זיו אבירם ספג הפסד משפטי בזירת הקנאביס: לא יוכל לנהל הליך בקנדה

מייסד מובילאיי ספג הפסד ביניים בקרב המשפטי שהוא מנהל מול עדן בר טל, מייסד חברת הקנאביס "סבבה" ולשעבר מנכ"ל משרד התקשורת • ביהמ"ש בקנדה דחה את תביעתה של חברת מדיקיין שבשליטת אבירם להצהיר שבר טל לא מחזיק במניות החברה • שווי המניות שבלב המחלוקת מוערך בכ-110 מיליון דולר

זיו אבירם / צילום: איל יצהר
זיו אבירם / צילום: איל יצהר

המיליארדר זיו אבירם, מייסד מובילאיי, ספג הפסד ביניים בקרב המשפטי שהוא מנהל מול עדן בר טל, מייסד חברת הקנאביס "סבבה" לשעבר מנכ"ל משרד התקשורת ומי שהיה מיועד למנכ"ל המשרד לשת"פ אזורי. זאת, לאחר שבית משפט בקנדה דחה את התביעה שהגישה מדיקיין שבשליטת אבירם ושנוסדה בקנדה.

במסגרת התביעה ביקש אבירם להצהיר כי בר טל לא מחזיק במניות מדיקיין, שאליה הועברו זכויות בעלי המניות ב"סבבה". שווי המניות שבלב המחלוקת מוערך בכ-110 מיליון דולר. בית המשפט בקנדה קבע כי הפורום המתאים לבירור המחלוקת הוא בישראל ולא בקנדה. זאת, בניגוד לעמדת מדיקיין.

ההחלטה היא חלק ממאבק שמנהל בר טל, מול אבירם ומדיקיין, בטענה כי אבירם מנסה לנשל ממנו את חלקו במניות החברה (14.1%). זאת לדבריו, לאחר שסירב למכור אותן תחת איומים "בנזיד עדשים".

"סבבה" הוקמה ב-2018 לשם פיתוח פעילות בינלאומית בתחום הקנאביס על ידי בר טל שכיהן כנשיא, יו"ר ומנכ"ל, יחד עם אבי צור ורועי אוחיון, יוצאי חברת הקנאביס "בטר", ועם שותף אמריקאי, מייק סיטרון. לאחר הקמתה השקיע בה אבירם 3 מיליון דולר.

בתביעת בר טל נגד מדיקיין, נטען כי בתחילת 2019 עמדה "סבבה" בפני הצעה למיזוג עם חברה קנדית ולהנפקה בשווי מיליארד דולר. אבירם, שהיה בעל מניות מיעוט ב"סבבה", ביקש לסגת מהמשא-ומתן ושכנע את בר טל והמייסדים כי הוא מסוגל לעשות עם "סבבה" מה שעשה עם מובילאי, שאותה הנפיק ומכר ב-15 מיליארד דולר.

לפי הנטען, אבירם הציע לספק את המימון הנדרש להמשך התפתחות החברה, והמייסדים הסכימו.

לפי התביעה, כתנאי למימון, דרש אבירם להגדיל את חלקו ב"סבבה" מ-8.5% ל-40% ללא השקעה. כן ביקש להקצות מניות למקורביו חגי גרינשפון ויוסי בן עמרם, ולמנות את האחרון למנכ"ל במקום בר טל. "סבבה" הסכימה, ואבירם הפך לבעל השליטה בחברה.

עוד נטען כי על רקע מחלוקת סביב מכירת מניות המשקיע האמריקאי שביקש לפרוש, הציע גרינשפון להקים חברה חדשה בשם מדיקיין ולהעביר את פעילות "סבבה" אליה ללא המשקיע האמריקאי.

במקביל, הוחלט כי מניות המייסדים והמשקיעים יוחזקו בנאמנות על ידי גרינשפון, כדי להגן על מדיקיין מתביעות. החלטה זו הביאה את בר טל למצב הנוכחי שבו מניותיו מוחזקות בנאמנות, ולכך שאבירם טוען כי אין לו זכויות בחברה.

בר טל טוען, באמצעות עורכי הדין אלון פומרנץ, שבתאי מיכאלי ורעות בייץ ממשרד ליפא מאיר, כי הוצעו לו "הצעות מגוכחות" למכור את חלקו. לדבריו, בא-כוחו של אבירם, עו"ד זאב שרף, אמר לו כי אם לא יסכים, לא יקבל כלום. "אבירם מנצל באופן כוחני את עוצמתו הכלכלית מול ברטל, שהינו בעל יכולת כספית מוגבלת", טען. בעקבות סירובו של בר טל למכור, הגישה מדיקיין, באמצעות עו"ד אייל רוזובסקי, את התביעה בקנדה. מדיקיין לא מסרה תגובה. 

*** גילוי מלא: עדן בר טל כיהן בעבר כדירקטור בגלובס.