תוקפי ראש ישיבת יפו לא הואשמו בתקיפה ממניע גזעני

התביעה המשטרתית האשימה את אחמד ומחמוד גרבוע בתקיפה בצוותא של ראש ישיבת יפו הרב אליהו מאלי ומנהל הישיבה משה שנדוביץ' • במקביל, הפרקליטות הגישה כתב אישום נגד מוחמד סוילם ממזרח ירושלים בגין ניסיון תקיפה ממניע גזעני וגרימת חבלה חמורה

שוטרים ביפו בעקבות המהומות לאחר תקיפת הרב אליהו מאלי / צילום: איל יצהר
שוטרים ביפו בעקבות המהומות לאחר תקיפת הרב אליהו מאלי / צילום: איל יצהר

התביעה המשטרתית הגישה כתב אישום מקל נגד שני האחים אחמד ומחמוד גרבוע בגין תקיפת ראש ישיבת יפו, הרב אליהו מאלי, ומנהל הישיבה, משה שנדוביץ'. השניים הואשמו בתקיפת סתם בצוותא, אך על פי החלטת המשנה לפרקליטת המדינה, עו"ד נורית ליטמן, השניים לא הואשמו בתקיפה ממניע גזעני. בכך אימצה ליטמן את עמדת פרקליטת מחוז תל אביב, עו"ד אשרה גז-איזנשטיין.

על פי כתב האישום, הרב מאלי ושנדוביץ 'הגיעו ב-18 לאפריל לרחוב דונולו הרופא ביפו על מנת לראות נכס בתיווך שנמצא במקום. כאשר ראה אותם אחמד גרבוע, הוא אמר להם: "תעופו מפה ואל תתקרבו אם החיים שלכם חשובים לכם... אם החיים שלכם חשובים, תצאו מפה". בגין כך מואשם אחמד גם בעבירת איומים.

בעקבות האיום, ראשי ישיבת יפו התרחקו מן המקום. כאשר שנדוביץ' הוציא מכיסו את הטלפון על מנת לצלם את אחמד, החלו האחים גרבוע לתקוף אותם באכזריות בחלקי גופם השונים.

אירוע התקיפה ביפו מתחבר לגל אירועי אלימות בין תושבי המקום מהחברה הערבית והיהודית בתקופה האחרונה, שהגיע אף לירושלים. בימים האחרונים החלה רגיעה מסוימת, וכמות אירועי האלימות והפרות הסדר ירדה משמעותית. 

מזרח ירושלים: אישום על ניסיון תקיפה ממניע גזעני 

במקביל, פרקליטות מחוז ירושלים הגישה לבית המשפט המחוזי בעיר כתב אישום נגד צעיר תושב מזרח ירושלים בן 19 בגין עבירות של ניסיון תקיפה ממניע גזעני, גרימת חבלה חמורה ופגיעה בפרטיות. כתב אישום נוסף הוגש נגד קטין בן 17 בגין עבירות של שידול לניסיון תקיפה ממניע גזעני, שידול לגרימת חבלה חמורה, פגיעה בפרטיות ותקיפה ממניע גזעני.

על פי כתבי האישום, ב-19 לאפריל בשעות הבוקר ישב מוחמד סוילם על המדרגות הצופות לשער שכם בירושלים. באותה העת ישבו במקום סמוך לנאשם ארבעה קטינים, מתוכם הנאשם הקטין. סוילם ניסה פעמיים לפגוע בשני יהודים באמצעות כוס קפה, והכול מתוך מניע של גזענות. מיד לאחר מכן הבחין ביהודי נוסף שצועד לעבר שער שכם. הוא התקדם לעברו, והכול בזמן שהנאשם הקטין מעודד אותו בקריאות "יאללה יאללה" ובתנועות ידיים. במקביל צילם קטין נוסף את כל המתרחש באמצעות מכשיר הפלאפון שלו, בשידור חי לרשת הטיקטוק, והכול בזמן שסוילם מקפיד להסתכל לעבר המצלמה ולקרוא לעברה קריאות כגון: "צלם את הפנים".

על פי כתב האישום, סוילם הלך לעברו של אדם בעל חזות חרדית, נעמד מולו והשליך לעבר פניו קפה רותח. כתוצאה ממעשיו נגרמה למתלונן כוויה בצוואר. הוא פונה מהמקום באמבולנס, כשהוא סובל מכאבים עזים, רועד והמום ונזקק לטיפול רפואי.

בנוסף מואשם הקטין בן ה-17 בתקיפה ממניע גזעני, בגין פגיעה באנשים בעלי חזות יהודית, באחד המקרים נתן הנאשם מכה לראשו של אדם וניסה להעיף את הכיפה שעל ראשו.

הפרקליטות מבקשת לעצור את הנאשמים עד תום ההליכים המשפטיים נגדם.

*** חזקת החפות: גם לאחר הגשת כתב האישום נגד אחמד ומחמוד גרבוע וכתב האישום נגד  מוחמד סוילם, הם לא הורשעו בדין, ועומדת להם חזקת החפות.