בעקבות מחקר חדש, עכשיו גם ה-CDC האמריקאי ממליץ לנשים בהריון להתחסן לקורונה

המחקר עקב אחר 3,958 נשים בהריון שחוסנו בחיסונים של פייזר ומודרנה, מתוכן 827 שהספיקו ללדת במהלך תקופת המחקר • מבחינת שכיחות תופעות הלוואי, כאב במקום הזריקה דווח לעיתים קרובות יותר אצל המתחסנות בהריון מאשר בכלל אוכלוסיית המתחסנים שנבדקו, ותופעות הלוואי האחרות דווחו דווקא בשכיחות נמוכה יותר

הריון / צילום: שאטרסטוק
הריון / צילום: שאטרסטוק

כארבעה חודשים אחרי שמשרד הבריאות הישראלי המליץ לנשים בהריון להתחסן נגד קורונה, כעת גם ה-CDC, המרכז האמריקאי לשליטה במחלות, מאמץ את ההמלצה הזו, לאחר שבעבר נמנע מלתת המלצה מפורשת לכאן או לכאן. ההחלטה מגיעה בעקבות מחקר שפורסם ביום רביעי האחרון ב-New England Journal of Medicine, שבחן את הבטיחות של חיסוני פייזר ומודרנה בנשים הרות ובעובריהן.

המחקר עקב אחר 3,958 נשים בהריון שחוסנו בחיסונים של פייזר ומודרנה, מתוכן 827 שהספיקו ללדת במהלך תקופת המחקר. תופעות הלוואי שנרשמו אצל אותן הריוניות היו דומות לאלה שנרשמו בקרב מחוסנים אחרים: תופעות של חולשה, כאבי ראש וכאב במקום הזריקה, שחולפות בדרך כלל תוך 48 שעות. לא נמצאו תופעות לוואי חריגות להריוניות ולא נמצאה השפעה על העוברים. מבחינת שכיחות תופעות הלוואי, כאב במקום הזריקה דווח לעיתים קרובות יותר אצל המתחסנות בהריון מאשר בכלל אוכלוסיית המתחסנים שנבדקו, ותופעות הלוואי האחרות דווחו דווקא בשכיחות נמוכה יותר, באופן התואם את הירידה בעוצמת התגובה של מערכת החיסון בהריון. מספר ההפלות והלידות השקטות היה דומה לצפוי ללא החיסון.

פייזר וביונטק עורכות בימים אלה ניסוי משלהן כדי לבדוק את הסיכון לנשים הרות שמתחסנות בחיסון הקורונה, ואילו מודרנה החליטה לעקוב אחר מאגר מידע שמנטר את הבטיחות של נשים הרות שבחרו לקבל את החיסון, בעולם האמיתי.

מחקרים קודמים הראו כי חיסון בהריון יכול ליצור נוגדנים שעוברים גם לעובר בהנקה, כמו נוגדנים אחרים של האם שעוברים בהנקה לעובר ומהווים את ההגנה הראשונה שלו לפני שמערכת החיסון העצמאית שלו מתפתחת. זהו יתרון להתחסנות בהריו. אמנם הקורונה אינה מסוכנת לרוב התינוקות, אולם היא מסוכנת יותר לתינוקות מאשר לילדים צעירים.