בצל החקירה במקס סטוק: זהבית כהן מגדילה החשיפה לעסקי המימון של עדי צים

קרן AMI שבהובלת כהן, שרכשה לפני כשנה וחצי 10% מאס.אר אקורד, הודיעה כי תממש אופציה לרכישת 4.5% נוספים ממניות חברת האשראי החוץ-בנקאי בכ-33 מיליון שקל • עדי צים יירד להחזקה של כ-59% בחברה

זהבית כהן, מנכ"לית אייפקס / צילום: יונתן בלום
זהבית כהן, מנכ"לית אייפקס / צילום: יונתן בלום

בצל פרסום חקירת רשות המסים בחברת מקס סטוק, החזקתה המרכזית והמוצלחת של קרן ההשקעות AMI שמובילה זהבית כהן, הודיעה הקרן כי תממש אופציה לרכוש עוד 4.5% ממניות חברת האשראי החוץ-בנקאי אס.אר אקורד של עדי צים. אייפקס תרכוש מצים את המניות בכ-33 מיליון שקל (מחיר של 60 שקל למניה), ותגיע להחזקה של 14.5% מההון. צים, במקביל, יירד להחזקה של כ-59%.

קרן AMI, המשתייכת לקבוצת קרנות אייפקס, רכשה באוקטובר 2019 מידי צים כ-10% ממניות אס.אר אקורד (במחיר של 45 שקל למניה) וקיבלה שתי אופציות לרכישת 10% נוספים (לפי מחירים של 60 ו-66 שקל למניה לתקופות של 18 ו-30 חודשים בהתאמה). 

לאחר הרכישה הראשונית טיפסה מניית אס.אר אקורד לשיא של 73 שקל בפברואר 2020, ולאחר מכן התרסקה לשפל של 28 שקל במרץ אשתקד, ביחד עם המפולת בכל השווקים, על רקע מגפת הקורונה. מאז התאוששה המניה, והגיעה למחיר של 64 שקל, המשקף לחברה שווי של כ-870 מיליון שקל (לאורך התקופה החברה המשיכה לחלק דיבידנדים לבעלי מניותיה). 

יציבות חזקה למרות המשבר

באייפקס מציינים כי אס.אר אקורד הראתה יציבות חזקה למרות משבר הקורונה, וזאת לאור הבטוחות שהיא מקבלת כחלק ממתן ההלוואות, והחשיפה הנמוכה לענפים שנפגעו. תיק האשראי של החברה ממשיך לצמוח בקצב המהיר בתעשייה. עלות החוב של החברה ממשיכה לרדת, וזאת לאור מספר מהלכים שנקטה בשנתיים האחרונות.

עוד מסרו באייפקס, כי "מימוש האופציה בחברת אס.אר אקורד הינה המשך הבעת אמון בחברה, שהינה מובילת השוק, ובעלת המשך פוטנציאל צמיחה עצום בזכות שיטות העבודה שלה, ביזור לקוחות איכותי ואיכות ההון האנושי. בכוונתנו להמשיך לפעול בשיתוף פעולה מלא עם הנהלת החברה, כדי לשמר את תנופת החברה וצמיחתה בשוק האשראי החוץ-בנקאי".

את הרבעון הראשון של 2021 סיימה אס.אר אקורד עם צמיחה של 10.4% בהכנסות המימון, לעומת הרבעון המקביל אשתקד, לשיא של כ-31.5 מיליון שקל. זאת על רקע הגדלת תיק הלקוחות שלה, שגדל בכ-17% והגיע ל-845 מיליון שקל.

הוצאות המימון ועלות ההכנסות הצטמקו ברבעון זה בכ-24% לרמה של 4.9 מיליון שקל, בעיקר בשל הירידה בשיעורי הריבית על הלוואות מבנקים, בעקבות עדכון תנאי ההתקשרות עימם, וירידה בהוצאות המימון מנותני אשראי אחרים, כתוצאה מהפחתת היקפי האשראי מולם.

הפסדי אשראי והפסדים מירידת ערך לקוחות וחייבים צנחו ברבעון ב-89% לרמה של 800 אלף שקל בלבד, ובשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 16.5 מיליון שקל, קפיצה של 49% לעומת הרבעון המקביל.

החברה תחלק בחודש הבא לבעלי מניותיה דיבידנד בהיקף של כ-8 מיליון שקל. השבוע הודיעה החברה על חתימת מזכר הבנות לרכישת 49% מהון המניות בחברת קבלנית בתחום התשתיות, בכ-6.2 מיליון שקל.

חשד להעלמת מכס במקס סטוק

כאמור, השבוע הודיעה מקס סטוק, שבה מחזיקה קרן AMI ב-27% מההון, כי "במסגרת חקירה המתנהלת בנושא מכס ויבוא, הגיעו נציגי בית המכס חיפה למשרדי החברה, ביצעו חיפוש במסמכיה ותישאלו נושא משרה". בתגובה ירדה מניית מקס סטוק ב-5%.

בלב החקירה עומד חשד להעלמת סכומי מכס משמעותיים במסגרת היבוא של החברה, מפעילה רשת חנויות למכירת מוצרים מוזלים לבית. ככל הידוע, בכירי מקס סטוק נדרשו לספק לרשות המסים מסמכים הנוגעים ליבוא ספציפיים שנעשו. גורמים בחברה מעריכים כי הרשות מבצעת השוואה של הדיווחים של החברה מול דיווחים שביצעו עמילי המכס והמסמכים שנלווים לאותו יבוא.

מקס סטוק מפעילה רשת חנויות דיסקאונט למגוון רחב של מוצרים לבית. החברה נסחרת בשווי של 1.66 מיליארד שקל - ירידה של כ-6% מאז ההנפקה בספטמבר אשתקד.