טסלה מציגה רווחי שיא בתחילתה של שנה סוערת

חברת המכוניות החשמליות פורצת הדרך מתמודדת עם חקירות בנושאי בטיחות ותחרות גוברת, בעוד הביקוש לרכבים חשמליים עולה

אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams
אלון מאסק / צילום: Shutterstock, john smith williams

טסלה הציגה אמש דו"ח רבעוני עם שיא ברווחים למרות הפרעות באספקה, שהונע על ידי עלייה באספקת רכבים וביקוש גובר ונרחב לכלי רכב חשמליים.

יצרנית המכוניות מעמק הסיליקון נהנתה מעלייה במכירות שהונעה גם על ידי מודל Y שלה, SUV קומפקטי, וגם על ידי ביקוש מתמשך בסין. החברה גם הרוויחה מאימוץ הנרחב יותר של מכוניות נטענות באופן כללי, כשממשלות ברחבי העולם מנסות להפחית את השימוש במכוניות המונעות בבנזין, לעתים דרך סובסידיות.

"ראינו שינוי אמיתי בתפיסת הצרכנים את המכוניות החשמליות, והביקוש הוא הטוב ביותר שראינו", אמר מנכ"ל החברה אלון מאסק אתמול בשיחה עם משקיעים.

ביום שני הודיעה טסלה שההכנסות ברבעון הראשון עלו בכ-74% לעומת אותה תקופה בשנה שעברה ל-10.4 מיליארד דולר. החברה ייצרה רווחים נטו בגובה 438 מיליון דולר, לעומת 16 מיליון דולר בשנה שעברה. מדובר בנתונים נמוכים במעט ממה שצפו לחברה: בוול סטריט ציפו שטסלה תדווח על מכירות בגובה כ-10.5 מיליארד דולר והכנסה נטו של כ-509 מיליון דולר לתקופה מינואר עד מרץ, כך לפי אנליסטים שחברת FactSet עשתה סקר ביניהם.

טסלה אמרה שמסרה 184,877 כלי רכב בשלושת החודשים הראשונים של השנה, יותר מכפליים מכמות המכוניות שמכרה באותה תקופה בשנה שעברה. החברה, שמסרה כמעט חצי מיליון כלי רכב ב-2020, אמרה שהיא מצפה להעלות את מספר מכירות המכוניות שתמסור בעוד 50%.

ההתחלה הפיננסית החזקה של השנה מגיעה בעת שהחברה מתמודדת עם אתגרים בחזיתות אחרות: בכירים פדרליים הקשורים לבטיחות בדרכים חוקרים תאונה קטלנית של מכונית מדגם S של החברה שהתרחשה מוקדם יותר החודש בטקסס. אף אחד מקורבנות התאונה לא היה במושב הנהג, כך אמרו פקידים מקומיים. החקירה, שמנוהלת על ידי המנהל הלאומי לבטיחות בכבישים מהירים, היא אחת מ-24 חקירות לגבי תאונות בהן היו מעורבים כלי רכב מתוצרת טסלה.

התאונה הותירה שאלות לגבי איך או האם הרכב פעל אם לא היה אף נוסע במושב הנהג. מנהל בטסלה אמר שהחברה משתפת פעולה עם רשויות פדרליות ומקומיות לחקור מה קרה.

ההגה של הרכב, כך אמר המנהל, היה מעוות, "מה שמוביל לסבירות שכן היה מישהו במושב הנהג בזמן ההתנגשות", אך הוא לא סיפק פרטים לגבי איך הגיעה החברה למסקנה הזו. כל חגורות הבטיחות לאחר התאונה היו פתוחות, אמר. טסלה לא הצליחה להוציא נתונים מהזיכרון האלקטרוני של הרכב.

טסלה עשתה מחקר יחד עם הרשויות בו ניסתה לשחזר את הנסיבות בהן ככל הנראה קרתה ההתרסקות, כך אמר המנהל. החברה אמרה שמאפיין של סיוע לנהג שעוזר לשלוט בהגה לא הופעל בבדיקה הזו, בעוד שמאפיין אחר, בקרת שיוט אדפטיבית, מופעל רק כשנהג חוגר חגורת בטיחות ונוסע במהירות של לפחות 8 קמ"ש.

מארק הרמן, החוקר שבמחוז שלו קרתה ההתרסקות, סירב להגיב על ההודעה של טסלה שמישהו כנראה היה במושב הנהג בזמן התאונה, ואמר שחקירת התקרית נמשכת.

טסלה התמודדה גם עם מחסור בחלקים שהוביל את החברה לסגור את המפעל שלה בפרמונט, קליפורניה לזמן קצר בפברואר. גם חברות יריבות כמו ג'נרל מוטורס, פורד ופולקסווגן היו צריכות להשבית חלק מיכולת הייצור בגלל מחסור עולמי במעבדים.

"יכולנו לנווט את עניין המחסור העולמי בשבבים באופן חלקי על ידי זה שעברנו מאוד במהירות לבקרי מיקרו", הודיעה החברה במסר לבעלי המניות, והוסיפה שהיא כותבת תוכנה חדשה לשבבים המיוצרים על ידי יצרנים חדשים.

