סלולר | בלעדי

הירדנים שיבשו קליטה סלולרית בישראל למשך שבוע, עד שהשגרירות בעמאן נאלצה להתערב

במסגרת פעילות צבאית של הירדנים, שובשה הקליטה הסלולרית החודש למשך שבוע בפרטנר, בהוט מובייל ובסלקום, במספר אתרים ברחבי הארץ שממוקמים באזורים גבוהים • שגרירות ישראל בירדן התערבה, וההפרעות שככו, אך לא בטוח שלא יחזרו

אנטנת סלולר / צילום: שאטרסטוק
אנטנת סלולר / צילום: שאטרסטוק

הפרעות לרשתות סלולריות התגלו בשבועות האחרונים מכיוון ירדן, ואילצו את ישראל לפנות לשלטונות הירדנים במטרה לעצור אותן. ההפרעות היו בהיקף נמוך ממה שהיה לפני מספר שנים מול מצרים, ואולם גם הפעם, כמו אז, התבקש צה"ל להתערב וכך נעשתה פנייה לשגרירות ישראל בירדן שטיפלה בנושא.

ההפרעות התגלו בכמה אתרים שממוקמים יחסית בגובה רב (נוף הגליל ועלי בעיקר, ובעוד כמה מקומות בהיקף קטן) ושיבשו את הקליטה באותם אזורים ברשתות סלקום ו-PHI שמשותפת לפרטנר ולהוט מובייל.

ההפרעות שיבשו לאורך כמה ימים את הקליטה עד שבעקבות שיחות מול החברות הסלולריות התברר כי ככל הנראה פעילות צבאית של הצבא הירדני בתקופת המתיחות שהייתה שם לאחרונה גרמה לפגיעה גם באתרים ישראליים.

לגלובס נודע כי הצבא הירדני הפעיל משבשי תדרים שחוסמים אזורים שלמים לשימוש בסלולר תקין. מדובר בפעילות שנועדה אמנם לחסום אזורים מוגדרים בירדן אבל על הדרך הדבר הפריע ושיבש את תקינות הרשתות גם בארץ.

נראה שהירדנים לא בדיוק מתחשבים בצרכי הסלולר של תושבי נוף הגליל ועלי במסגרת הפעילות הצבאית שלהם.

ההפרעה הירדנית דומה מאוד להפרעה שהפעילה מצרים כלפי ישראל. אז דובר על הפרעה מכוונת ויזומה כיוון שהמצרים טענו שישראל פועלת בתדרים שאסור לה לפעול בהם על פי אמנות בינלאומיות שמשבשות את הקליטה אצלה, ולכן בתגובה הפעילו באגרסיביות משבשים שהשביתו את הקליטה הסלולרית בכל עוטף עזה ולעתים אף במקומות מרוחקים יותר.

בצה"ל ובמשרד התקשורת ניסו אז לומר שמדובר בהפרעות של המצרים נגד פעילות דעאש בסיני. בפועל זה לא מה שקרה וישראל ניסתה בכל דרך דיפלומטית להבטיח שהיא מטפלת בהפרעות מצידה. משלחות ישראליות טסו לקהיר כמה וכמה פעמים כדי להסדיר את הבעיה וישראל התחייבה ופינתה חלקית את התדרים הבעייתיים שהפעילו סלקום ופלאפון.

כרגע נראה שהיוזמה בכל אופן נמצאת בידי הירדנים, וברצותם להפעיל משבשים הם יעשו זאת מבלי להתחשב יותר מדי בצרכי הסלולר של תושבי האזור. הפרעות תדרים שנגרמות על ידי פעילות צבאית נרשמות לא רק מכיוון היבשה אלא גם מכיוון אוניות מלחמה שמשייטות באזור הים התיכון וגם כן מפעילות מערכות קשר שפוגעות באיכות הסלולר לעתים קרובות.