פרופ' נחמן אש: "קורא לאנשים בעת הזו לצמצם את הטיסות לחו"ל"

עם זאת, פרויקטור הקורונה אמר כי "החיסונים יעילים בצורה מקסימלית, ולא נראית בשעה זו עלייה בהדבקות המחוסנים" • לדבריו, "בקרוב נודיע על הארכת התוקף של התו הירוק, לאחר שנסיים את הבדיקה ונקבל החלטה לגבי אוכלוסיות שונות"

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש / צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן
פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש / צילום: דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

"בקרוב נודיע על הארכת התוקף של התו הירוק, לאחר שנסיים את הבדיקה ונקבל החלטה לגבי אוכלוסיות שונות. זאת, בהתאם לנתונים אחריהם אנחנו עוקבים, כדי לוודא שאנחנו נמצאים באזור בטוח" - כך אמר היום (א') פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, בתדריך שקיים לתקשורת. עם זאת, אש לא סיפק פרטים נוספים בנוגע לפרק הזמן הנוסף שיינתן לתו.

בזמן שהתחלואה בקורונה בישראל יורדת, כ-10% מהמקרים החדשים המאומתים בתקופה האחרונה הם חוזרים מחו"ל. על כך אומר פרופ' אש כי "התחלואה המיובאת מחו"ל מדאיגה אותנו. ככל שמספר המאומתים יקטן באופן מקומי, מספר החולים המאומתים לאחר שהגיעו מחו"ל יעלה".

יחד עם זאת, הפרויקטור הוסיף כי "החיסונים יעילים בצורה מקסימלית, ולא נראית בשעה זו עלייה בהדבקות המחוסנים. אנחנו קוראים לאנשים בעת הזו לצמצם את הטיסות לחו"ל. גם תהליך הטיסה בשדות התעופה וגם השהייה בחו"ל עלולה לגרום להדבקות. עדיף לדחות את הטיסה לזמנים בהם המחלה תרד במדינות שונות בעולם. אנחנו קוראים לאנשים להימנע מטיסות לא חיוניות".

בשל הצורך לנהל את מגמות התחלואה אל מול שערי נתב"ג הפתוחים, אמר אש כי "נכון לעכשיו הגדרנו את 7 המדינות אליהן יש אזהרת מסע. זה דינמי, אנחנו נבחן את זה בכל שבוע ונחליט האם להוסיף או להסיר מדינות מהרשימה, בהתאם לתחלואה ולהימצאם של וריאנטים שונים. אנחנו בוחנים צעדים נוספים שיש לבצע כדי לשמור על כניסת תחלואה מבחוץ. בין השאר, בידוד למחוסנים השבים ממדינות לגביהן יש אזהרת מסע. ככל שנראה שהנתונים מצדיקים זאת, המדיניות תשתנה".

למרות שהסיכון הגובר בעת הזו הוא בעיקר הגעה לארץ דרך נתב"ג, במשך חודשים ארוכים לא מחכה הציבור להתחלת שימוש בצמידי אכיפת הבידוד. יחד עם זאת, עד היום לא הושלם התהליך. על כך אמר אש: "אנחנו בתהליך של הכנסת הצמידים. זה תהליך ארוך, גם לטעמי. אנחנו צריכים להשלים את התהליך המחשובי והרגולטורי, כולל אישור בוועדת החוקה בכנסת. אנחנו מחכים שהיא תוקם, כדי שנוכל לקיים את התהליך הזה. אני מקווה שזה יקרה בקרוב. נכון להיום קשה לנו לאמוד עד כמה הנדרשים לבידוד מקפידים על כך. כשהמשטרה אוכפת את הבידודים, היא לרוב מוצאת את האנשים בביתם כנדרש. אני מקווה שזה מבטא מצב שבו האנשים אכן שומרים על הבידוד".

באשר למבצע חיסונים נוסף, לדברי אש, במשרד הבריאות מעריכים כי בעתיד נזדקק למנת חיסון נוספת - בין אם כשנה לאחר ביצוע החיסון הראשון או לאחר פרק זמן ארוך יותר. בשלב זה אין ודאות מחקרית בנושא, והוא נמצא במעקב בגופי המחקר והתרופות בעולם.

נתוני התחלואה בילדים יורדים, למרות שהיא מהווה כ-50% מהמאומתים בכל יום. יחד עם זאת, אש נותן דוגמה לשרשראות הדבקה שעדיין מתרחשות. לדבריו, "היה אירוע חריג של הדבקה בפרדס חנה-כרכור, בו נדבקו 45 אנשים, בהם 38 ילדים. השרשרת התחילה משני הורים לא מחוסנים שנדבקו. אחד הילדים לא שמר על בידוד לפני שאומת, ופגש בחברים רבים בבית הספר ובצופים. בין הנדבקות - שתי אימהות מחוסנות. גם בתקופה הזו ייתכנו הדבקות המוניות".