הצרות של ג'ונסון: היועץ הקרוב "התהפך" והפך לאויב, הציטוט המביך על הגופות והשימוש הלא־חוקי בכספי מפלגה

בתזמון רע במיוחד למפלגה השמרנית, צצים בתקשורת הבריטית עוד ועוד פרטים מביכים על ראש הממשלה • בעוד שהמקור של חלקם אנונימי, כל האצבעות מופנות אל עבר יועצו וחברו הקרוב לשעבר, שהסתכסך עם אשתו של ג'ונסון באחרונה והודח

בוריס ג'ונסון / צילום: Associated Press, Phil Noble/Pool
בוריס ג'ונסון / צילום: Associated Press, Phil Noble/Pool

דומיניק קאמינגס, שכיהן עד לפני כמה חודשים כיועץ הבכיר והקרוב ביותר לראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, עבר צד ומנסה כעת ככל יכולתו לסייע לאופוזיציה להביך את ראש הממשלה ולסבך אותו בפלילים. בתפריט עד כה: הדלפות פנימיות לגבי שימוש אסור בכספי תרומות כדי לשפץ את משרדו בדאונינג 10 וציטוטים מביכים של ג'ונסון לגבי המאבק בקורונה. בעתיד הקרוב, חוששים במפלגה השמרנית, עלול קאמינגס לפרסם הקלטות מביכות שברשותו.

עשרה ימים לפני הבחירות המקומיות בבריטניה, שיתקיימו ב־6 במאי, ודווקא על רקע גאות יחסית בתמיכה בג'ונסון ובמפלגה השמרנית על רקע מבצע החיסונים המוצלח בממלכה, כלי התקשורת בממלכה המאוחדת מלאים בשערוריות פוליטיות, כפי שרק קאמינגס יודע לספק.

היועץ הפוליטי ננטש על ידי ג'ונסון בנובמבר האחרון, לאחר שבין השאר הסתכסך עם אשתו הטרייה, קארי סיימונדס. הוא סולק מעמדת ההשפעה שלו והוחלף ביועצים אחרים. זאת גם על רקע העובדה כי הוא תועד מפר את הגבלות הקורונה ומבקר את משפחתו במהלך הסגר הראשון.

הנקמה תוזמנה היטב

הנקמה, כך נראה, תוזמנה היטב מבחינה פוליטית. פרטים מביכים על כהונת ג'ונסון עד כה החלו להתפרסם בהדרגה בשבועות האחרונים, חלקם בפוסטים שכתב קאמינגס עצמו, חלקם בדיווחים אנונימיים. ראשית פורסמה התכתבות פנימית שבה ג'ונסון מבטיח לסר ג'יימס דייסון הקלות מס בתמורה לסיוע בפיתוח מכונות הנשמה, שגרמה לסערה ציבורית.

קאמינגס הכחיש בפוסט ארוך שכתב כי היה המקור לסיפור, אבל טרח לחשוף בו פרשה עסיסית יותר, שעלולה להתפתח לכדי חקירה פלילית, בנוגע לשיפוץ לשכתו של ג'ונסון בדאונינג 10. לפי קאמינגס, ג'ונסון וסיימונדס "הזדעזעו" ממצב הלשכה אחרי שנבחר לתפקיד ראש הממשלה, ושקלו כיצד לממן את השיפוץ שלה. על הפרק, כתב בפוסט שפירסם, עמדו האפשרויות הבלתי־חוקיות להשתמש בכספי תרומות למפלגה השמרנית, ולהקים עמותה היסטורית שתדאג לעלויות או אפילו לקבל בחשאי תרומות מיוחדות לכך. הוא הבהיר כי אמר לזוג שמדובר בהתנהגות "לא חוקית ולא אתית".

בינתיים, הלשכה אכן שופצה בעלות של 58 אלף ליש"ט. ג'ונסון ולשכתו מיהרו להבהיר בימים האחרונים כי הוא ישלם על כך מכיסו. אבל השאלה אם התכוון לעשות כן מלכתחילה, או אם הודיע על כך רק כדי לנסות ולטשטש עקבות, נידונה כעת באינטנסיביות על ידי האופוזיציה בראשות מפלגת הלייבור והעומד בראשה - קיר סטראמר.

סטראמר, תובע לשעבר במקצועו, מתמקד בשאלה אם ג'ונסון הודיע כי הוא מתכוון לשלם על השיפוץ, ומתי בדיוק. הפרשה מסייעת לצייר את המפלגה השמרנית כ"מושחתת" ולבקר את קשרי ההון־שלטון שלה.

השמרנים חוששים מהקלטות מביכות

כאילו זה אינו מספיק, ביום שני הופיעו ב"דיילי מייל" ציטוטים מביכים לכאורה של ג'ונסון, ונטען כי באוקטובר האחרון צרח על עוזריו ואמר כי "אין שום דרך לעזאזל שיהיו עוד סגרים. מבחינתי שהגופות ייערמו ברחובות". לשכתו הכחישה זאת נמרצות, וג'ונסון ענה במלה אחת "לא" כשנשאל אם אמר את הדברים. אבל במפלגה השמרנית חוששים כי לקאמינגס יש הקלטות, אם לא של התבטאות זו אז של התבטאויות אחרות, שעלולות להביך את ג'ונסון ושאולי יתפרסמו בקרוב.

היועץ הבכיר לשעבר של ראש ממשלת בריטניה ידוע כמי ש"משחק מלוכלך". הוא עמד מאחורי הקמפיין המוצלח לעזוב את האיחוד האירופי במשאל העם בממלכה ביוני 2016, ולאחר מכן היה "המוח" מאחורי מסע הבחירות המוצלח של ג'ונסון, שבו זכתה המפלגה השמרנית לרוב גדול והצליחה לבצע את ה"ברקזיט".

השניים נחשבו לזוג סימביוטי במשך תקופה ארוכה. כעת, כך נראה, לקאמינגס יש מטרה חדשה - הפלת ג'ונסון ופגיעה בתדמיתו. טענה נוספת שהשמיע בימים האחרונים קאמינגס ישירות היא כי הקבינט "טירפד חקירה פנימית" בנוגע לזהות המדליף של תוכניות הסגר השני, שכונה "חולדה פטפטנית", בשל חשש כי החקירה תחשוף מקורב לסיימונדס, אשתו של ג'ונסון.