הקורונה שינתה את מערכת היחסים הכלכלית בין החברה החרדית לחילונים

כשכל אחד מהם מגיע מהקצה האחר של הסקאלה, החיבורים יקרו הרבה יותר, הכלכלה שלנו תבריא - שנאה או מידע לא אמין עלולים לגרום להפסד של נתח שוק ענק, וזה חבל • כל מה שצריך זה צעד לקראת, זה רצון והבנת המשמעות העסקית של צעד כזה

עסק להשכרה בבני ברק בתקופת הסגר השלישי / צילום: כדיה לוי
עסק להשכרה בבני ברק בתקופת הסגר השלישי / צילום: כדיה לוי

אולם תצוגה נוצץ, מסביב מיניאטוריות קולינריות מדוגמות, מסביב בחצי גורן בין השפית שהולידה לעולם ספר חדש פרי ביכורים, לבין מנהלת השווק, עמד מנכ"ל עם עיניים משתאות הביט על אורחות ההשקה, ולאחר כן בנאום קצר סיפר כמה הוא נרגש לראות נשים מהחברה החרדית עצמאיות ב'ביתו'.

בסמול טוק, הוא שוב חזר על זה ואמר כי מעולם לא ידע ולא חשב על אינטראקציה כזו עם נשות ביזנס מהחברה החרדית, מטופחות, משכילות, לדידו נפתחו אינסוף אפיקי שיתופי פעולה וערוצים חדשים מרתקים בתוך העולם העסקי שלו.

מדובר בתופעה מעניינת בה חברות גדולות, בעלי עסקים ומנכ"לים מוערכים מהחברה החילונית שלא מכירים את החברה החרדית בכלל ואת האופציות הגלומות בה, זה מכבר מנכ"ל מענף הבנייה שח לי משפטים דומים על כך שהוא מכיר את החברה החרדית בהיכרות רחוקה מדי וקשה לו לראות או להכיר בפוטנציאל הגלום פה.

הוא הסביר כי החברה החרדית 'עניה' ולכן יכולת התקציב שלו מוגבלות מאוד והוא לא חושב שיש כאן 'לקוחות אמיתיים' ולכן לא שווה להשקיע.

לאחר שיחה, הסבר ונתונים סטטיסטיים בדוקים הוא כבר חישב מסלול מחדש.

קצת מושגים; החברה החרדית מונה כמיליון ומאתיים אלף איש, חלקם צרכנים נבונים מאוד, שלא חוסכים שום דבר בכדי לקבל את המוצרים שהם רוצים ברמה הכי טובה שיש, אבל שוב צרכן נבון, הוא מכיר את הסיבובים, את הקומבינות חלק מהמגזר אפילו המציא אותם.

נתנו קודם דוגמה את עולם הבנייה והנדל"ן, בערים החרדיות השונות למשל יש תנופת בנייה אינסופית, החברה החרדית גדלה בקצב גבוה ואיתו הצרכים, משכך המעורבות הכלכלית גבוהה, וזה בדיוק האבסורד כי מנכ"לים ברמה רעיונית יודעים שקיים מגזר כזה, נכון לעיתים הוא דורש יחס מיוחד או התאמות וזה לגיטימי והגיוני, יחד עם זאת הוא יודע לפדבק ולהיות נאמן וכשעסק נותן מענה לצרכים ומותאם אליהם שיטת העדר ושיווק 'אאא' (א שה א חת א מרה) עובד מעולה דווקא במגזר הזה.

בתקופת הקורונה הארס והשנאה פעפעו תחת ככל עץ רענן וערוץ חדשות, לא פעם החברה החרדית הותקפה ככלל על לא עוול בכפם, היה ועדיין מסקרן לראות עד כמה תהיינה ההשלכות גם על המגזר העסקי. ישנה אקסיומה שאומרת כי בסופו של יום הכסף מחבר בין אנשים, אך יחד עם זאת הפחד הקמאי מהחברה החרדית לצד הנתונים השקריים והחד סטריים שהועברו, מרתיע, כי מי שניזון מחדשות ומעט מאד הכרות עם החברה החרדית, ברגע האמת יגיב בהתאם, אחרי הכל אנחנו בני אדם.

וכאן, אם נחזור למנכ"ל מתחילת הטור מדובר בבחור מחיפה, ההיכרות שלו עם הנשים מהחברה החרדית הסתכם בכלום ובוודאי לא לעומק העסקי, הוא מבין היטב כי הייתה פה החמצה כל הזמן הזה שהוא לא השכיל להעמיק את הקשר ולפעול בכדי לייצר לו לקוחות כאלה בעסק וכפי שהוא התבטא: "איך לא ירדתי לעומק הניואנסים וההבנה של הרווח שיש כאן".

הבדיקה וההיכרות עם העולם החרדי העסקי נגיש, לא תמיד מדובר בעשרות אלפי שקלים בכדי לחקור את האימפקט של השוק הזה לעסק, אפשר להתחיל ממפגשים עם האנשים שנמצאים בשטח, עם אנשי עסקים, עצמאים, יזמים, כשכל אחד מהם מגיע מהקצה האחר של הסקאלה, החיבורים יקרו הרבה יותר, הכלכלה שלנו תבריא, שנאה או מידע לא אמין עלולים לגרום להפסד של נתח שוק ענק וזה חבל.

כל מה שצריך זה צעד לקראת, זה רצון והבנת המשמעות העסקית של צעד כזה.

לפחות שווה לנסות.

הכותבת היא בלוגרית, מלווה עסקית ומרצה, פעילה חברתית