אינטל | פרשנות

מחסור עולמי בשבבים והמכירות מתכווצות: אינטל עקפה את התחזיות, אז למה המשקיעים מאוכזבים?

ענקית השבבים עקפה את תחזיות האנליסטים בחצי מיליארד דולר והגביהה את צפי ההכנסות, אך המניה צנחה לאחר שפרסמה את דוחותיה בסוף השבוע • מנכ"ל אינטל כינה את חבילת הסיוע של ממשל ביידן לתעשיית השבבים בהיקף 50 מיליארד דולר "לא מספיקה", והזהיר מפני הצניחה בחלקה של תעשיית השבבים האמריקאית בעוגה העולמית

מעבדה של אינטל / צילום: אינטל
מעבדה של אינטל / צילום: אינטל

מדוע נפלה מניית אינטל בתום רבעון מצוין, שבו עקפה ענקית השבבים את תחזית האנליסטים בכחצי מיליארד דולר, והכניסה 18.6 מיליארד דולר, אחוז בלבד פחות מהתקופה המקבילה?

מדוע גם העדכון מעלה של תחזית ההכנסות השנתית מ-72.32 מיליארד דולר ל-72.5 לא סייע למניה שירדה ביותר מ-5% ביום המסחר הגרוע ביותר שלה מאז אוקטובר?

עליות מקבילות של קרוב ל-5% ו-3% במניות המתחרות AMD ואנבידיה הדגישו עוד יותר את הצניחה של אינטל.

באחרונה נהנתה אינטל דווקא מחדשות טובות. בראשן, חזרתו לאינטל של פטריק (פט) גלסינגר ומינויו למנכ"ל. ידיעה שהתקבלה בברכה בשוק. לאחר מכן הגיעה ההודעה כי החברה פתרה את משבר העיכובים בתחילת הייצור בטכנולוגיית 7 ננומטר.

בסוף השבוע שעבר לא עזרה למניית החברה העובדה שאינטל המשיכה וחיזקה את הידיעות על פתרון משבר הייצור ב-7 ננומטר, ועל התחלת שיווק של מעבדי 7 ננומטר ראשונים ב-2023.

משבר הקורונה הפנה, כך נראה, את זרקור המשקיעים מהישגים קצרי טווח, לאתגרים ארוכי טווח מולם ניצבת אינטל. בראש האתגרים הללו נמצאת כמובן התחרות שרק הולכת וגוברת - מכל הכיוונים - הן בחזית הפיתוח, מול AMD ואנבידיה והן בחזית הייצור מול TSMC הטיוואנית.

ככל שהולך משבר הקורונה ומתמשך, וככל שהשלכותיו השליליות הולכות ומתבהרות, הקשיים בחזית הייצור, ואתגרי התחרות, מפנים מקום לעוד אתגרים, לא פחות פשוטים.

אל האתגרים הללו, שלא נולדו היום, מצטרפות ההשלכות קצרות הטווח של משבר הקורונה, שהיקפן כאמור רק מתחיל להתבהר, ובראשן הפגיעה בשרשרת האספקה. זו כבר פוגעת בכמה תעשיות, ובראשן תעשיית הרכב.

בסמסונג, למשל, כבר הזהירו מפני אפשרות שהיא תיאלץ לדחות לשנה הבאה את השקת מכשירי הפרמיום שלה. סמסונג עצמה, יש להדגיש, אומרת זאת לא רק כצרכנית שבבים, אלא גם כאחת מיצרניות השבבים הגדולות בעולם.

לפגיעה הזו מתווספת תוספת ביקוש אותה מתדלק תהליך הטרנספורמציה הדיגיטלית המואצת העובר על העולם בעקבות משבר הקורונה. צריכת הדאטה ההולכת וגוברת מצד משתמשים פרטיים וארגוניים שעברו לבצע עוד ועוד פעולות מרחוק ולצרוך עוד ועוד שירותים דיגיטליים, יחד עם גידול בכמות המכשירים האלקטרוניים, מגדילים את הביקוש לשבבים, הן במכשירי הקצה והן בדאטה סנטרים. אי העמידה העולמית בביקוש, רק מגדילים את תשומת הלב שניתנת לאינטל ולאתגרים הקשים שניצבים בפניה.

על החולשה של התעשייה, חולשה שמשפיעה לא רק על אינטל, דיבר גלסינגר בסוף השבוע בשידור באתר יאהו פייננס. "הנתח של ארה"ב בתעשיית השבבים העולמית שעמד על 37% אחוז לפני שני עשורים עומד כיום על 12% ועלול לרדת מתחת לזה", הזהיר מנכ"ל אינטל הטרי פט גליסנגר, שזהו הרבעון הראשון בהנהגתו עליו היא מדווחת.

גלסינגר התייחס לחבילת הענק להשקעות בתשתית של ממשל ביידן, ש-50 מיליארד מתוכו יושקעו בחיזוק תעשיית השבבים האמריקאית. לדברי גלסינגר השקעה זו מסייעת, אך אינה מספיקה כדי להביא ליישום החזון שאני מציע".

