עסק ביום | פיצ'ר

"עשור הייתי מאחורי הקלעים של כלבוטק, עכשיו הבמה היא שלי. אני לא ישנה בלילה מרוב אנרגיות והתרגשות"

סיון לוי, מייסדת funday.co.il • בת 45, אם לשני בנים, מתגוררת בהרצליה • בתחילת דרכה הייתה המפיקה הראשית של כלבוטק ובשידור חוקר שהוביל רפי גינת • "הבאתי כסף מהבית. בזמן שאנשים קונים דירות, אני הקמתי את פאן דיי" • גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

סיון לוי / צילום: מירית אזר־כרמון
סיון לוי / צילום: מירית אזר־כרמון

במשך עשור הייתה סיון לוי, 45, המפיקה הראשית של תוכניות הטלוויזיה המצליחות כלבוטק ובשידור חוקר, שהוביל רפי גינת. "אלה תוכניות פריים טיים בשידור חי, עם המון אנשי צוות ודרישות מאוד גבוהות. זו סטמפה לאמינות, וכל דבר היה צריך להיבדק בציציות. למדתי שם המון", היא מספרת. "מפיקה יודעת לקחת את כל החוטים ולקשור אותם יחד, וזה מה שאני עושה היום באתר שלי, funday".

להקמת האתר הגיעה דווקא בזמן הקורונה, כאשר חברת ההייטק שבה עבדה הוציאה את כל עובדיה לחל"ת. "היו לי שתי אלטרנטיבות: לשבת ולשקוע או לחשוב על השלב הבא. חגגתי יום הולדת 45, וזה היה יום של חשבון נפש. 

"באותו זמן הייתי כלואה בבית, בלי גינה ובלי בריכה, עם שני בנים מאוד פעלתנים ששיחקו לי כדורגל על הראש. בתקופה הכי עמוסה רגשית רציתי לצאת מהכאוס הגדול. ואז עלה לי הרעיון לקחת אנשים שרוצים אוויר בקטנה, שקט לחצי יום, ולהביא אותם למתחמי הנופש בארץ שעומדים ריקים".

וזה מה שאתר פאנדיי עושה: הוא מחבר בין מטיילים ובעלי יחידות אירוח לחופשות יומיות, על בסיס ספונטניות וזמינות. את הפיתוח עשתה לוי באאוטסורסינג, וכיום יש לה 6 עובדות. "אני חודשיים באוויר, וכבר יש באתר מאות מתחמי נופש, וילות, צימרים וחאנים - כולם הבינו שאפשר גם בלי לינה ובלי התארגנות מיוחדת. יוצאים לטבע, ובצהרים נכנסים למתחם אירוח עם בריכה ונותנים לילדים עוד קצת חופש. על דבר כזה משלמים 30%-50% פחות ממחיר של לילה".

היה קל לגייס מקומות למיזם?
"הגיוס הוא סיזיפי, כי אני מציעה מודל חדש. הרמתי טלפון אחד-אחד, וזו הייתה עבודה, ועדיין עבודה. הייתי צריכה למכור לאנשים חלום בלי שיש אתר. עלינו לאוויר רק אחרי הסגר האחרון, כי לפני זה לא היה טעם. מצד שני, הרבה בעלים אמרו לי 'איך לא חשבו על זה קודם'. 

"50% מהשנה מקומות האירוח ריקים, ופה יש להם הזדמנות למיקסום הרווח. אחרי זמן הקורונה, כולם מברכים על כל אפשרות לעוד הכנסה, בוודאי אם זה לא דורש מהם יותר מדי. פיתחתי להם מערכת פשוטה לעדכון זמינות, בקליק אחד, כמו נהג טקסי ששם כובע ומדליק את האור הצהוב כדי לאותת שהוא פנוי".

מה ידעת על החיים של עצמאים?
"לא ידעתי כלום. אפס בניהול עסקים. למזלי אני מוקפת אנשים שמבינים, שרואים את הרצון שלי להצליח ואת הנחישות שלי, ונותנים לי עצות. כל עצה שקיבלתי אני גומעת. לאורך השנים עבדתי לצד מנכ"לים חרוצים ומלאי אמביציה, ומכל אחד לקחתי משהו. כל החיים ידעתי שהזמן שלי יגיע, ואעשה לביתי".

צריך גם מקורות מימון.
"הבאתי כסף מהבית. בזמן שאנשים קונים דירות, אני הקמתי את פאן דיי. ישבתי על זה חצי שנה, עבודה קשה עם הרבה חששות בדרך. אבל אני מאמינה שזה משהו שכולם צריכים. עכשיו, למשל, הצטרפה אלינו רשת מלונות מטיילים. מבחינתי זו סטמפה".

לפתוח עסק בזמן הקורונה דורש תעוזה.
"יש לי תעוזה ואני אמיצה. אני גם מאוד אסרטיבית. ידעתי שבסוף הקורונה תיגמר, וידעתי שאני יכולה לעשות את זה. עד היום עשיתי בשביל אחרים, והיום אני עושה בשביל עצמי. עשור הייתי מאחורי הקלעים ובקונטרול, עכשיו הבמה היא שלי. אני לא ישנה בלילה מרוב אנרגיות והתרגשות".

מה התובנה הכי משמעותית שצברת במסע הקצר הזה?
"היו פעמים שאמרתי לעצמי שאולי זה גדול עליי, אבל מה שחשוב זה להעז ולא לפחד, גם כשזה נראה מלחיץ ומאיים. היום אני כבר ברמה שמתקשרים אליי ומחפשים אותי, 'שמענו על המיזם, ואנחנו רוצים להצטרף'".

מה התוכניות שלך לעתיד?
"להיות אתר של חופש, שמגשים חלומות לאנשים. בעל שרוצה לעשות לאשתו הפקה מהסרטים, יפנה אלינו. נארגן לו סל פיקניק על ראש הר, ואז מסוק בשמי הארץ שינחת במתחם נופש, ושם הם ימשיכו את החופשה עם שף שיבשל ארוחת ערב. אני אהיה שחקנית דומיננטית בתחום, וחשוב לי להשקיע מאוד בשיווק.

"אני 100% בתוך המיזם הזה, ומבחינת האחריות והאנרגיה זה הרבה יותר מהתקופה שהייתי שכירה. אני קמה בבוקר עם הציפורים, הפוזה הקבועה שלי היא לשבת ליד מחשב. לא יכולתי לעשות את זה כשהילדים היו קטנים. חלמתי על זה, ישבתי על זה ואני מגשימה את זה עכשיו.

"כשהגעתי למתחם ה-100 שפשפתי עיניים, לא האמנתי שזה קרה. מאוד התרגשתי. בעצם מישהו נותן לך אישור לחלום שלך, לימים שישבת וחשבת. זה לא שהייתי בענף התיירות, וגם לא הייתי מנכ"לית בעצמי, רק עבדתי לצד מנכ"לים. היום אני פחות מתרגשת, אבל ה-100 היה ציון דרך רציני ממש. אין סיפוק גדול מזה".

עצמאים, בעלי עסקים קטנים ושכירים בעלי שליטה - אנחנו רוצים לשמוע אתכם. להשתתפות במדור אפשר לפנות למייל i-can-help@globes.co.il