הראל מגדילה חשיפה לנדל"ן יזמי: במגעים להשקעה של 50 מיליון שקל בחברת עץ השקד

המגעים הם להשקעה ב-20% מחברת הבנייה הפרטית לפי שווי של 250 מיליון שקל • סמנכ"ל בהראל אמר לאחרונה: "הבנו שאם רוצים להשיג תשואות גבוהות יותר, צריך להתחיל משלב הייזום"

איציק טאוויל / צילום: מיה כרמי־דרור
איציק טאוויל / צילום: מיה כרמי־דרור

קבוצת הביטוח והפיננסים הראל מרחיבה את השקעותיה בשוק הנדל"ן למגורים בישראל. לגלובס נודע כי הראל מקיימת מגעים לרכישת 20% מחברת הנדל"ן הפרטית עץ השקד, בהשקעה לתוך החברה שמוערכת ב-50 מיליון שקל ומשקפת שווי חברה של 250 מיליון שקל. השותפים המייסדים בעץ השקד הם יו"ר החברה אבי מנדלר, ניל טרובוביץ ובארי כהן. מנכ"ל החברה הוא יניב שפטניצקי.

עץ השקד העוסקת בתחומי הייזום והביצוע בענף המגורים בישראל, הוקמה בשנת 2007 וממוקמת בנתניה. לפי אתר האינטרנט שלה היא משווקת כיום מספר פרויקטים, בין היתר בעכו, יבנה, קיסריה, בת ים וירושלים. חלק מהפרויקטים מבוצעים עבור חברות נדל"ן אחרות, והיא פועלת גם במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. לעץ השקד יש גם פעילות שאינה בתחום הנדל"ן למגורים - בין השאר היא בונה מרכז מסחרי בטירת כרמל ומבנה ציבור בעפולה.

השקעה שנייה בשוק המגורים, אחרי חנן מור

עבור הראל אין זו השקעה ראשונה בחברת נדל"ן שפעילה בשוק המגורים. בתחילת השנה היא השקיעה 40 מיליון שקל בחברת הנדל"ן היזמית חנן מור הנסחרת בבורסה, בה היא מחזיקה כיום בכ-9% מהון המניות (חלק מהמניות הוחזקו עוד קודם להקצאה בינואר האחרון); מאז ההשקעה עלתה מניית חנן מור בכ-25% ושווי ההחזקה של הראל עומד על 62 מיליון שקל.

לכאורה, ענף הנדל"ן למגורים נחשב למסוכן יחסית, אך לנוכח הציפיות להמשך עלייה במחירי הדיור על רקע סיום תוכנית מחיר למשתכן, והביקושים הגדלים מצד משקיעים ומתעשרי הייטק, גם חברות הביטוח מבקשות להצטרף לחגיגה. 

כתבה של הדס מגן שפורסמה בגלובס בנובמבר האחרון, מיפתה את השקעות הנדל"ן של הגופים המוסדיים בישראל. איציק טאוויל, סמנכ"ל בכיר בהראל ומנהל אגף האשראי והנדל"ן בקבוצה, סיפר על התיק שהיקפו היה אז 16 מיליארד שקל, ואמר כי בהראל מזהים פוטנציאל בתחומי המגורים לסוגיהם.

לדבריו, "נכון שבישראל אנחנו קצת אחרי העולם בכל מה שנוגע לדיור להשכרה, אך אלה תהליכים שהוכיחו את עצמם בחו"ל ואין סיבה שזה לא יעבוד בישראל. סיפקנו מימון לשישה פרויקטים של דירה להשכיר כאן, וזה עובד יפה מאוד, ואין סיבה שהתחום הזה לא יתרחב".

עוד אמר טאוויל כי "הבנו שאם רוצים להשיג תשואות גבוהות יותר, צריך להתחיל משלב הייזום. בארץ שוק המוכרים וקונים לא פעיל מדי ועד שיש עסקה, מגיעות קרנות ריט והחברות הגדולות בבורסה. לכן חשבנו שהדבר הנכון הוא הייזום". הוא סיפר כי בעקבות הקורונה נעשו בהראל הרבה תהליכי חשיבה לגבי המשך הפעילות.

"כבר בשנה שעברה", הוסיף, "החלטנו לצמצם נכסי משרדים, כי הייתה לנו נטייה גדולה למשרדים ורצינו לגוון. אנחנו לא פוסלים עסקאות משרדים, אך נקפיד יותר שמראש יהיה שוכר עוגן". מעבר לכך, הוא ציין כי הראל החליטה להתמקד בתחומי הלוגיסטיקה והדאטה סנטרס. 

השקיעה עד 150 מ' ד' בקרן נדל"ן

השקעת נדל"ן אחרת של הראל עליה נודע בשבוע שעבר, היא בקרן הנדל"ן Breakthrough Properties המשותפת ליזם הביומד פרופ' אריה בלדגרין ולחברת הנדל"ן האמריקאית Tishman Spayer. הקרן שהוקמה ב-2019 עוסקת בהשקעה בנדל"ן למוסדות מחקר - למשל מתחמי מעבדות, קמפוסי מחקר ותעשייה למדעי החיים, במטרה ליצור סביבה המעודדת שיתוף פעולה בין חוקרים. הקרן גייסה בנובמבר שעבר מיליארד דולר. השקעת הראל צפויה לעמוד על 100-150 מיליון דולר.