גלסינגר טען כי "זהו (שבבים) דבר שחשוב לכל אספקט של האנושות הכל נעשה דיגיטלי יותר ועל הייצור שתומך בכך מתבצע במקומות אחרים. ראינו את השיבושים בשרשרת האספקה במהלך הקורונה. עלינו לעצור את הצניחה ולהתחיל להתרומם".

התחרות מטייוואן 

אינטל מצדה תשקיע אמנם כ-20 מיליארד דולר בפעילות הייצור, ותגייס אלפי מהנדסים, אך צעדים אלה מתגמדים לעומת ההשקעה הצפויה של המתחרה, ענקית הייצור הטייוואנית TSMC.

זו, צפויה להשקיע בשלוש השנים הקרובות כ-100 מיליארד דולר בהגדלת קיבולת הייצור, אחרי שנים של השקעות עתק שהביאו אותה לפתוח פער קשה לגישור מול אינטל ולמובילה עולמית. לא רק ש-TSMC מייצרת כבר עתה בטכנולוגיות 7 ננומטר שאינטל רק נכנסת אליה, אלא שהיא מייצרת כבר ב-5 ננומטר ובכוונתה אף להתחיל בייצור ב-3 ננומטר עוד השנה.

נטל ההשקעות שניצב בפני אינטל, הן בפיתוח, כדי לעמוד בתחרות מול AMD ואנבידיה, והן בייצור, כבר נותן את אותותיו. בדוחות שפורסמו בסוף השבוע שעבר היא הורידה במעט את התחזית לרווח ברבעון הקרוב, למרות שעדכנה מעלה את צפי ההכנסות. צפי ההכנסות צפוי לעמוד על 17.8 מיליארד דולר לעומת 17.59 קודם לכן, אך תחזית הרווח ירדה מ-1.09 דולר למניה ל-1.05 דולר.

סמנכ"ל הכספים של החברה ג'ורג' דיוויס תלה בשיחה עם רויטרס עם ההפחתה בשדרוגים ביכולות הייצור שלה ב-7 וב-10 ננומטר. ואילו אנליסט Summit Insights Group קינגאי צ'אן המשיך את קו ההסבר וטען שלנוכח איכות המוצרים של AMD, המתחרה הישירה בתחום המעבדים הראשיים (CPU), אינטל מקשה להעלות מחירים כדי לסבסד את ההשקעות בייצור.

למרות זאת, בשיחת האנליסטים תלה המנכ"ל גלסינגר את הירידה במניה דווקא באירועי קצרי טווח וטען כי "המניה יורדת היום בגלל התמקדות לא הגיונית באתגרים קצרי טווח". גלסינגר אמר לאנליסטים כי "אם כבר, במחירים נמוכים שכאלה אני מתפתה לקנות מניות אינטל", והוסיף - "אולי גם לכם כדאי".

באתגרים קצרי טווח התכוון גלסינגר לירידה של 20% במכירות בסגמנט המרכזי של החברה - תחום הדאטה סנטרים. גלסינגר הודה כי בעבר "התקבלו החלטות גרועות, שעתה עלינו לפתור", והבטיח כי המומנטום יגדל מרבעון לרבעון השנה גם בחזית המוצר וגם בחזית הייצור.

הנהלת אינטל: מהאטה לזינוק בהמשך השנה

הנהלת החברה תרצה את הצניחה במכירות, שפספסה את התחזיות, בשני פקטורים. הסבר אחד הוא העובדה שברבעון המקביל ב-2020 חל זינוק חד בהכנסות החברה הכוללות, ובתחום הדאטה סנטרים בפרט (23% ו-34%).

ההסבר השני מפנה את תשומת הלב למחזורי "עיכול" של מלאים, על ידי הלקוחות. על פי הסבר זה, מגמת ההאטה צפויה להמשיך גם ברבעון הנוכחי, אך החדשות הטובות הן שמגמה זו צפויה להתהפך ולהפוך לזינוק בהמשך השנה, עם צפי לזינוק חד ברבעון הרביעי.

האנליסטים, עם זאת, ניסו להפנות את תשומת הלב לתחרות הגוברת מצד AMD בתחום השבבים לדאטה סנטרים כסיבה נוספת לחולשה של אינטל. וכן למעבר לפיתוח עצמי של שבבים בידי עוד ועוד מענקיות הטכנולוגיה כמו אפל או גוגל.

באינטל התעלמו מהטענות, ובחרו עם זאת להפנות את תשומת הלב לכך שאחת הסיבות לירידה במכירות בתחום הדאטה סנטר היא עלייה במכירות של מוצרים בעלי תימחור נמוך. השאלה עד כמה מהירידה בהכנסות קשורה לתחרות עם AMD תיאלץ כנראה להמתין לפרסום הדוחות הרבעוניים שלה בהמשך השבוע.