנים באנגליה, להגיש את כל המסמכים הדרושים לקבלת אישור לביצוע ניסויים בבני אדם, ולהתחיל ניסוי ראשוני בבני אדם באנגליה .  עוד היא מייעדת את הכסף שיגוייס  לטובת מימון הניסויים הקליניים באנגליה ובארצות הברית עבור מוצריה הרפואיים כאשר  לצורך השלמתם היא תידרש לגיוס סכומים מהותיים נוספים מעבר לתמורת ההנפקה

בטאלין  הוקמה ב-2015 על ידי שוקי הרשקוביץ, בעבר ממייסדי החברות הבורסאיות די מדיקל ונקסטג'ן, ששתיהן לא הצליחו להגיע להכנסות מספקות ובסופו של דבר הפכו לשלדים בורסאיים. הרשקוביץ' היה גם יזם חברת סונוביה המפתחת ומשווקת בדים אנטי בקטריאליים ואנטי ויראליים ונסקה עם מגיפת הקורונה, כשפיתחה ושיווקה בעולם מסיכות אנטי ויראליות . 

החברה הוקמה על בסיס מחקריו של פרופ' אדוארדו מיטרני מהחוג לביוטכנולוגיה באוניברסיטה העברית. מנכ"ל החברה הוא ד"ר ניקולאי קוניצ'ר, בעבר בכיר בתחום המו"פ בחברות ARTSaVIT בתחום הסרטן, ו - AVA Biodefender בתחום האנטי ויראלי .

עד היום גייסה בטאלין  כ-19 מיליון שקל. היא קיבלה בעבר מענקים מהאיחוד האירופי במסגרת תכנית הורייזן 2020 בגובה 3.6 מיליון אירו ומענק מרשות החדשנות בגובה 2.3 מיליון שקלים .

בעלי המניות של החברה הם המייסד הרשקוביץ' ובני משפחתו (23%), חברה בבעלות מומחה הסייבר זוהר פנחסי (20%), כשמשקיעה מפתיעה בסבב הסיד היא משפחת היהלומנים פוזיילוב, המחזיקה כעת 9.7% לאחר השקעה של כ-2.5 מיליון שקל בשנת 2018. אליהו יוסף, גיסו של פנחסי, מחזיק 7.9%, איש הביטוח ברק לשם מחזיק 7.7%, קבוצה של משקיעים מסין מחזיקה 6.4% .

החברה גייסה לועדה המדעית המייעצת שלה שני זוכי פרס נובל, פרופ' אריה ורשל, זוכה בפרס נובל לכימיה לשנת 2013, שמתמחה בתחום התכנון המדוייק של תרופות, ופרופ' סידני אלטמן, שזכה בפרס בתחום הכימיה ב-1987, והוא עצמו סוכרתי. בטאלין זכתה בפרס הסטארט אפ החדשני בתחום הפארמה בכנס Mixiii Biomed בשנת 2017 .