מאסק אמר שברבעון האחרון "היו כמה מהאתגרים הקשים ביותר בשרשרת האספקה בהם נתקלנו". אתגרים אלה הולכים הרבה מעבר למחסור בשבבי מחשב, הוסיף. הייצור בסין מתעכב בגלל שמהנדסים חשובים לא יכלו לנסוע לשם בגלל מגבלות הקשורות לקורונה, אמר והוסיף כי חלק מההשפעות האלה יורגשו ברבעון הנוכחי והבא.

טסלה אמרה שהצליחה להוריד את עלות ייצור המכוניות ושזה עזר לאזן ירידה במחיר הממוצע של הרכבים שלה.

בשורה התחתונה החברה הרוויחה גם מכמה גורמים שאינם קשורים באופן ישיר למכירת מכוניות. התוצאות הכלכליות שהציגה החברה קיבלו עידוד ממכירת אשראי רגולטורי ליצרניות רכב מתחרות הזקוקות לקרדיטים האלה על מנת לציית לכללים הקשורים לפליטות פחמן. ברבעון האחרון בלבד הביאו לטסלה הקרדיטים האלה 518 מיליון דולר, לעומת 354 מיליון דולר בתקופה של השנה הקודמת. בעבר אמרה טסלה שאינה צופה שמכירות כאלה יהיו חלק ממשי מהעסק שלה.

החברה הודיעה גם שהיה אפקט חיובי לרווחים ממכירת ביטקוין בתקופה זו: טסלה קנתה 1.5 מיליארד דולר במטבעות הקריפטו ברבעון הראשון ומכרה 10% מזה, כך אמר מנהל הכספים בחברה זאק קירקהורן. כיום החברה מקבלת תשלום בביטקוין עבור מוצרים שהיא מוכרת בארה"ב.

קירקהורן אמר שטסלה בחרה להשקיע בביטקוין כשחיפשה מקום לשים בו כסף שהיא לא זקוקה לו באופן מידי כדרך לשמור על נזילות ועם זאת לעשות תשואה מסוימת.
"כוונתנו להחזיק את מה שיש לנו לטווח ארוך ואנו ממשיכים לצבור ביטקוין מעסקאות עם לקוחות הקונים מכוניות", אמר בשיחה למשקיעים.

ההצלחה של טסלה בהפיכת מכוניות חשמליות לפופולריות שינתה את פני החברה והפכה אותה ליצרנית הרכב המוערכת בשווי הגדול ביותר בעולם. ההצלחה הזו גם עודדה יצרניות רכב וותיקות וסטרטאפים להתחיל לפתח דגמים מתחרים, שחלקם מראים סימנים מוקדמים של שחיקת נתח השוק של טסלה.

בארה"ב, למשל, רכבי טסלה היוו 70% מכל המכוניות החשמליות שנמכרו ברבעון הראשון, על פי נתונים מחברת המחקר Cox Automotive. מדובר בירידה מ-82% מהשוק שהחזיקה טסלה בתקופה המקבילה בשנה שעברה.

מניות טסלה עלו במחיר בשנה שעברה יותר מפי 8. ב-2021 המניה עלתה בינתיים בכ-4.5% אחרי שעלתה ב-1.2% אתמול לקראת פרסום התוצאות. המניה ירדה ביותר מ-2% במסחר שלאחר סוף היום.

הביקוש העולמי למכוניות חשמליות ממשיך, עם זאת, לעלות, וטסלה מוסיפה יכולת ייצור על מנת לשמור על הקצב. החברה הודיעה שהיא צפויה להתחיל לייצר השנה מכוניות במפעל החדש שלה באוסטין, טקסס ומחוץ לברלין בגרמניה, במה שהוא מפעל טסלה הראשון באירופה. החברה הגדילה את יכולת הייצור במפעל הראשון שלה מחוץ לגבולות ארה"ב בשנחאי והחלה לספק לסין מכוניות מדגם Y השנה אחרי שהתחילה במכירות דגם 3 ב-2019 שם.

סין הייתה מנוע של צמיחה עבור טסלה ועזרה להרים את החברה לרווחיות במשך שנה שלמה בפעם הראשונה אי פעם בשנה שעברה. אבל לאחרונה נתקלה החברה בקשיים בסין: הרשויות הסיניות זימנו את ראשי החברה בפברואר עקב תלונות של לקוחות על איכות המכוניות. הממשלה גם הגבילה את השימוש במכוניות טסלה על ידי אנשי צבא או עובדים בחברות בבעלות הממשלה, בגלל חששות הקשורים לביטחון מידע.

מוקדם יותר החודש, מפגין בודד שטען טענה שלא ברור מה טיבה לגבי בטיחות רכבי טסלה משך תשומת לב רבה באינטרנט בסין, הנשלט במידה רבה על ידי הממשלה.

טסלה התנצלה על הטיפול שלה בכמה לקוחות בסין ואמרה שתשתפר. מאסק אמר בחודש שעבר שהחברה הייתה נסגרת לו היו כלי רכב שלה משמשים לריגול, וזה "תמריץ מאוד חזק בשבילנו לשמור על חשאיות".

טסלה אישרה גם שהיא מצפה למסור את משאיות הסמיטריילר הראשונות שלה ללקוחות ב-2021, שנתיים אחרי שתכננה לראשונה לעשות זאת. מאסק אמר בינואר שלחברה לא היו מספיק תאי סוללה להתחיל בייצור המשאית עד עתה.