טיולים | פיצ'ר

פסטיבל "ירוק ולא רחוק": קצת טבע, קצת חקלאות ולא רחוק מדי

פסטיבל "ירוק ולא רחוק" בשפלת יהודה: הזדמנות לצאת אל מרחב כפרי וליהנות מהטבע, מסיורים מודרכים, מטיולי ליקוט ומשחקי ניווט בשטח • לפני שהירוק יהפוך לצהוב

שטחי חקלאות וטבע מתערבבים זה בזה / צילום: אורלי גנוסר
שטחי חקלאות וטבע מתערבבים זה בזה / צילום: אורלי גנוסר

הנוף מגבעת תום ותומר חולש אל המרחב שבו הוא נטוע, מנוקד במושבים ובקיבוצים וסביבם מתערבבים שטחי חקלאות וטבע בתולי, יערות, נחלים ויובלים קטנים. עכשיו הכול עדיין ירוק ופורח, אביבי ומשמח. זוהי נקודת מפגש בין כמה מועצות אזוריות כפריות, אחת מהן דתית, שגבולותיהן מיטשטשים, לפחות למבקרים מבחוץ. הגבעה מנציחה את תומר קידר ותום כיתאין וגם את יתר חבריהם חללי אסון המסוקים.

במלחמת העצמאות היא נקראה "גבעה 105" (על-שם גובהה) ושימשה כמשלט. בהמשך תפקדה כמחצבה, ובשנות ה-80 הגה חבר קיבוץ נגבה יואב קידר יוזמה להקים באתר השומם גן בוטני לצמחי ארץ ישראל, ואף התחיל בעבודות להקמתו. ב-1997 היה בנו תומר בין הנספים באסון המסוקים, וקידר החליט להפוך את המקום לאתר הנצחה לבנו ולחברו הקרוב תום כיתאין, שנהרג עמו באסון. מכיוון שלא היה אז אתר הנצחה רשמי, הצטרפו הורים שכולים נוספים ליוזמה והוחלט להנציח במקום את כל 73 הנופלים. שם האתר נותר לזכר שני החברים.

גבעת תום ותומר לזכר חללי אסון המסוקים / צילום: אורלי גנוסר
 גבעת תום ותומר לזכר חללי אסון המסוקים / צילום: אורלי גנוסר

אמציה שניידר, בן קיבוץ נגבה הסמוך, כבר כמעט בן 80 (ונראה צעיר בעשור לפחות) מדלג נמרצות ממקום למקום ומספר על השניים ועל הגן שעליו הוא אחראי. צעדנו במסלול הליכה רוגע, בין עצי אלה, תאנה ועוזרר, שיחי לוטם ורותם ועוד. בשביל ניצבות אבנים שעליהן חקוקים שמות הנופלים, עם אמירה אישית ומוזיקה שמתנגנת אוטומטית. הגן פתוח ללא תשלום ובפסטיבל יתקיימו בו סיורים.

הפסטיבל כולו הוא הזדמנות לצאת אל מרחב כפרי עם מישורים מוריקים וגבעות חינניות, וליהנות מהטבע, מסיורים מודרכים, מסיורי ליקוט ומשחקי ניווט בשטח, עסקים מקומיים קטנים, בתים מארחים, רכיבה על סוסים, סדנאות יצירה, מופעי קרקס ומה לא.

הסביבה ידועה כאזור גידול יין עוד מימי התנ"ך, ואם אתם מחובבי הסיור ביקבים, קבלו המלצה על יקב שורר בתלמי יחיאל, יקב צעיר וחדש שהיה אמור להיפתח רשמית לפני חצי שנה. הפסטיבל נותן לו הזדמנות לחגוג פתיחה שהתעכבה ולהשיק שני יינות חדשים.

יקב שורר בתלמי יחיאל / צילום: אורלי גנוסר
 יקב שורר בתלמי יחיאל / צילום: אורלי גנוסר

שגיא שורר הצעיר מדבר על Estate Winary, דהיינו גידול כרמים סמוך ליקב, כך שהיין משמר את טעמי הטרואר. כשאמרו לו שזה לא אזור מתאים ליין, זה עודד אותו להחליט שהאזור עדיין לא ידוע כאזור מתאים ליין. כך ניטעו 10 דונם כרמים שזוכים לטיפול ידני בלבד, באיזון אקולוגי בחלקות. טעמנו יין מיוחד, בלנד אנד נואר, יין לבן מענבי מרלו אדומים, אולי היחיד בארץ. בפסטיבל יתקיימו סיורים, טעימות וסדנאות יין (054-940039).

