לאור הירי מהרצועה: צה"ל נערך לפעילות צבאית ממשית

הקבינט המדיני-בטחוני שהתכנס אחר הצהריים שמע על כמה אפשרויות פעולה, כולל מתקפה רחבת היקף אם לא יפסק הירי • אחד ממשתתפי ישיבת הקבינט אומר כי הדיון נוהל בתיאום מובהק בין נתניהו לגנץ: "התנהלות למופת כפי שממשלה וקבינט צריכים להיות בכל עת"

בני גנץ ולור ווסנלנד שליח האום למזה"ת / צילום: My first value
בני גנץ ולור ווסנלנד שליח האום למזה"ת / צילום: My first value

צה"ל נערך לפעילות צבאית ממשית אם יתחדש ירי הרקטות מהרצועה לישראל, ירי שהחל בכמה מטחים בליל שישי, ונמשך מאז בטפטופים עד ליל אמש.

הקבינט המדיני-בטחוני שהתכנס אחר הצהריים שמע על כמה אפשרויות פעולה של ישראל ברמות של תגובות צבאיות, כולל מתקפה רחבת היקף אם לא יפסק הירי. לפי גורם בכיר, השרים אישרו את התכניות השונות וההחלטה על יישומן ומועדן ניתנה לראש הממשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ. המסר הזה הועבר בדרכים שונות גם באמצעות המתווכים הבינלאומיים אל הנהגת חמאס ברצועה ולעוד מנהיגים באזור, בהם למצרים ירדן והרשות הפלסטינית.

שר הביטחון גנץ נפגש בצהריים עם שליח האו"ם לאזורנו, תור ווסנלנד, ונושא השיחה העיקרי היה כמובן המצב הביטחוני בדרום. גנץ הבהיר "כי ישראל תעשה כל מה שנדרש בכדי להגן על אזרחיה וריבונותה". בפגישה נכח מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן שהצביע על צעדי ענישה אפשריים העשויים לפגוע בתושבי רצועת עזה. אחד כזה ננקט הבוקר - איסור מוחלט על יציאת הדייגים לים.

בצה"ל נערכים לבצע את הפעולות שאושרו עקרונית, כאשר בבסיסים ובמוצבים על גבול הרצועה ניכרת דריכות רבה. ממול, ברצועת עזה, היו היום הפגנות בקרבת הגדר שבהן הובערו צמיגים, וחיילי צה"ל השתמשו באמצעים לפיזור הפגנות כדי להרחיק את המפגינים מהגדר.

בשולי הדברים, אחד ממשתתפי ישיבת הקבינט אומר כי הדיון נוהל בתיאום ושיתוף פעולה מובהק בין נתניהו לגנץ: "אם היה אפשר לנטרל את רעשי הרקע הפוליטיים והמשפטיים, זו הייתה התנהלות למופת כפי שממשלה וקבינט צריכים להיות בכל עת".