ההחלטה שתוביל להתייקרות במחירי הדיור? כתב האישום החריף של שר השיכון

במכתב שהגיע לידי גלובס מעלה שר השיכון יעקב ליצמן שורת טענות נגד משרד האוצר והעומד בראשו ישראל כ"ץ • ליצמן טוען נגד ההחלטה לשנות את שיטת המיסוי על הקצאות מקרקעין, שלדבריו תפגע ישירות באזרחים

יעקב ליצמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט
יעקב ליצמן / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

שר השיכון יעקב ליצמן מאשים את שר האוצר ישראל כ"ץ בגרירת רגליים מתמשכת. במכתב שהגיע לידי גלובס טוען ליצמן כי המשרד הנמצא באחריותו של כ"ץ מתעכב כבר חודשים ארוכים בטיפול בסוגיות הנמצאות על שולחנו של שר השיכון יעקב ליצמן. במכתב, שהועבר על ידי ליצמן לכ"ץ ב-19 באפריל, הוא טוען שוב נגד החלטת רשות המסים לשנות את שיטת המיסוי על הקצאות מקרקעין ודורש להשהות אותה. אם לא, מזהיר ליצמן, הדבר יוביל ל"התייקרות הקרקע ועליית מחירי הדיור, או לחלופין פגיעה בהכנסות רמ"י".

לכן כותב ליצמן "נדרש להכריע באופן מידי כדי למנוע עלייה נוספת במחירי הדיור שתיגרם בשל העלאת מיסים על ענף הבנייה". לא מדובר במכתב הראשון ששלח ליצמן לכ"ץ במשבר המאיים להשפיע על ענף הבנייה כולו. שני מכתבים דומים נשלחו אליו ב-21 במרץ ולפני כן ב-23 בנובמבר, ובאופן כללי מדובר בסדרה של שישה מכתבים שנשלחו בסוגיות על הפרק לכ"ץ ולא קיבלו מענה.

ליצמן: מחלוקות באוצר מעכבות ביצוע

בין היתר מזכיר ליצמן במכתבו תוכניות חומש עבור פרויקטי תשתית בתחום התחבורה, ניקוז וטיהור שפכים, כיתות לימוד וגן, שלא אושרו ותוקצבו על ידי האוצר והדבר מונע שיווק מיידי של 60 אלף יחידות דיור שנדרש לבנותן בשנים הקרובות. ליצמן טוען נגד האוצר כי יש במסגרת התקציב ההמשכי מקורות תקציביים בבסיס הפעילות של הממשלה שלא מוקצים לטובת הגדלת הדיור ולא נדרש בהקצאות חדשות שלא ניתן לעשותן בממשלת מעבר.

טענה חמורה עוד יותר של שר השיכון במכתב היא נגד המשרד שבראשו עומד כ"ץ ולפיה "גם פרויקטים שאושרו לא מבוצעים בגלל מחלוקות פנימיות באוצר. בשל סוגיית רישום חשבונאי - שיווקן של אלפי יחידות דיור במרכז בארץ אינו מתממש".

נושא נוסף הוא תקציבי. ליצמן טוען במכתבו כי למרות שהממשלה אישרה 750 מיליון שקלים לתשתיות סמוכות דיור, הסכום לא הוקצה במלואו, ו-290 מיליון שקלים מתוכו עדיין מעוכבים באוצר.

השתהות שתשפיע על מחירי הדיור

כאמור, ליצמן מזהיר מהחלטה נוספת שלא טופלה עד כה על ידי כ"ץ בתחום המיסוי ושתפגע ישירות בכיס של האזרחים בשנים הקרובות. ליצמן כותב, כי "התרעתי בפניך על ההשלכות של רשות המיסים לפעול לשינוי שיטת המיסוי של הקצאות מקרקעין המבוצעות על ידי רמ"י, הכוללת הטלת מס רכישה מלא ומע"מ על הוצאות פיתוח הנגבות על ידי רשות מקרקעי ישראל או משרד הבינוי. לא ניתנה הנחיה בדבר שיהוי ההחלטה עד לגיבוש פתרונות מקצועיים".

המשמעות לדבריו של ליצמן, היא "התייקרות הקרקע המוקצית ועליית מחירי הדיור או לחלופין פגיעה בהכנסות רמ"י ולכן נדרש להכריע באופן מידי כדי למנוע עלייה נוספת במחירי הדיור שתיגרם בשל העלאת מיסים על ענף הבנייה".

מהמכתב האחרון שהגיע לידינו, עולה תמונה מדאיגה של הנעשה במשרד האוצר ועצימת העיניים נוכח כל הנושאים העומדים לפתחו של השר המכהן ולא קיבלו מענה שישפיעו על קיפאון עתידי בשוק הדיור וחוסר יכולת לתת מענה לביקוש. ללא כסף לתשתיות, הפשרת תקציב שכבר ניתן וטיפול בנושא המיסוי - יווצר חוסר עתידי שישפיע על מחירי הדיור באופן ישיר.

ממשרד האוצר נמסר: "משרד האוצר מקיים שיח שוטף עם רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון לצורך הסרת חסמים לדיור והאצת השיווקים. כחלק מהמאמץ מוביל משרד האוצר ועדת מנכ"לים בין משרדית להסרת חסמים להגדלת היצע הדיור. במסגרתה דנים המנכ"לים בחסמים לתכנון ולשיווק יחידות דיור ובפתרונות השונים להסרתם.

"במקביל משרד האוצר פועל לגיבוש פתרונות להגדלת היצע יחידות הדיור הן במסגרת תקציב המדינה ההמשכי והן לקראת תקציב המדינה הקרוב, כך לדוגמא במסגרת תוכנית ההאצה האחרונה הקצה משרד האוצר סך של 750 מיליון שקל לטובת האצת שוק הדיור".

מלשכתו של ליצמן נמסר כי "אין כל האשמה כלפי שר האוצר ישראל כ"ץ וקיים שיתוף פעולה שוטף בין השרים ומשרדי האוצר והשיכון. קיימים מספר פערים ועיכובים הנוגעים לקידום תשתיות ומיסוי, במטרה לקדם פתרונות לדיור שיביאו להוזלת מחירי הדיור בישראל. השרים ימשיכו את השיח ביניהם יחד עם דרגי המקצוע, בכדי להגיע לפתרונות בהקדם, מתוך תפיסה משותפת שענף הבנייה מהווה המנוע המרכזי לטובת הצמיחה ויצירת מקומות עבודה במשק הישראלי".