החקלאות היא הלב הפועם במרחב, ובניר בנים פגשנו שני חקלאים וותיקים וחרוצים. "הרפת של איתי" שייכת למשפחת גיל, והוקמה על ידי ההורים מהגרעין המיישב. ב-2017 נענה איתי, הבן, להפצרות שכנו (שאליו עוד נגיע) לפנות לאפיק תיירותי, ערך התאמות ומאז הוא עושה סיורים בסופי שבוע וחגים.

"הרפת של איתי" / צילום: אורלי גנוסר
 "הרפת של איתי" / צילום: אורלי גנוסר

יש שני סיורים ביום (בהרשמה מראש) שנמשכים שעתיים. אחרי סקירה על ענף הרפת אפשר לראות את הבית הראשון של המושב ואת הטרקטור הראשון. ביונקייה מאכילים בבקבוק עגלים צעירים. מבקרים בשטח החליבה הממוחשבת, מאכילים את הפרות בחציר ומסיימים בהסבר על מיחזור הזבל והדישון. יש כיבוד של משקאות ומעדני חלב, דגמי פרות למשחק וערכת משחק ויצירה למזכרת (לתיאום: 072-3944351).

נעם יעקבא, האיש והארטישוק, מהמגדלים הגדולים והידועים בארץ של הצמח, הוא השכן שהוזכר לעיל. לפני שנים אחדות הוא המציא קונספט מוצלח של סיורים בשטח, הכוללים הסבר על הארטישוק, סגולותיו הרפואיות (בין היתר, יעיל כנגד סכרת ומהווה סגולה לבנים זכרים, טוען נעם); שיטות בישול והדגמות. בסיום הסיור - ארוחה צמחונית על טהרת הארטישוק.

יצאנו אתו לגבעה שצופה אל האזור וזכינו להסבר מלומד על יישובי הסביבה, שהייתה ארץ פלשת המקראית, שמענו על גידול גפנים, וצללנו אל שדות הארטישוק המרהיבים. לסיום טעמנו ארטישוק מבושל ואנטיפסטי - שוס! (סיור 40 שקל, עם ארוחה 100, טל’ 072-3944348).

נעם יעקבא בשדות הארטישוק / צילום: אורלי גנוסר
 נעם יעקבא בשדות הארטישוק / צילום: אורלי גנוסר

אוכל כפרי תמצאו גם בג’ויס שבמושב ביצרון, שהסבה פניה בקורונה למעדניה/קונדיטוריה בשירות עצמי. במקום ארוחה מוכתבת, בוחרים רק מה שאוהבים לבוקר/צהריים מתוך מבחר סלטים, ממרחים, גבינות, משקאות, מאפים, עוגות וקפה, וסועדים במרפסת אל הנוף או בפיקניק בדשא. דניאלה דדון, בתו של השחקן המנוח ז’ק כהן (שכיכב בסדרת הטלוויזיה הוותיקה "המסעדה הגדולה" ובפרסומת "חומוס עושים באהבה"), היא קונדיטורית בחסד ומאפיה המושחתים להחריד (נסו את קרואסון הפטל המעלף) מבוססים על חומרי גלם איכותיים. אפשר להזמין/לקחת הביתה (סגור בשבת, 072-3944357).

אם אתם בעניין של אוכל ביתי, פונדק ורדה המיתולוגי מציע בעקבות השנה האחרונה, ערכות פיקניק ואוכל מוכן לשטח. בשר דגים או מנות צמחוניות ייארזו לכם במחיר שפוי (300 שח לזוג) עם פינוק ששולי בצלאל (הבת של ורדה) אוהבת להוסיף (08-8502653). לא רחוק מכאן נמצאת גם "כרמים" הוותיקה שבמושב סגולה של השף סהר רפאל, עם דגים, סטייקים וירקות לרוב (08-8505859).
פרטים על הפסטיבל: touryoav.org.ile