הבנק העולמי יקצה 20 מיליון דולר להאצת פיתוח דיגיטלי בשטחים

המענק מיועד להרחבת הגישה לשירותי אינטרנט בפס רחב מהיר ולאפשר פיתוח שירותי ממשל אלקטרוניים במסגרת פרויקט הדיגיטציה בגדה המערבית ועזה

רצועת עזה / צילום: שאטרסטוק
רצועת עזה / צילום: שאטרסטוק

הבנק העולמי אישר מענק בסך 20 מיליון דולר להרחבת הגישה לשירותי אינטרנט בפס רחב מהיר ולאפשר פיתוח שירותי ממשל אלקטרוניים במסגרת פרויקט הדיגיטציה בגדה המערבית ועזה.

לפי הודעת הבנק, הפרויקט נועד לסייע לפיתוח חברתי-כלכלי ולהגביר את החוסן הציבורי למשברים, כגון משבר ה-COVID-19, על-ידי כך שיאפשר לפלסטינים חיבור לאינטרנט, גישה לשירותים אלקטרוניים ולניהול עסקים באינטרנט.

בשל מגבלות תדרים, הרשות הפלסטינית הייתה מהמקומות האחרונים במזרח התיכון וצפון אפריקה ((MENA) שהשיקו G3 (בשנת 2018), ובעזה עדיין משתמשים ברשת G2, כאשר הכיסוי הסלולרי הוא הנמוך ביותר באזור. הפרויקט החדש נועד להרחיב את אפשרות הגישה לאינטרנט על-ידי תמיכה בפיתוח תשתית סיבים אופטיים, בהתאם להחלטת הרשות להקים חברה לאומית לפיברואופטיקה. בנוסף, צעד זה יסייע ליצור סביבה מדינית תומכת למגזר התקשורת, על-ידי הפעלת רגולטור - הרשות הפלסטינית - לפיקוח על תקשורת וטכנולוגיית מידע (IT).

הפרויקט נוקט בגישה הדרגתית בכדי להבטיח תוצאות ברות-קיימא, ומתחיל מסיוע טכני שיסייע למשרד התקשורת וטכנולוגיות המידע לזהות את המודלים האופטימליים לרכישת שירותי רוחב פס ואינטרנט מהיר. הפרויקט יאפשר לממן רכישת אינטרנט פס רחב לסניפי דואר נבחרים שיכולים לשמש כנקודות גישה דיגיטליות. לאחר מכן, יממן משרד התקשורת ו-IT מחצית מהעלות הכוללת הנדרשת, אך הפרויקט יבחן אפשרויות פיננסיות נוספות באמצעות בדיקת היתכנות ויישר קו עם שותפים-תורמים המעוניינים לתמוך בשינוי דיגיטלי.

בנוסף, הפרויקט יתמוך ביצירת מספר שירותי ממשל אזרחיים דיגיטליים, שיהיו נגישים לציבור באמצעות פורטל מאוחד ומרכז חירום דיגיטלי לאירועי חירום ברחבי הגדה המערבית. כמו כן, הפרויקט יממן את התחזקות הסביבה המשפטית והרגולטורית המאפשרת לספק שירותי ממשל לאזרח וממשל לעסקים.

נכון להיום חסרים מספר אלמנטים משמעותיים בפיתוח הדיגיטלי הפלסטיני, כגון חקיקה בנושא גישה למידע, הגנה על נתונים אישיים, אבטחת סייבר וחתימות דיגיטליות. זה בנוסף למימון השלב הראשון בפיתוח מערכת רכש אלקטרוני ממשלתית במשרדים ממשלתיים בעלי הוצאות גבוהות.

ג'רום בזינה, מומחה בכיר לפיתוח דיגיטלי ומנהל צוות משימות משותף בפרויקט , מסר כי "עבור הפלסטינים, במיוחד אלה המתגוררים באזורים מרוחקים, גישה דיגיטלית לשירותים ציבוריים תגביר את היעילות ותענה על צרכיהם הפרטיים והעסקיים. הפרויקט החדש מתעדף מודל של אספקת שירות ממוקד אזרח. בתור התחלה יפותחו שירותים אלקטרוניים נבחרים, ותובטח מעורבות אזרחית באמצעות מנגנוני שיתוף הציבור".

קנתן שנקר, מנהל אזורי בבנק העולמי הממונה על הגדה המערבית ורצועת עזה, מציין כי קידמה דיגיטלית תסייע גם להתגבר על קשיי התנועה בתוך הגדה, ובין הגדה לרצועה: "בהקשר של מגבלות על תנועת אנשים וגישה של סחורות, שהוחמרו עוד יותר עקב משבר ה-COVID-19, הפוטנציאל של הכלכלה הדיגיטלית לשגשג למרות אילוצים כאלה הופך אותה ליעד מבטיח לפיתוח כלכלי ויצירת משרות יוקרתיות. הפוטנציאל עצום עבור האוכלוסייה הצעירה המתמצאת בטכנולוגיה, והדבר יסייע גם לגשר על החלוקה המגדרית הדיגיטלית בתקופות של מגבלות תנועה וריחוק חברתי".